Tankprobleem in UK - vulpistool BP E5/E10 past niet in vulhals BX!
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 25 juli 2023 04:31 PM

Ik kon geen logische plek in een bestaand draadje vinden en vind het wel nuttig dit te melden. Dus maar een nieuw.


Ik had nog nooit van deze mogelijkheid gehoord en werd, met een bijna lege tank, onprettig verrast.

Juni jongstleden was ik in het VK en wilde de eerste keer tanken, bij een BP. Een redelijk nieuw uitziend station, aan de A21 (Kipping’s Cross, aan de Blue Boys Roundabout).


Tot mijn stomme verbazing paste het vulpistool niet! Natuurlijk verder proberen, ‘dan maar wat E10’, andere zuil, nog eens goed kijken, ‘beetje wrikken/doorduwen?’, etc. Maar nee. En ervoor houden kan ook niet want je moet wel het klepje in de vulpijp openduwen.

Behulpzame kassabedienden (of nou ja, ze vonden duidelijk dat ik me ‘wat vreemd’ gedroeg & kwamen inmiddels aangesneld - ‘lukt het allemaal meneer’? Wink) konden ook niets betekenen. Van techniek hadden ze geen kaas gegeten (‘wel een leuke auto zeg!’) en hun vulpistolen (E5/E10) bleven ook na mijn uitleg en hun eigen pogingen gewoon te dik. Het lijkt erop dat enkel het ‘voelbuisje’ onder de vulbuis (of hoe noem je het allemaal) een fractie te dik is uitgevoerd. Het klepje in je vulhals ermee openduwen & tanken lukt echt niet.

Gezien mijn vulhals een standaard (zelfs nog originele) ‘loodvrije’ vulhals van 1993 is, dus zoals die vanaf het loodvrije tijdperk zijn genormeerd & gefabriceerd, is hun pistoolspecificatie of iets in de productie ervan kennelijk afwijkend.

Ik had nog wel een 50km dacht ik dus wilde naar een andere tankstation. Ik heb de proberende bediende, ook al had hij het nooit eerder bij de hand gehad en was dit behalve een ‘leuke’, ‘natuurlijk ook wel een heel aparte’ auto met klem gevraagd dit signaal wel serieus te nemen en terug te koppelen naar zijn bazen. (‘Want niet mijn auto, maar jullie vulpistolen vormen hier de afwijking want dit is echt niemands bedoeling’).


Enfin:
* ten minste BX’en, en denkelijk nog wel meer types Citroen/Peugeot uit die periode, kunnen dit dus tegenkomen. Dit was een vrij nieuw BP-station dus allicht zijn ze er al op meer plaatsen en/of gaat dat komende jaren nog komen.

* Tanken kan natuurlijk altijd door eerst een jerrycan te vullen, maar die had ik niet bij me en ook dat is natuurlijk (heel) vervelend tanken.

* Zonder jerrycan: zorg iets bij je te hebben waarmee je lángs het vulpistool wel het klepje kunt openduwen. Als dat lukt kun je alsnog tanken, zij het met beleid. Een spaak ofzo, nog niet over nagedacht, maar ik ga zoiets wel in de auto leggen.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 juli 2023 05:01 PM
  [ # 1 ]

Lang leve de Brexit???
Kun je met de tuit van een kannetje (de lange flexibele vultuit die je op het kannetje schroeft) wel tanken? In dat geval heeft het kannetje dan 2 functies: vultrechter en reservevoorraad Wink

(De automatische afslag zal niet goed werken dus daar wel opletten)

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 25 juli 2023 05:50 PM
  [ # 2 ]
Jeroen Simons schreef:

Lang leve de Brexit???
...

Was ook mijn eerste oprisping (nota bene BP ook hè), maar mist toch elke logica.

...
Kun je met de tuit van een kannetje (de lange flexibele vultuit die je op het kannetje schroeft) wel tanken?
...

Jij rijdt zeker geen motor? Wink

Dan zou je allicht weten hoe ‘goed doseerbaar’ zo’n dan ineens forse vulpistoolstraal is, d.w.z. i.c.m. enkel het schroefdopdeel van de flexibele vultuit dat je dan als trechter wilt gebruiken. Dan is de niet-werkende automatische afslag werkelijk je probleem niet. En als je het vulpistool ‘in’ de tuit zelf stopt, als trechter (ja dat past soms weet ik uit ervaring), knoei je natuurlijk niet maar tank je ook niet want dán doet de afslag het uitermate perfect. Lukt niet!


Met een echte trechter werkt het natuurlijk wel, maar dan ook met beleid. En ik had geen trechter, of iets wat daarop leek & één tankbeurt mee kon gaan (weet welke plastics je gebruiken wilt!) zonder vervuiling in de tank te krijgen (ook dát nog).


Kortom Dit Is Echt Wel Een Groot Probleem. Smile

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 juli 2023 06:16 PM
  [ # 3 ]

Nee, natuurlijk rij ik geen motor. Ik heb lang geleden jeugdig ooit op een Honda 500 gereden van een vriend en na die rit vastgesteld dat zoiets mijn vroegtijdige dood wordt. Wat een kick was dat.

De Brexit heeft ertoe geleid dat ook de niet ISO maatvoering weer toegestaan-gehanteerd wordt, maar de oude Engelse maten (foot, pint, ounce, enzo).
Slager blij. Pub blij. En het heeft ook wel wat. Ik opperde een idee en misschien dat er wel een oplossing voor is. Pielen met een spaak om een klepje open te houden lijkt me ook niet ideaal. Klepje verwijderen dan?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 26 juli 2023 12:08 AM
  [ # 4 ]

Ook al heb ik er zoals ik al schreef nog niet over nagedacht: het klepje openhouden zie ik niet echt als ‘pielen’ en leek mij vooralsnog het meest praktisch - ook omdat zoiets geen ruimte inneemt.


Het klepje verwijderen lijkt mij disproportioneel zowel gezien functie als qua (lastige volledige) demontage ervan.


Maar ik stop er mee, want uiteraard was het primaire doel slechts signalering, ter voorkoming van dit soort verrassingen voor anderen.

 

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook