Advies gevraagd over GS Break uit 1975
GS75
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 12-08-2023

Gepost: 01 september 2023 11:51 PM

Beste forumleden,
In april van dit jaar is een GS Break uit 1975 op mijn pad gekomen. Heel mooi natuurlijk, maar ik kan deze auto niet in eigen beheer opknappen en onderhouden, dus ben ik benieuwd naar de meningen en adviezen van de forumleden.
Deze auto is in 1975 in Frankrijk voor het eerst op de weg gekomen en twintig jaar later op een Nederlands kenteken gezet. Het kenteken staat sinds mei van dit jaar op mijn naam. Deze auto is   tussen 1995 en 1998 gereconditioneerd. In de zomer van 1998 is er een taxatierapport opgemaakt en was de auto in “concours-conditie”. Er is daarna ongeveer 10-12 jaar mee gereden en stond hij geparkeerd aan de openbare weg. Vanwege ziekte van de vorige eigenaar heeft de auto daarna ongeveer 12 jaar stil gestaan in een garagebox.
Momenteel staat deze auto bij een garagebedrijf en is hij grondig geïnspecteerd. Conclusie is dat met enige aanpassingen deze auto nog jaren kan blijven rijden. Motorisch is hij oké, daar is nog niet echt naar gekeken, maar een scheutje benzine in de carburateur deed wonderen: starten=lopen. Er zijn wel enige pijnpunten: in alle wielkasten moet plaatwerk vervangen worden en ook de bodem aan de achterzijde heeft roestvorming (bij het subframe) en zal er dus nieuw plaatwerk gelast moeten worden. Zelf kan ik dit allemaal niet, maar wil graag dat deze auto kan blijven rijden. Graag de mening van forumleden. Overigens begrijp ik dat ik de auto in zijn geheel kan laten restaureren, maar daar heb ik het geld, de kennis en de ruimte niet voor (om hem daarna te stallen). Taxatierapport is in mijn bezit en ook nog enkele onderhoudsbonnen. Op verzoek kan ik de rest van foto’s mailen.

Afbeelding Bijlagen
Achterzijde_schuin_groot_normaal.jpegZijaanzicht_groot_2_normaal.jpegVooraanzicht_groot_normaal.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 850
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 02 september 2023 09:30 AM
  [ # 1 ]

Noodzakelijke laswerk laten doen en goed behandelen en genieten. Of indien te kostbaar nieuwe liefhebber zoeken

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 02 september 2023 01:50 PM
  [ # 2 ]

OP de foto maakt de eerste aanblik een positieve indruk. Maar laswerk aan een gs is wel anders dan gewoon apk laswerk hoor. Zoek iemand die van wanten weet, en zelfs van de gs houdt !  Dan wordt het een nette wagen, en kun je er heel veel plezier aan beleven. En bepaal zelf vooraf wat je budget is, maar zorg voor voldoende reserve’s, een auto van deze leeftijd kan je weleens voor verassingen laten staan. En meestal ben je er niet met wat laswerk, dit heeft de ervaring velen vóór jou reeds geleerd.  Plezier gewenst alvast !

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 september 2023 08:08 PM
  [ # 3 ]

Het is wel wel jammer dat je geen stalling hebt, tenminste dat begrijp ik uit het verhaal.
Auto’s waren vroeger een soort wegwerp artikel, levensduur ongeveer 10 jaar (in NL) of 100000km.
Dat ie bijna 50 jaar is geworden is al heel bijzonder.
Dus als je hem laat opknappen vergeet dan niet om hem een goede antiroest behandeling te geven.
Als je dat professioneel laat doen gaat dat ook nog eens een lieve duit kosten, maar dat scheelt wel enorm in de levensduur van je auto.

Profiel  
 
VitamineC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 02-10-2009

- GS/GSA Special
Gepost: 02 september 2023 09:17 PM
  [ # 4 ]

Prachtige GS! Op de fotos ziet ie er netjes uit. Motorisch zijn GSsen sterk, vroeg of laat gaan ze wat olie lekken maar dat is prima te verhelpen. Laswerk aan het achter subframe kan een flinke klus zijn. Advies: lid worden van de GS/GSA vereniging. Kost weinig en geeft toegang tot een wereld aan kennis, ervaring, en natuurlijk het onderdelen magazijn. In het clubblaadje zie je leuke reparatie en restauratie verhalen voorbij komen. Als je het werk uitbesteed is een beetje kennis en veel liefde bij desbetreffende monteur/garage voor oude Citroens inderdaad belangrijk. 

Hans

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 03 september 2023 06:32 PM
  [ # 5 ]

Ook ook het interieur is belangrijk. Stoelen voor de Gs en Gsa, tissue en schuim. Dashboard vooral voor de GSA omdat het materiaal (zacht kunststof) wat de tand des tijds moeilijk doorstaat. De GS is hierin beter dan de GSA, maar niet qua koets en plaatwerk.
Dat is met meer auto’s uit die periode. Het was namelijk de kunststof periode die ontwerpers veel ontwerpvrijheid boodt.  Over de tand des tijds dachten ze toen niet na.
Het kwam goed: inmiddels is alles van waarde plastiek en voor de beoogde levensduur ontworpen.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
GS75
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 12-08-2023

Gepost: 19 september 2023 10:41 PM
  [ # 6 ]

Beste mensen,

Bedankt voor de moeite die iedereen heeft genomen om mij van advies te voorzien. In de afgelopen periode heb ik regelmatig over deze auto gesproken met de eigenaar van het autobedrijf waar ik al ongeveer 20 jaar een tevreden en trouwe klant ben. De eigenaar is een citroen-enthousiast in hart en nieren en heeft mij vanuit zijn kennis en ervaring regelmatig voorzien van advies. Hij is in staat om deze auto weer in volle glorie te herstellen, echter dan zou ik een lange adem en een dikke portemonnee moeten hebben. De lange adem is geen punt, maar de dikke portemonnee wel, plus het feit dat ik geen fatsoenlijke stalling heb. Het rijden met een oldtimer vereist ook technische kennis voor het oplossen van kleinere problemen. Die kennis heb ik niet, dus moet ik steeds terugvallen op het eerder genoemde garagebedrijf.
Ik denk dat het het beste is om de auto te verkopen zodat iemand er voor kan zorgen dat deze auto kan blijven rijden. Hij is dus te koop.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 20 september 2023 08:30 AM
  [ # 7 ]

Als ie te koop is, zet dan een markt adv!  dan ben je m zo kwijt denk ik.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook