Chassisbalk repareren, beste manier van ondersteunen.
Mathieu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 23 oktober 2022 03:28 PM

Hoi,

Komende winter moet ik een deel van de chassisbalk repareren/vervangen. Nu vraag ik me af waar en hoe je het chassis het beste kunt ondersteunen tijdens de werkzaamheden. iemand daar een goede suggestie voor? De auto staat op een betonvloer, niet echt ideaal maar een brug heb ik niet.

Groet,

Mathieu.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 oktober 2022 05:02 PM
  [ # 1 ]

Scheelt in hoeverre je de boel gaat vernieuwen. Is dat van voor tot achter, dan zou je haar aan een kant een flink eind omhoog kunnen zetten zodat je er goed bij kunt met lassen.

Zorg wel dat ze de boel goed schoort, dus schuine schoren van pijp of vierkante profiel in de portieropeningen zodat de boel niet vervormt. En geen lange lassen tegelijk leggen, korte stukjes en beurtelings aan de ene en andere kant. En eventuele krimpspanningen kun je er wel uit kloppen, maar dan moet je daar wel wat ervaring mee hebben en die ervaring is aanwezig op dit forum.

https://youtu.be/6kjLiTJLxxs

Profiel  
 
Mathieu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 23 oktober 2022 08:31 PM
  [ # 2 ]

Hoi Han,

Dank je voor de youtube link. Geeft goed beeld wat er vervangen moet worden. Ik moet de boel nog opensnijden en kijken wat er meer aan roest tevoorschijn komt.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 oktober 2022 11:57 PM
  [ # 3 ]

Mooi klussie hoor en bereid je voor. Als je de slijptol er op zet komt er nog meer werk aanzetten.

Ik heb de boel van voor tot achter vervangen door plaat van 2 mm dik, het verticale deel en het horizontale deel met het schuine kantje en dat rot nooit nog een keer omdat ik de binnenkant heb volgespoten met vet na het lassen en tjetten.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 24 oktober 2022 10:48 AM
  [ # 4 ]

Ik heb destijds voor het verstevigen van mijn zelfbouw cabrio het chassis op 6 assteunen gezet op een vlakke vloer, alles opgevuld met plaatjes zodat ze alle 6 (3 aan elke kant) het chassis raakten/droegen. Dan heb je een mooi referentiepunt en blijft je chassis recht tijdens de werkzaamheden. Je kunt met wat buiswerk er wat grote driehoeken inlassen om het geheel in vorm te houden terwijl je de balk wegslijpt

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook