Lastig, C4 Grand Picasso 1.6 HDiF, ramen gaan niet meer open.
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 24 september 2023 08:56 PM

Heb ook weer wat, omdat de spiegel bediening L niet werkte ging ik op zoek naar storing. Eerste verdachte was de stekker en bedrading bij ingang van de corrosorie, ook omdat de luidspreker L soms harder/zachter bij het deur bewegen. Maar geen draadbreuk gevonden. De bediening van de spiegel komt uit de print die onderop de raam motor zit (9682495680). Dus die print vervangen,maar geen verandering. De “nieuwe print doet helemaal niks zelfs ( onjuiste print? van een gewone c4 niet van picasso). Dus ook niet na enkele resets van de BSI. Spiegel is ook niet met diagbox te bedienen, die geeft draadbreuk aan ( dat is het niet). Dus eerst alles maar weer gemonteerd. Tot mijn verbazing werkt na terugplaatsen van alles de raambediening L en R niet meer, spiegels en temp meter ook niet ! Kan met DB nog wel de ramen bedienen. Wat is er nu mis, kan de BSI de raambediening R wel vinden als L niet aangesloten/edefct is? of is de BSI naar zn grootje? Ik kom niet verder zo.

Wie heeft een idee?

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 16 oktober 2023 09:43 AM
  [ # 1 ]

Dit blijft mijn grootste probleem. De ramen gaan niet open, de spiegels werken niet, en de temperatuur aanduiding is weg. In diagbox kan ik alles bedienen, ramen, spiegels alles, ook de juiste temperatuur op de R spiegel ziet ie wel. Toch krijg ik een aanduiding dat de Temp sensor defect is. Blijkt dat de BSI naar de sensor zoekt in de L spiegel ( en die doorzet naar het display) maar daar zit ie niet. De auto denkt dat het een Rechts gestuurde auto is, maar waarom? Ik heb 1 grote raam/spiegel bediening en die zit L natuurlijk, R zit een enkele knop. In diagbox kan ik de wel aangeven dat er een simpele bediening is aan de L kant, maar R is alleen de keuze voor een multiplexe bediening, heel bizar. Ook als ik de auto als R gestuurd programmeer blijft dat. Ik heb het wel aan de gang gehad, ik gaf in DB aan dat er twee grote bedieningen waren,maar toen was de Temp aanduiding nog steeds weg en konden de deuren achter niet op slot. Toen ik aangaf dat de auto deuren en een klep had viel de raambediening weer uit ,en ik kreeg het niet meer aan.

Zou er een bug in de daigbox 7.06 zitten?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 oktober 2023 11:36 AM
  [ # 2 ]

Als je Diagbox ouder is dan je auto moet je die niet gebruiken voor die auto. Want dan heeft de diagbox niet de juiste parameters om de goede waarden in de computers te zetten.
Diagbox 7.06 is volgens mij een redelijk oude versie, zou zo maar kunnen dat die onzin in je BSI zit te zetten.

En C4 Picasso II ( B78, model vanaf midden 2013) bijvoorbeeld is pas ondersteunt vanaf versie 7.10 volgens wat ik lees.
En dan zitter er in de eerste versie voor een bepaalde auto nog wel eens wat bugs, die met een update verholpen worden.
Ben even kwijt welke jaartal je C4 GP is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 16 oktober 2023 12:23 PM
  [ # 3 ]

Aha, erg blij met je/jullie antwoorden overigens. Dan zal ik kijken of ik kan updaten. Mijn 4gp is van 2008.

Het is lastig dat het raam niet open kan, men zecht dat een goede bsi reset gaat door met geopend raam klem er af 3 min wachten klem er op dan door geopend raam de stadsverlichting inschaklen, dan sleutel en op contact. Zou t dan wel werken?

Ik gebruik geen lexia, zou dat beter zijn?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 oktober 2023 03:11 PM
  [ # 4 ]

2008: Dat zou met een 7.06 diagbox ook wel moeten werken.

Lexia? Geen idee, kan minder dan een Diagbox, maar misschien eens proberen.

Kan best in de parameters van de BSI zitten. Resetten: Kan dat niet met Diagbox ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 oktober 2023 03:34 PM
  [ # 5 ]

Het is twijfelachtig of Lexia voldoende is voor een auto uit 2008.
Ik herinner me dat de C5 PH3 die eind 2007/begin 2008 op de markt kwam, al Diagbox nodig had.
Of dat dan ook het geval is voor andere auto’s uit dat bouwjaar weet ik niet.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 16 oktober 2023 11:03 PM
  [ # 6 ]

Ik zie dat lexia te kort schiet idd. Dan maar weer terug naar DB 7.06, al zit daar een raar iets in, of toch in de auto. Ondertussen op een 2e laptop met W7 een nieuwe installatie doen, en dan verder upgraden.

Maar blijft vreemd, de auto denkt deels dat het een R gestuurde auto is, en deels L. Als ik in DB de de knoppen wil uitlezen heb ik twee Linker achterdeuren. Als ik na een BSI reset het licht aan doe, gaat het achterraam open, heel vreemd.

Zover ik kan vinden alle massa contacten, en zekeringen kabels alles ontdaan van corrosie, nieuwe accu, BMI,  deur modules, temp sensor, deurknoppen, radio uitgeprorammeerd. De ramen en spiegels werken niet. OOk als ik alles van de achterdeuren er af haal gaat er voor niks gebeuren.

Soms als de accu spanning te laag is een storing uit de bak.
En soms een storing van de HF module, maar ik weet niet waar die zit om er af te halen en uit te programmeren. Ook de trekhaak module zou er er nog uit kunnen halen.

Of toch een draadbreuk Lvoor alleen met (bijna) dichte deur.

Hoe gaat het na een reset, roept de BSI de onderdelen, of melden ze zich als de spanning er weer op komt, of is van/op contact zetten voldoende? Smile

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 oktober 2023 09:11 PM
  [ # 7 ]

Je zou ook eens goed naar de CanBus kunnen kijken:
Zijn er “vreemde” zaken gemonteerd op de auto: Is de trekhaak doos Citroen/PSA ? Zit er een andere Radio in ?
Als je een scoop hebt kun je een keer naar het 12 volt signaal kijken, als daar heel veel storing op zit raakt de canbus ook van slag, maar in principe is een auto daar goed tegen beschermd.

Ken je iemand ander mer een Diagbox op PC ? Probeer die eens ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 24 oktober 2023 12:29 PM
  [ # 8 ]

Toch maar weer eens met mijn diagbox 7.58 kijken Norbert? Kan ik die van jou gelijk updaten. (En nog bedankt voor het langsbrengen van die stekker Smile

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 24 oktober 2023 06:23 PM
  [ # 9 ]

Hoi Martijn, de brede stekker voor de Xantia past dus niet door de bus Smile
Ik heb nu self kunnen updaten naar 7.6. Dank voor het aanbod.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 24 oktober 2023 06:28 PM
  [ # 10 ]

Ik denk (hoop…..) dat ik de problemen min of meer getackeld heb.
De laatste stap was met Diagbox. Nieuwe interface, nieuwe SSD met schone Windows 7 prof, met Diagbox/pp300 updates tot 7.6. Dat bleek wel nodig omdat 7.06 de RT5 radio/navigatie enz niet aan kon. Nu kon ik de temperatuur weer aanzetten, de achteruitsensoren enz. De radio blijkt niet zo goed te zijn, interne accu laad slecht op. Ik overweeg om een externe voeding op de 9v accu te zetten zodat die niet alles elke x vergeet.

Blijft dat de BSI zich vergist tussen L en R en bijrijders deur enz.

Omdat ik regelmatig de BSI ging restten viel me ogg moment op dat het achterklepraam open ging zodra de deuren voor van slot gingen. Ik heb de schakelaar met het slot echt losgekoppeld en in DB uitgeprogrammeerd. Ook heb ik aangegeven dat er geen achterdeuren waren. Pas toen, na reset, zag de BSI de voor ramen en spiegels weer, zucht.

Wat er tot nu toe echt defect is:
een van de 4 plaatjes IN de koppelings module was door midden, bizar, (daardoor kwam ik stil te staan)
de deurmodule L ( omdat de spiegel aansturing defect is)
De gloeibougies vervangen, 1 defect
en dus het slot in de achtergreep.
De accu in de RT5 radio.
Verder verdenk ik, de door jullie reeds genoemde de trekhaak ecu.
De robot bak geeft idd direct storing zodra de spanning te laag is. Overal meet ik 12.8 dan geeft de bak 11.8 aan, en dus , onterecht, storing in de ECU. Dus alles deed ik steeds met een accu lader en in de BSI eco modus een half uur uit zetten.

En wat een grote rol speelde was de ook reeds genoemde massa punten onder de motorkap, maar ook zeker de grote zekeringen op de accu, alles heb ik schoon geschuurd omdat het echt wit van de oxidatie was. Ook de BSM zat vol met zooi, takjes zand enz.
In het donker ging het licht duidelijk zachter branden tijdens schakelen, dat is nu echt een stuk beter.

Wat een zoektocht…

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 oktober 2023 06:42 PM
  [ # 11 ]

Waaruit maar weer eens blijkt hoe belangrijk een goeie diagnose is.
Een goed werkende Diagbox is onmisbaar Idea

Mooi dat je al zoveel gevonden hebt en het vervolgens kon oplossen.
De rest zal je dan ook wel lukken Wink

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 24 oktober 2023 07:13 PM
  [ # 12 ]

Knap hoor, wát een rot puzzel.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook