Voorraadbol en drukregelaar bovenlangs verwijderen
Erixelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 23-09-2019

Gepost: 08 april 2023 07:44 PM

Ik ben al een tijdje aan een DSuper uit ‘72 aan het klieren.
Onlangs heb ik de lekzakken en de veerbollen vernieuwd en het leek mij handig om ook meteen de voorraadbol mee te nemen.
Bij gebrek aan een hefbrug zou dat bovenlangs moeten.
De auto staat vanuit zijn hoogste stand op assteunen, maar dat geeft niet voldoende hoogte om effe lekker de voorraadbol onderlangs te verwijderen.
Bovendien wil ik meteen ook de drukregelaar vernieuwen.
Volgens het werkplaatshandboek zou het bovenlangs ook kunnen, dus de stoute schoenen maar aangetrokken.


Hoewel dat volgens het wphb niet hoeft, leek het me iets makkelijker werken als de accu verwijderd zou zijn.


Daar komt het verwijderen van de spanningsregelaar dan gratis bij, want die zit aan de accuhouder vast.


Bij mij zit er een elektrisch brandstofpompje, dat ook weg moet. Ik weet niet of andere DS’en dat ook hebben.


Toen de veerbol verwijderd.

Vervolgens de dynamo losmaken. Die zit met 3 bouten vast. Op zijn Citroëns, dus op de onderste bout kan je nauwelijks een sleutel (14) krijgen.


Daarna de mechanische brandstofpomp verwijderen. Die zit met twee moeren sleutel 11


De treiterslang los. Die zit met een slangklem aan de drukregelaar. Die bleek en passant op de beruchte plaats een beginnende scheur te vertonen, dus die moet vervangen worden.


De steun van de twee hydrauliekleidinkjes los (sleutel 11)


Daarna de wartelmoeren van beide hydrauliekleidingen los.
De dikste is sleutel 12 en de andere sleutel 9. Die laatste heb ik met een remleiding sleutel losgemaakt.


De drukregelaar zit op een stalen grondplaat die met 3 bouten sleutel 12 vastzit aan het motorblok.
Ik vond het nog een hoop geklooi om die drie los te krijgen, want je kan er slecht bij komen.
Geen ruimte voor een ratel, dus ik heb ze met een steeksleutel los zitten draaien. Schiet niet heel erg op.
Maar daarna kan je het hele zooitje makkelijk naar boven toe uit de motorruimte trekken.


Uiteindelijk heb ik de drukregelaar in de bankschroef gezet en de voorraadbol losgedraaid met een kettingsleutel.


Alles bij elkaar ben ik toch wel een dikke drie uur bezig geweest. Zal wel onervarenheid zijn.
Tot een half jaar geleden had ik een Eend en dat sleutelt toch wel wat makkelijker.

Nu de nieuwe onderdelen scoren.
Aangezien de dynamo er nu af ligt laat ik die maar meteen reviseren. En de V-snaren kunnen ook vervangen worden.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 april 2023 10:24 PM
  [ # 1 ]

Super moedig dat je het zo gedaan hebt, knap gedaan!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook