Afstellen ontsteking markering op nokkenas poulie verloopt tov gradenboog 0-punt
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 15 augustus 2023 02:27 PM

Beste forumleden,

onlangs heb ik mijn nieuwe 123ontsteking met een stroboscoop zo goed mogelijk afgesteld. Dit volgens de methode van het DS TT-team.

Daarbij heb ik het “nul-graden punt” vastgesteld via de uitsparing in het vliegwiel (met een 6mm boor). Vervolgens met type-ex een markering gezet op de nokkenaspoulie bij het 0-punt op de gradenboog.
Daarna de ontsteking verdraait zodat bij lopende motor de markering gelijk valt met het 0-punt op de gradenboog.
Echter, in het begin loopt de markering netjes gelijk met het 0-punt, maar na een minuut of wat verloopt de stip op de poulie naar links (als je voor de auto staat). Na een tijdje loopt die weer gelijk, maar dan weer naar links enz…

Heeft iemand een idee wat dit kan betekenen?

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 augustus 2023 06:00 PM
  [ # 1 ]

Dat betekend waarschijnlijk dat je ontsteking staat te “Zwabberen” ( ik ga er van uit dat je stroboscoop lamp niet de oorzaak is). Weet je zeker dat het toerental gelijk blijft ? Als je toerental iets wijzigt in een kritisch gebied waar je ontsteking net meer voorontsteking geeft dan kan je ontsteking dit doen, terwijl je nauwelijks in de gaten hebt dat het toerental ook mee beweegt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 augustus 2023 06:09 PM
  [ # 2 ]

Van welk bouwjaar is de motor?
Tot een bepaald jaartal kwam het gat overeen met BDP en daarnaa kwam het overeen met het statische ontstekingstijdstip.
Of andersom….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 15 augustus 2023 08:17 PM
  [ # 3 ]

Dank jullie voor de reacties…

@Citroensmgz: ik hoor geen verloop in het toerental, maar kan aan mij liggen. Motor lijkt mooi stationair te draaien. Ik zag in een ander topic over ontstekingsinstellingen dat Egbert aangaf dat het normaal is dat het markeerpunt soms “wegloopt” als de motor stationair draait. Maar bij hogere toerentallen zou dat niet het geval mogen zijn. Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

@jantje1948: Ik denk dat ik een DX4 motor (5-bak handgeschakeld) uit 1973 heb. Zou 2300 CC moeten zijn, maar de gebroeders Sanders twijfelen daarover en zou zomaar een 2100 CC motor kunnen zijn.
Het typeplaatje zit niet meer op de motor, helaas. Ik heb de 123ontsteking op curve C gezet.

Eind van de week krijg ik een nieuwe stroboscoop. Zo een die Waterman aanbeveelt in een ander topic. Meen dat je daar ook het toerental mee in kunt stellen e.d. maar moet daar nog helemaal induiken.

Je blijft leren he!!!

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 21 augustus 2023 02:03 PM
  [ # 4 ]

Afgelopen weekend de nieuwe stroboscoop (Pro Digital Timing Light, model 590518) ontvangen en het ontstekingsmoment getest. Ik zag nu geen verloop meer in het aantal graden van het markeringspunt op de nokkenas poullie tov de markering op de gradenboog bij stationair draaien.

Mogelijk komt dit omdat ik het ontstekingsmoment met mijn 123ontsteking, nog een keer helemaal opnieuw heb afgesteld via de methode van het DS TT-team.

Dus lijkt opgelost.

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 augustus 2023 09:26 PM
  [ # 5 ]

tot grofweg 1971 kwam de uitsparing in het vliegwiel overeen met ontstekingsmoment. Daarna werd het BDP. Om het zeker te weten moet je met een meet instrument bepalen wanneer je bdp hebt en of je dan je 6 mm staafje in het vliegwiel kan stoppen.

De curve doet er verder niet toe of de stip verloopt. dat kan meerdere oorzaken hebben.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 28 augustus 2023 01:14 PM
  [ # 6 ]

Om dit topic nog even af te sluiten.

Heb het BDP met de schroeverdraaier in de eerste cylinder nog een keer bepaald, vervolgens het gat in het vliegwiel met de 6 mm boor gevonden. Nieuwe stip op de poulie gezet bij 0 graden op de gradenboog.
Daarna de 123 ontsteking afgesteld zoals in de instructie van de 123ontsteking (groen lampje net aan) en de ontsteking vastgezet. Ook nog even gechecked of de bougiekabels in de goede volgorde zitten.
Vervolgens met de nieuwe stoboscoop (met toerenteller) het markeerpunt tov de gradenboog nog een keer gechecked bij stationair draaien en bij 2000 toeren draaien.
En nu lijkt alles goed. Zie geen verloop meer van het markeerpunt tov de gradenboog bij stationair en ook niet bij 2000 toeren.
Motor loopt nu goed, denk ik.

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2023 01:34 PM
  [ # 7 ]

top gedaan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook