Aankoopadvies C4 Picasso
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 14 juni 2023 11:58 AM

Op dit moment rijden we een Berling0 1.6 VTI die aan vervanging toe is. Ik ben dus een beetje rond aan het kijken voor een andere auto.
De C4 (Grand) Picasso lijkt ons een auto die wel voldoet aan onze eisen.
Eisen zijn zo ongeveer:
Niet te veel km’s (liefst onder de 100k)
1.2 motor
Bouwjaar vanaf 2017 (liefst 2018)
Liefst automaat

Paar vraagjes:
Een Grand Picasso heeft zo te zien een langere wielbasis dan een normale Picasso. Heb je daarmee meer ruimte op de achterbank? Of zit die extra ruimte vooral in de kofferbak? Qua wielbasis valt een Berlingo er precies tussenin. Is er iemand die iets kan zeggen over verschil in de ruimte op de achterbank tussen een Berlingo en een (Grand) Picasso?

Zijn de automaten in een Picasso echte automaten? Of van die gerobotiseerde bakken? Zijn ze vanaf 2018 modellen ook beter?

Er is natuurlijk een hoop ellende naar voren gekomen omtrent de 1.2 motor. Loop je nog risico’s als de riem vervangen is door een betere versie?

Ik kom op marktplaats bijna alleen maar import auto’s tegen met de gewenste km-standen. Is het mogelijk om de km-stand bij een dealer mbv VIN-nummer te verifiëren?

 

 

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 14 juni 2023 03:53 PM
  [ # 1 ]

volgens mij is de wielbasis maar 5 cm langer bij de GP. Dus grootste verschil is de kofferbak.
als je nu een berlingo hebt ga je denk ik fors achteruit qua laadruimte als je de gewone Picasso neemt. Vooral ook omdat de achterklep schuiner afloopt. De Berlingo en de GP hebben een rechte achterklep, dus kijk niet alleen naar de laadvloer !

De riem is verbeterd vanaf 2017. Al loop je het risico dat er nog 2017 modellen rond rijden met de oude riem. De vernieuwde riem is echter geen garantie voor probleemloos rijden is inmiddels gebleken. Visueel inspecteren bij elke beurt blijft noodzaak, zeker als je bijna alleen korte afstandjes rijdt minder dan 20 kilometer. Ook bij de nieuwere modellen blijft vervangen om de 100.000 km het advies, reken op ongeveer 700 €.

Juiste olie = alleen 0w30 !!!


Versnellingsbakken zijn volgens mij vanaf 2017 volautomaat geworden en niet meer gerobotiseerd, dus het bokken en traag reageren zou voorbij moeten zijn, maar ik zou daar wel een uitgebreide proefrit inclusief stadsverkeer aan wagen.

En ik zou uitonderhandelen bij een kilometerstand tussen de 65 en 100k dat de ditributieriem vervangen wordt tenzij aantoonbaar al gebeurd. Verder zou ik de volledige onderhoudshistorie willen, om te zien dat het geen exemplaar is met een revisiemotor omdat de riem al eerder geknapt is geweest.

Ik ben overigens erg tevreden over mijn Spaanse GP Picasso Shine handbak (km stand 3600 gekocht en nu 99000) Riem is net vervangen voor 690€ inclusief reinigen carter en zeefjes en beurt. Was nog niet heel erg versleten maar wel nodig. Heb nu 1,8 cent per kilometer aan onderhoud, dus erg betrouwbaar gebleken tot nu toe

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 14 juni 2023 05:49 PM
  [ # 2 ]

Met jouw zoekcriteria, mét NAP (dus geen import), kom ik op Gaspedaal uit op het volgende rijtje:

https://www.gaspedaal.nl/citroen/c4-grand-picasso/benzine?trns=14&bmin=2017&bmax=2018&kmax=100000&nap=1&srt=df-a

Als je wel voor import gaan is een sluitende km.historie vaak lastig(er). Komt de auto van oorsprong uit België kan je nog vragen of de Carpass (soort van Belgische NAP) er nog bij zit. Of dat ook echt een garantie voor de getoonde km’s is, weet ik niet. En vragen om de onderhoudsfacturen. Ook geen garantie maar geeft je wel enige houvast. Je zal dan zelf de auto goed moeten inspecteren op bijv. slijt- en gebruikerssporen. Overigens zijn dat ook zaken die je bij een origineel Nederlandse auto moet checken.

Is de 1.6 geen optie?

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 14 juni 2023 07:38 PM
  [ # 3 ]
martekie schreef:

Juiste olie = alleen 0w30 !!!


Kijk, hier gaan we dus weer in de fout.

0W30 zegt alleen iets over de vloeibaarheid van de olie in koude en warme toestand. Dus niets over de andere eigenschappen, zoals het wel / niet aantasten van de riem.

PS. Denk ook dat de overstap van een Berlingo naar een (grand) Picasso een teleurstelling wordt. Vooral qua ruimte en degelijkheid. Was mijn ervaring na een proefrit in een C4 Picasso.
Tip voor een prachtige Berlingo: https://www.autotrack.nl/a/citroen-berlingo-benzine-2019-53935114

 

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 14 juni 2023 07:44 PM
  [ # 4 ]

@martekie,
Bedankt voor je antwoord.
De grootte van de kofferbak heeft zeker onze aandacht. Kofferbak van de Berlingo is natuurlijk ongeëvenaard, maar die hebben we eigenlijk maar een paar keer per jaar nodig.
Het idee is dus dat we waarschijnlijk ook met een kleinere kofferbak uit kunnen. En voor de momenten dat we extra ruimte nodig hebben willen we dan eens kijken naar een dakkoffer of een aanhangertje voor grotere spullen.

Robotbak wil ik liever niet, dat wordt dus een aandachtspuntje bij een proefritje. Handbak zou overigens ook geen probleem zijn, die hebben we nu ook. Maar onze 2e auto heeft wel een automaat en dat rijdt toch wel heel comfortabel.

Ik was sowieso van plan om te onderhandelen over een nieuwe riem als er geen duidelijke aanwijzingen zijn dat er al een nieuwe in zit.
Dat van die revisiemotoren is een goed punt om in de gaten te houden. Er staan soms auto’s te koop die wat goedkoper zijn dan dat je op basis van bouwjaar en km-stand verwacht. Dat zou dan best het addertje onder het gras kunnen zijn…

@PBO,
Ook bedankt voor de reactie.
Dat lijstje op gaspedaal is wel zo ongeveer waar we naar kijken. Denk alleen dat de Grand Picasso net te veel gaat kosten.
Dan komt ie wel weer dicht in de buurt van een Berlingo of een C5 Aircross. Moeilijke afweging omdat we denken dat we het grootste deel van het jaar de extra ruimte niet perse nodig hebben.
Voor wat betreft import valt het me gewoon op dat er vrijwel geen NL auto’s met lage km-standen te koop staan uit de bouwjaren die ik zoek. Ik zou verwachten dat na de corona er toch veel meer auto’s met relatief lage km-standen te koop moeten komen.
Wij hebben met onze Berlingo ook vele duizenden km’s minder gereden. Normaal zo 12 á 15k per jaar en tijdens corona 7 á 8k per jaar.

De 1.6 VTI hebben we nu in onze Berlingo liggen. Zuipt olie en maakt een hoop herrie bij koude motor. Garage heeft alles gecontroleerd en zegt dat het allemaal in orde is, maar voelt toch niet helemaal goed.
Dus weer een 1.6 doen we liever niet. Alhoewel de nieuwe versies wel beter schijnen te zijn.
Als het goed is zou de 1.2 ook wat zuiniger moeten zijn. Dat is dan weer mooi meegenomen.

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 14 juni 2023 07:50 PM
  [ # 5 ]

Tip voor een Grand Picasso: https://www.autobedrijfhoefnagels.nl/occasions/

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 14 juni 2023 08:49 PM
  [ # 6 ]
Paling1 schreef:

@PBO,
Ook bedankt voor de reactie.
Dat lijstje op gaspedaal is wel zo ongeveer waar we naar kijken. Denk alleen dat de Grand Picasso net te veel gaat kosten.
Dan komt ie wel weer dicht in de buurt van een Berlingo of een C5 Aircross. Moeilijke afweging omdat we denken dat we het grootste deel van het jaar de extra ruimte niet perse nodig hebben.
Voor wat betreft import valt het me gewoon op dat er vrijwel geen NL auto’s met lage km-standen te koop staan uit de bouwjaren die ik zoek. Ik zou verwachten dat na de corona er toch veel meer auto’s met relatief lage km-standen te koop moeten komen.
Wij hebben met onze Berlingo ook vele duizenden km’s minder gereden. Normaal zo 12 á 15k per jaar en tijdens corona 7 á 8k per jaar.

De 1.6 VTI hebben we nu in onze Berlingo liggen. Zuipt olie en maakt een hoop herrie bij koude motor. Garage heeft alles gecontroleerd en zegt dat het allemaal in orde is, maar voelt toch niet helemaal goed. Dus weer een 1.6 doen we liever niet. Alhoewel de nieuwe versies wel beter schijnen te zijn.
Als het goed is zou de 1.2 ook wat zuiniger moeten zijn. Dat is dan weer mooi meegenomen.

De 1.6 in de C4 Picasso waar jij naar kijkt is de turbo-variant (THP) en in de bouwjaren 2017-18 dan nog weer een doorontwikkeling daarvan. Met die hoge toeren en lawaai zou het dan allemaal wel mee moeten vallen, maar of die wel of geen olie zuipen weet ik niet. Lees daar eigenlijk weinig over. En qua betrouwbaarheid weer een stuk beter dan de eerste THP’s.

Probleem door corona is dat er een tijd lang een stuk minder auto’s zijn geproduceerd en verkocht. Ook reisden mensen liever met eigen auto dan met openbaar vervoer. Daar kwamen later de chiptekorten voor nieuwe auto’s nog bij. Dit alles heeft er voor gezorgd dat er een run kwam op tweedehands auto’s en die markt behoorlijk oververhit raakte, met stijgende prijzen tot gevolg. Mede door het dunner wordende aanbod werden er daarom behoorlijk wat auto’s uit het buitenland naar NL gehaald, waardoor je tegenwoordig dus relatief vaker importauto’s tegenkomt.

Ik zou dus ook zeker de Picasso 5-zitter meenemen als je de extra ruimte maar weinig denkt nodig te hebben en voor die paar keer per jaar een alternatief kunt regelen. Fysiek kijken, vergelijken en proefrijden van verschillende exemplaren maakt natuurlijk ook al een hoop duidelijk.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 09 juli 2023 02:30 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor alle adviezen!
Na nog wat nadenken en rondkijken hebben we uiteindelijk voor een hele mooie C5 Aircross gekozen.
Ik ga dus van de Berlingo afdeling hier verhuizen naar de C5 afdeling. Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook