MML aan - bokken - weinig vermogen: EGR?
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 23 april 2023 05:46 PM

Betreft C4 coupé uit 2005, 2 liter benzine. Sinds enige tijd is het stationair toerental heel onregelmatig, slaat de motor soms af, lijkt het bij koude motor alsof ie op drie pitten loopt. Als ik het gas flink intrap, voelt het alsof je in pudding trapt; i.i.g. met een soort van vertraging. Inmiddels hebben we het oranje MML ook al gezien: intussen is madame uitgelezen en ze geeft foutcodes P0170 en P0403.

Ik heb een beetje gegoogled, en de EGR klep lijkt verdacht te zijn. Eerste vraag: waar zit dat ding op een 2 liter motor (vast op een onmogelijke plek…). Tweede vraag: is het ding ook schoon te maken zonder demontage (ik zag hierover links en rechts wat filmpjes voorbij komen). Derde vraag: kan ik op de een of andere manier uitsluiten dat het ook echt de EGR klep is?

Alle hulp is welkom!

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 april 2023 09:53 PM
  [ # 1 ]

Nooit geweten dat een EW10 een EGR klep heeft.

Die P0170 geeft aan dat de lambda sonde een verkeerd mengsel ziet dat niet overeenkomt met “de verwachtingen”.  Het wil zeggen dat de computer het niet bijgerekend krijgt met de “fuel trim”.  Alsje toch een OBD lezer er aan hangt kijk dan eens naar de short term fuel trim.

Wis de fouten en stop de motor na de eerste fout: Welke is dat ?

Kun je onde letters 6, 7 en 8 van je VIN geven ? Dat is je exacte motor type.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 24 april 2023 11:36 AM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie!
Nummer 6, 7 en 8 van het VIN nummer = RFN.
OBD-lezer nu niet meer bij de hand. Ga er maar eentje aanschaffen denk ik Smile. Bedoel je met ‘stoppen na de eerste fout’ direct stoppen als het MML weer aangaat? En dan direct de OBD-unit eraan en uitlezen?

Overigens, bij de P0170 code stond ook ‘fuel bank trim 1’. Voor wat het waard is Smile.

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 april 2023 12:30 PM
  [ # 3 ]

RFN is een “gewone” vroege EW10J4. 16-klepper 2 liter met een katalysator. Zonder variable kleptiming of lift en zeker zonder EGR.

Ja, ik bedoel: MML aan, direct( zo snel mogelijk)  stilzetten en uitlezen. Waarom? Je wilt altijd weten welke de eerste fout was, want meestal komen er nog een paar bij als “gevolg” van de eerste.

Inderdaad: P0170 heeft alles te maken met de fuel trim. Bank 1: Je hebt er maar 1 dus altijd nr. 1, als als het een probleem met de nokkenasbediening is dan is het de inlaat en wordt de uitlaat bank 2 genoemd.

Kan gewoon zijn dat het signaal van de lambda sonde niet meer verteerbaar is voor de ECU.
Je zegt niet hoeveel de motor al gelopen heeft, maar lambda sondes gaan wel lang maar zeker niet eeuwig mee. Soms maar 100.000 km, soms wel 200.000 of meer.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 25 april 2023 10:03 PM
  [ # 4 ]

Weer een stukje verder gekomen. Eerst maar eens de bougies vervangen (ook omdat er een code uitgelezen was die duidde op een misfire op cylinder 4). Bleek geen overbodige luxe. En: gelijk resultaat want de motor liep gelijk een stukje mooier. Helaas was de pret van korte duur en ging het vermaledijde MM-lampje toch weer aan.

OBD-lezer er maar weer aan, en dit keer code P0401 met de tekst: EGR Flow Insufficient Detected. En dat er wel een EGR in zit, had ik eerder al gezien (zit rechtsachter op het blok, net achter de temperatuursensor). Tja. Vandaag dus maar een nieuwe EGR unit besteld. Morgen klus ik ‘m erin en hoop dat de twee liter weer spint als een tevreden poesje. Wordt vervolg Smile

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 26 april 2023 12:22 AM
  [ # 5 ]

Wat in de documentatie EGR genoemd wordt, is bij deze motor een onderdeel van het pulsair luchtinjectie systeem.
Daarmee wordt tijdens de opwarmfase van de motor extra lucht (pomp #9) geïnjecteerd in de uitlaat, om sneller schonere uitlaatgassen te krijgen.

Je vervangt nu onderdeel #1?

Groet,
JW

Afbeelding Bijlagen
EW10J4_pulsair_(600_x_384).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 26 april 2023 09:17 PM
  [ # 6 ]

Dank voor je reactie. Vandaag heb ik inderdaad onderdeel #1 vervangen (ik blijf het voor het gemak maar even de EGR noemen). Wereld van verschil; motor loopt weer zoals hij moet doen. Stationair loopt ie weer regelmatig; soms zakt ie net even terug naar 690 of zo maar meestal heel kort in de 700 RPM. Uitgebreide proefrit gehad en geen MML meer gezien. Het ziet er dus naar uit dat dit toch de boosdoener was. Nu maar hopen dat het zo blijft en er niet een nieuwe vreemde foutmelding gaat komen.

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook