2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
hydractive veerbollen op xantia zonder hydractief? te doen, of ???
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 september 2023 12:08 AM
  [ # 16 ]

Even wat meer kilometers ermee maken.

Als je ze net gemonteerd hebt zit er nog wat lucht tussen het membraan en de bovenkant van dezuiger, dat moet eerst verdwijnen.
Nu veert ´ie ook een beetje op die lucht.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 16 september 2023 09:01 AM
  [ # 17 ]

Inderdaad, we zeggen dan; don’t jump your conclusions….maar natuurlijk heb ik wel een paar keer hoge lage stand gedaan, dat hebben we zo eenmaal geleerd in 1975 hé  dat zijn van die usual things….. Dus eerst even uitgebreid proefrijden. Als we een half tankje diesel verder zijn weten we meer.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 22 september 2023 12:34 PM
  [ # 18 ]

En inmiddels weer een half tankje diesel verder met de multicouche bollen. Inderdaad, een prima bolletje, maar deze zijn ( of beter zoeken) nog niet vindbaar voor de achterzijde. Nu had ik het bonte plan opgevat om hydractieve bollen voor de voorzijd te zoeken (multi)met een waarde van ca 45-50 bar en een doorlaat die in de buurt van de originele achterbollen ligt ( denk 0.6-08mm?) en daar eens mee te gaan rijden.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 29 september 2023 11:13 PM
  [ # 19 ]

Ben benieuwd of iemand met de dempers heeft gehobbied? Dus ooit heeft geprobeerd om de dempers van de ene naar een andere bol over te zetten?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 september 2023 09:00 AM
  [ # 20 ]

Dat kun je alleen doen met de geschroefde demper van echt oude DS bollen, die kon je zelfs demonteren en de karakteristiek veranderen door de plaatjes te veranderen.

De dempers van een gelaste bol krijg je er niet onbeschadigd uit.

Ik heb wel eens bollen gewisseld tussen modellen: Dan kun je inderdaad “soepeler” veren of een stuggere vering maken.
De demping van de bollen is meestal aangepast aan de veerkarakteristiek die bij een bepaalde druk hoort: Ook dat kun je wijzigen: Hogere initiaaldruk: Soepeler vering, lagere initiaaldruk hardere vering.
Ik kan me nog herinneren dat de ze in in de racerij met een BX reden met lagere drukken, achter 15 bar voor 25 bar of iets in die richting en dan nog verlaagd.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 30 september 2023 10:35 PM
  [ # 21 ]

Nou, misschien kun je de demper die je wilt veranderen op de draaibank verwijderen, je draait dan het felsrandje eraf, en evt ook de demper verspanen, dan zou je de demper die je wilt hebben van een donorbol erin kunnen monteren. Dan moet je wel een felsrandje creëren zodat je de demper vast kunt zetten, a.h.w. er in forceren. We gaan kijken wat er zoal kan. Wordt vervolgd.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 oktober 2023 09:19 AM
  [ # 22 ]

Als je een goede “donorbol” hebt kun je die gewoon van druk veranderen, je kunt er zelfs een ventiel opzetten, dan kun je met de druk experimenten, lijkt me iets minder werk.
Maar houdt ons op de hoogte van je experiment !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 01 oktober 2023 09:29 AM
  [ # 23 ]

Zeker, als je een goede donorbol hebt dan kun je al wat doen met de druk, maar eigenlijk bedoelde ik te zeggen dat je van een kapotte donorbol de demper kunt her gebuiken, vooral als je die demperkarakteristiek zoekt. De gedachte gaat nu uit naar een multicouche bol die lang meegaat, en die voorzien van een demper naar wens. Alles zal een trail/error uitzoek reis worden, maar dat is leuk.  En de optie om de dempers te gaan schroeven is er ook ( na-aapen) want citroen deed dit al eerder zelf. Mogelijk kunnen de dempers van diverse typen gs tot sm worden gewisseld, maar daar is wat tijd voor nodig om e.e.a. uit te zoeken.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 15 oktober 2023 12:23 PM
  [ # 24 ]

Zoals versproken; de multi test ivm de gewone test, de multi bollen rijden goed, zeer goed, veercomfort is ok, de demping is merkbaar anders dan de gewone bollen. De cijfers op de multi zijn 1.4, de gewone 4.4, daar zit dus een groot verschil, waarbij ik de 4.4 prefereer. het ‘‘boot gevoel’’ is met de 4.4 meer aanwezig. En doorslaan in een flauwe bocht is minder. Natuurlijk blijven we testen en uiteindelijk gaan we een bol samenstellen die voor ons ultiem is, maar dat kan voor een ander een slappe hap zijn, dat is een kwestie vam smaak denk ik. Vooralsnog zou ik zeggen de 4.4 demper in de multi bol? het karakter van de multi membraan met de zachte 4.4 of zelf een 4.6 demper? De keuze is reuze ....wordt vervolgd.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 oktober 2023 01:11 PM
  [ # 25 ]

Leuk experiment.
Je mag er van uitgaan dat het verschil tussen een multi-couche membraan en een ander type membraan minimaal is.
Wat wel werkt is een ventiel monteren en de gasdruk te veranderen: Dat veranderd het veergedrag aanzienlijk.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 15 oktober 2023 01:35 PM
  [ # 26 ]

Zeker, druk is zeer invloedrijk, maar de multibol heeft na al die jaren nog ca 62 vd 65 bar, dus die laten we even ‘‘dicht ‘’ zitten. De gewone bol heeft na vullen ca 65 bar ( was 55 ) dus ms is het vergelijk een beetje vertekend, want de multi zou bij + 10 bar ook weleens anders kunnen rijden. Maar we gaan zonder enige haast gewoon verder met deze empirische aangelegenheid, mede ingegeven door de aanwezigheid van de verschillende bollen in ‘‘het rek’‘.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook