Koelfan lijkt niet meer te werken
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 02 augustus 2023 07:34 PM

Als ik na een snelwegrit stop om te tanken valt me op dat na de stop de motor erg heet is geworden. Tijdens het rijden staat de thermometer op 90° C (mooi continu) maar zodra ik de auto stilzet en de motor uitschakel, schiet de temperatuur naar de 110 graden. Ook heb ik de koelfan al een tijdje niet meer gehoord, en die draait ook niet als ik de airco aanzet. Het lijkt dus alsof die niet meer werkt.

Het betreft een Berlingo uit 2003, 1.6i 16v (het TU5JP4 blok). Ik natuurlijk op onderzoek uit, want ik had gelezen dat dat wel eens aan de relais (meervoud) kon liggen. Kastje naast de fan open geschroefd, in de verwachting daar 2 relais tegen te komen zoals de tekeningen doen vermoeden, maar daar kom ik er 3 tegen! Alle drie getest: ze klikken allemaal nog netjes maar ik weet niet of dat wat zegt.

Ik heb vrij wat gelezen over koelfanproblemen bij de Berlingo, maar het werd me niet helemaal duidelijk wat dit kon zijn. De thermometer doet het netjes dus ik denk niet dat het de temperatuursensor in de waterpomp is.

Volgens bovenstaande tekeningen moet er ook een “Motor driven fan resistance” in de buurt van het kastje met relais moeten zitten, maar die kan ik niet vinden. En ik vermoed dat die alleen maar werkt voor de tussensnelheden.

Iemand enig idee? Een kapot relais? Een kapotte ventilator? Een kapotte/onvindbare motorweerstand? Wat doet dat derde relais daar?

Bedankt alvast!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 augustus 2023 09:34 PM
  [ # 1 ]

Vaak zijn er verschillende sensoren voor het metertje en de aansturing van de fan.
De airco doet het dus ook niet?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 03 augustus 2023 07:16 AM
  [ # 2 ]

Mogelijk, afh van de uitvoering zit er op de ventilator zelf een zwarte box met gele stekkers die de 2 snelheden regelt.
Die schijnt nog wel eens kapot te willen gaan. Eenvoudig even uit elkaar te halen

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 augustus 2023 09:06 AM
  [ # 3 ]
mkatgert schreef:

Volgens bovenstaande tekeningen moet er ook een “Motor driven fan resistance” in de buurt van het kastje met relais moeten zitten, maar die kan ik niet vinden. En ik vermoed dat die alleen maar werkt voor de tussensnelheden.

Nr. 6 op de tekening, die zit in de koelluchttunnel geschroefd.

Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2041470/ in dit geval bij een C3 Picasso.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 03 augustus 2023 12:04 PM
  [ # 4 ]

Ha, een Joetjoep filmpje gevonden waarop de locatie van de weerstand ‘zichtbaar’ is:


@ 3:44

Achter de voorbumper dus.

@Jantje1948, de airco doet het wel gewoon…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 augustus 2023 01:06 PM
  [ # 5 ]

Als de fan helemaal niets doet is dat volgens mij wel vreemd.
Op de Citroens die ik ken gaat hij langzaam draien als de airco aangaat en anders doet de airco het niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 22 augustus 2023 07:00 PM
  [ # 6 ]

Goed, inmiddels wat kilometers verder. Ik heb de weerstand vervangen en de relais nog niet, want die worden ergens op het postkantoor gegijzeld. Ik ben momenteel in bloedjeheet Oostenrijk met bergpassen enzo, en ik ben er inmiddels achter dat de fan wel draait als de airco aanstaat. Ik heb hem standje laag horen draaien voor de airco, en standje middel als ik hem na een rit bergop op contact zette om af te koelen. Maar volle bak doet het dus niet meer.

De auto materialen handel in Imst had maar één relais liggen, om te voorkomen dat ik drie keer moet proberen welk relais voor welke snelheid is: weet iemand welk van de drie relais wat doet?

Het is maar voor tijdelijk want thuis vervang ik ze toch alle drie, maar met deze temperaturen is het wel lekker om wat meer koelcapaciteit te hebben dan standje 2 van 3.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 augustus 2023 08:27 PM
  [ # 7 ]

Waarom verwacht je 3 snelheden?
De TU5JP4 in mijn Pluriel heeft er 2, laag en hoog.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 22 augustus 2023 09:08 PM
  [ # 8 ]

Omdat volgens service.citroen.com ik een ECIA 3 speed 460W fan hoor te hebben. En omdat ik in het verleden de fan op vol vermogen heb horen draaien en dat hoor je van veraf. Dat doet ie nu niet meer, maar hij heeft nog wel twee snelheden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook