Citroen c4 Picasso uit 2017 thp 165 s&s eat6
LHJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-06-2023

Gepost: 19 juni 2023 09:52 PM

Beste allemaal,

Een bekende van mij heeft een Citroen c4 Picasso uit 2017 thp 165 s&s eat6 bijna 80.000 KM gelopen

De auto loopt over het algemeen perfect hij heeft alleen 2 hele bijzonder dingen.
Ik zelf ben 47 jaar automonteur, maar ik kan niet achter het probleem komen.
De auto geeft geen foutmelding, en zowel bij ons achter de testkast als bij de officiële dealer geen fout melding.
Ik zou hier onder de 2 problemen zo goed mogelijk beschrijven.

Probleem 1: auto starten rijden naar de supermarkt minder als 1 Km auto uit na 30 min weer starten auto maakt vreemd ratel geluid. Rijd die gene een rondje door de wijk en dan na de supermarkt niks aan de hand. Het is dan net of de auto te kort aan is geweest. Ook als de gene de auto even verplaatst vanuit de garage op de oprit. Dan maakt die volgende dag ook dat gekke geluid net of die dat opslaat. Geen enkele fout melding alleen vreemd geluid.

Probleem 2: Auto staat altijd in de garage auto word gestart auto trilt en schud toerental loopt net boven de 1000 maar zakt vrij snel terug onder de 1000 dan schud/trilt die nog even. Dan hoor je heel vreemd geluid of iets afslaat ofzo. En trillen en schudden is afgelopen. Het gekke is afgelopen winter doet die het 1 keer in de 14 dagen maar nu met warme tempraturen doet die het elke dag bijna en soms als die uren heeft stil gestaan wel 2/3 keer per dag. En de meest logische dingen wat ik zou kunnen bekenden waar het aan zou kunnen liggen. Dan moet die het elke dag doen ongeacht het weer. En ook ongeacht hoevaak die gestart word. Bougies zijn al vervangen maar heeft niks geholpen. Veder heeft die alle beurten gehad zowel de kleine als grote. Auto loopt zuinig en wil gaan als de brandweer, word ook soms hard mee gereden. Niet alleen maar een stads auto ook lange afstanden wel.

Heeft iemand enig idee wat ik en mijn collega’s en dealer over het hoofd zien wat het probleem zou kunnen zijn?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juni 2023 09:28 AM
  [ # 1 ]

1: Je hebt een EP6FDT motor: Die heeft nokkenasverstelling op de uitlaat, niet op de inlaat en geen valvetronic ( variable inlaatkleplichthoogte) als ik het goed heb.
Dat ratelend geluid kan 2 oorzaken hebben. A: klapperende ketting: wil zeggen dat de kettingspanner net na de start niet genoeg oliedruk krijgt.  B: hydraulische klepstellers.
Welke olie ? Hoe regelmatig vervangen ?
Motor wordt niet warm genoeg, dus je doet een tweede koude start met koude olie. ALs je iets verder rijdt wordt hij net warm genoeg..

2.Dat zou de dephaser van de uitlaatnokkenas kunnen zijn die niet in blokweerstand gaat. Dan klopt er “even” iets niet in de besturingselektronica, maar dat lost zich op voordat je de limiet bereikt voor een foutmelding.
Met koud weer is de olie dikker, dat komt sneller op druk, maar met warme dunnere olie vaker.
Als er een hydraulische klepsteller blijft “hangen” omdat ie niet vol zit heb je hetzelfde effect.

Wat is het olie verversingsinterval ? Ik zou maximaal 20.000 km doen. En de correcte PSA spec olie.
Als je denkt dat er een hydraulische kleisteller blijft hangen dan helpt een motor flush soms wel eens.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
LHJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-06-2023

Gepost: 20 juni 2023 10:39 AM
  [ # 2 ]

@Citroensmgz

A: klapperende ketting weet die gene alles van, van de vorige auto hebben ze 3 keer de ketting moeten vervangen.
Bij elke 16.000 KM is die vervangen. Deze persoon koopt altijd een nieuwe Citroen al 40 jaar lang.
En daarom nu gekozen voor die THP motor automaat, want toen zeiden ze bij de dealer die hadden minder problemen.
Maar nu met al die 1.2 motors en 3 cilinders ben ik zelf niet zo fan van. M

Terug te komen op jou vraag. Olie word elkaar jaar tijdens de beurt juni/july vervangen, dan heeft de auto tussen de 10.000 15.000 km gelopen.
Nu word er altijd 5W30 olie opgedaan, want dat staat ook in het onderhoudsboekje. Maar ik lees hier nu ook verhalen van dat het 0W-30 moet zijn.

 

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 20 juni 2023 11:22 AM
  [ # 3 ]

De THP is wel een beruchte motor. Al heeft degene uit de nieuwere bouwjaren wel wat modificaties ondergaan, dan nog is het een zeer gevoelige motor en dat vraagt om specialistisch onderhoud. Er zijn in den lande een aantal specialisten die de THP goed kunnen doorgronden, wellicht een idee om eens naar zo’n specialist te gaan en samen te kijken wat er mankeert? Onder andere JWA in Oude-Beijerland is zo’n THP specialist die zeer goed staat aangeschreven.

Een goed lopende/ onderhouden THP is een fijn torretje maar als er iets aan mankeert dan kan het een geldverslindende machine worden.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juni 2023 07:40 PM
  [ # 4 ]

Een 0W30 is iets dunner bij koude start als een 5w30.
En volgens mijn documentatie ( E4AB010AP0 ) mag er in een EP6FDT /5GZ motor alleen maar 0W30 Total Ineo First olie, de vroegere THP’s mochten nog wel 5W30, maar ook daar werd later al 0W30 voor aanbevolen..
Service interval lijkt me prima.

Als het niet opduikt in de diagnose dan is het iets “mechanisch” dat weg gaat als de motor iets warm wordt. Ik ken maar 3 componenten die dat kunnen doen: De kettingspanner ( niet de ketting zelf) , de nokkenasversteller en z’n stuurventiel ( dat verklaart wel de motorloop, maar dat ratelt meestal niet maar slaat wel af/aan), en een hydraulisch klepstoter. Controleer het versteller ventiel eens op vervuiling ?
Ik kan vanaf afstand niet in de motor kijken, maar je zou eens een stethoscoop kunnen gebruiken om te luisteren bij een koude start. De kettingspanner hoor je het beste rechts achteraan het blok, de nokkenasversteller rechts bovenop het blok en voor de klepstoter moet je bovenop luisteren en dan om de paar centimeter. 

Over de THP is al heel veel geschreven, maar daar gaat het hier niet om denk ik.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
LHJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-06-2023

Gepost: 20 juni 2023 08:36 PM
  [ # 5 ]

@ Citroensmgz

Zo te lezen heb je er ook redelijk ervaring mee. Ik werk al 47 jaar bij de zelfde garage maar dealer van japaners enz. En wij krijgen niet zoveel van deze problemen te zien met die THP. En vandaar dat ik dacht plaats eens een bericht online. Omdat de plaatselijke dealer waar die al achter de testkast extra is geweest het ook niet wist. Volgende week is die weer aan een beurt toe, en ik ga in ieder geval Motor flusch doen. En dan kan meteen die ouwe 5W-30 olie er af. en doen we er gelijk 0W-30 op. Ik heb vandaag nog even gekeken in boekje stond echt 5w-30 en dat heb ik er al die 5 jaar ook opgedaan. Alleen ik belde vandaag even met de plaatselijke dealer en die vertelde mij inderdaad net als jij. Moet nu 0W-30 op dat was herschreven door Citroen vertelde ze mij. Maar moet het ook echt die 0W30 Total Ineo First olie zijn? van dat merk zijn? Want dat zeiden hun niet.
En ik print jou tips even uit, en ga volgende week dat eens allemaal even testen en bekijken. Als die auto 1 keer loopt dan loopt die geweldig. Loopt rustig ook op de autobaan. En een pittige auto, en goed zitcomfort. Jammer dat zulke auto’s niet meer gemaakt worden. Bedankt voor al je tips

Profiel  
 
LHJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-06-2023

Gepost: 20 juni 2023 08:38 PM
  [ # 6 ]
2cvMaarten schreef:

De THP is wel een beruchte motor. Al heeft degene uit de nieuwere bouwjaren wel wat modificaties ondergaan, dan nog is het een zeer gevoelige motor en dat vraagt om specialistisch onderhoud. Er zijn in den lande een aantal specialisten die de THP goed kunnen doorgronden, wellicht een idee om eens naar zo’n specialist te gaan en samen te kijken wat er mankeert? Onder andere JWA in Oude-Beijerland is zo’n THP specialist die zeer goed staat aangeschreven.

Een goed lopende/ onderhouden THP is een fijn torretje maar als er iets aan mankeert dan kan het een geldverslindende machine worden.

Dank je wel voor je bericht. Wie weet is dat nog een optie voor de toekomst. ga eerst de andere tips eens even na lopen. Inderdaad het is een fijne motor, als die 1 keer loopt dan loopt die ook echt super. Heeft alleen soms rare opstart problemen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juni 2023 11:47 PM
  [ # 7 ]

0W30:
Zolang die maar aan de PSA standaard B71 2312 voldoet. ( en getest tegen de PSA specs, niet omdat de fabrikant het zegt/denkt) .
Ik zou dan gewoon die Total Ineo First nemen, maar het staat je vrij een andere te nemen. Die spec is anders dan Mercedes en VW specs. Er bestaat helaas geen “universele” olie meer.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
LHJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-06-2023

Gepost: 20 augustus 2023 10:42 PM
  [ # 8 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Goedenavond,

Wegens omstandigheden was ik niet eerde in staat om weer even een update te geven.
Apk is uitgevoerd, alles goed gekeurd. Nieuwe Accu er in want die was niet meer oke, moest vervangen worden.
Motor Flush gedaan. Toen nieuwe olie 0W30 zoals benoemd hier en nieuw oliefilter. En versteller ventiel ook schoongemaakt. Wat zit dat ding op een lastige plek.
Maar het probleem bleef zich voor doen. Bij starten schud de hele auto en heel even hoog in toeren zakt snel terug. Maar maakt raar geluid en het is klaar. denk al met al 50/60 sec. En hoe warme het weer, hoe erge het is. Dan doet die dit elke dag. En als die uit het tripje is dan rijden zonder problemen ook nooit een foutmelding.
Tot vorige week autobaan geen vermogen mee alle alarm bellen gingen af en lampje motor storing.. Gelijk uitgelezen cilinder 2 problemen. Bobine vervangen gelijk maar alle 4 gedaan. om te voorkomen dat die binnenkort de anderen het ook begeven. Maar auto bleef beetje in houden tijdens rijden net of die soms oversloeg. Vooral bij lage snelheid doet die het ergste. En het ochtend probleem bleef zich ook voor doen. Weer uitgelezen in de ochtend. Toen foutmelding op testkast. Code: P3067 00 Elektrische bediende smoorklep adaptatief tegen aanslag. Volgens dealer betekend dit gasklephuis moet vervangen worden, en volgens hun kan dit ook het probleem zijn met de ochtend start. 2 flesje in de tank gedaan maar ook dat helpt niet. Wat is jou visie hier op. Geloof jij in dat gasklephuis en deze problemen? Geen foutmelding meer in de auto alleen testkast vorige week. Vandaag is er ver gereden met de auto, als die op gang is loopt die prima zonder problemen. Alleen lage snelheid loopt die minder goed. Maar gene wil het graag opgelost hebben. Maar ik wil lieve niet maar zomaar van alles vervangen, want als het dat niet is. Je kent het wel. Vroege was alles makkelijke met die auto. Hoor graag van je. Bedankt

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 augustus 2023 09:12 PM
  [ # 9 ]

Als je een emissie storing krijgt op 1 cilinder dan zegt dat wel wat, maar je moet wel weten wat het zegt.
Zo’n emissie storing wordt gemeten door de overslag spanning tijdens de uitlaatslag te meten. Saab is daar ooit mee begonnen zon 30 jaar geleden en nu doet iedereen dat. Maar dat wil alleen zeggen dat die cilinder slecht verbrand want de uitlaatgassen zijn te onverbrand ( en de katalysator poetst dat weer schoon en om te voorkomen dat die te heet wordt gaat de koelventilator loeien).
Maar: Als je een Cilinder 2 fout krijgt dan kan het best zijn dat alle 4 cilinders slecht lopen maar alleen de eerste opvalt omdat hij dan al in de noodloop gaat. Als de andere cilinders marginaal beter zijn krijg je dat en een motor met 80.000 km heeft kleine verschillen tussen de cilinders. ( De injectie corrigeert daar zelfs voor).  Het is dus niet altijd een bobine of bougies probleem.

Code 3067 wil inderdaad zeggen dat je elektrisch gestuurde gasklep het niet bijgeregeld krijgt, d.w.z. hij gaat dicht maar dat helpt niet genoeg, dat wil zeggen adaptief tegen de aanslag, wan dat kan niet de volgas aanslag zijn.
Als je gasklep as speling heeft krijg je dat, of er iets iets mis met de stappenmotor of mechanische overbrenging van de stappenmotor naar de gasklep en hij niet goed dicht gaat.
Dat kan ook omdat je valse lucht aanzuigt NA de gasklep, want dan krijgt je gasklep het lek niet dicht.
Die flesjes in de tank helpen daar helemaal niet tegen want het is heel zelden een probleem van vervuilingen de klep zelf ( het is geen carburateur) en als het vervuiling is dat is in in de stappenmotor en de mechaniek van de bediening van de gasklep. Daar kun je niet zomaar bij, en te repareren is dat moeilijk.

Gasklep probleem klopt wel met de andere verschijnselen: Als je motor een beetje vermogen moet leveren dan werkt de gasklep prima, hij gaat dan iets open, maar stationair en bij start is het hommeles.
Maar om niet nodeloos zo’n gasklep te vervangen:
Ik zou eerst een kijken naar “valse lucht” , en bij een plastic inlaatspruitstuk is dat niet makkelijk te zien. Remmenreiniger op een gevoelige plek spuiten werkt, want als het toerental dan veranderd is er iets loos. Kijk wel uit met hete delen, zoals bij de turbo.
Smoor je motor af: Houdt je hand voor de gasklep op de opening, dat moet echt goed zuigen EN je mag geen sissende (lek) geluiden horen.Niet makkelijk te doen omdat de gasklep verstopt zit, maar als je de slang “van voor naar achter” loshaalt dat zie je het wel.
Kijk ook eens wat je turbo doet bij lage toerentallen, die zit namelijk bij een THP voor de gasklep.  ALs hij te veel druk maakt dan krijg de gasklep het ook niet gesmoord, maar dat lijkt me niet logisch want zo’n turbo doet bij laag vermogen niet zo veel.
Gaat zo’n gasklep al na 80.000 km kapot ? Dat kan best als je veel korten afstanden en file verkeer doet, want dan staat hij altijd in het bijna dicht regelbereik en als hij veel rond een bepaalde positie staat dan slijt het daar harder. 

Vroeger was het zeker niet allemaal beter: Als de motor matig liep dat was de diagnose vaak natte vinger werk of vereiste veel ervaring. En dan nog: Wel eens een probleem met 1 cilinder problemen te vinden op een motor met een paar dubbele Webers? Welke dan ? Bougies bekijken, luisteren etc. Maar als dat een V12 is met 6 dubbele carbs, welke geeft dan de problemen. ( Nog afgezien van het feit dat 99% van de mensen niet kan horen als er 1 cilinder niet goed meewerkt bij een veel cilinder, en als je het kunt horen dan is de volgende vraag welke cilinder? Bougie kabel los, oude truc, maar dan moet je ook weten of alle cilinders gelijk terug lopen en als er een paar “gek doen” wat doe je dan ?  Als je CO op 4 of zo staat dan is de verbranding ook niet 100% , en als je de CO lager zet dan gaat de motor overslaan, dat wil zeggen doen er af en toe 1 of een paar cilinders niet mee. Daar konden we wel mee leven. 
Zo’n moderne motor begint al te mekkeren voordat 99% van de gebruikers doorheeft dat er iets niet in de haak is.  ( Ik reken me niet bij die 1% overigens).

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
LHJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-06-2023

Gepost: 21 augustus 2023 09:55 PM
  [ # 10 ]

Dank voor je bericht.

File rijden is eigenlijk bijna nooit, en alleen korte afstanden is ook niet altijd het geval. Auto rijd gemiddeld 10:000/15.000 per jaar.
Bobine vervangen hebben ze bij dealer gedaan, omdat gene noodloop op autobaan kreeg en dealer was het dichtste bij, en die hebben ook die flesjes gedaan na die meld code. En hun hadden aangegeven dat er al meerdere gasklephuizen waren vervangen van dit type auto. Volgens hun was het appeltje eitje gasklephuis vervangen probleem opgelost, ik had daar mijn twijfels over. Vandaar maar weer eens hier melden. En wat ik ook heel erg vreemd blijf vinden is waarom doet die het in de winter veel minder die ochtend storing dan als de temperatuur is zoals momenteel. Lees ook al dingen over sensor in de motor van de tempratuur. En dealer zegt dat gekke geluid wat die in de ochtend maakt komt van de katalysator die zit vol rommel noem ik het maar even, en die probeert het dan recht te trekken. Ik weet er alles van dat je overal moeilijk bij kan want dat versteller ventiel was ook al zo gedoe om bij te komen. Ik ben ondertussen met pensioen nu. Maar ik ga uiteraard hier weer mee aan de slag. Over 14 dagen zijn de meeste collega’s weer terug van vakantie. En dan maar weer eens kijken. Ik wil niet zomaar alles vervangen als niks zeker is snap je. Want vind het voor mensen altijd jammer van het geld als het dan niet het gewenste effect heeft gehad. En dat bedoel ik met vroege, dan hoorde ik vaak al het geluid wat er aan de hand was. Of het was 1+1 is 2 verhaal. En dat vind ik de laatste jaren wel lastige geworden.
En dit is zo verhaal waar van ik al heel lang denk wat zou het nou precies zijn. En vorige week voor het eerst ook die melding 3067. Terwijl dit gedoe al een jaar speelt. Behalve dat vermogen verlies, dat is sinds vorige week pas.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook