Electrische passagierstoel werkt niet meer.
mallepietje1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-2022

Gepost: 14 oktober 2023 08:36 PM

Wie weet raad!

Betreft een 3.0 diesel uit januari 2010 met lounge pakket.

Stoel werkt niet meer, alle zekeringen zijn in orde, geen werkende verlichting in de schakelaars , met Lexia gekeken, geeft geen storing aan, schakelaars werken. Ondanks dat, toch met een ander schakelpaneel uit sloopauto geprobeerd , maar gaf ook geen werkende stoel.
Het verschuiven van de voorstoel met de schakelaar in de middenarmsteun gaat ook niet en Lexia geeft aan dat die schakelaar niet werkt.
Onder de passagiersstoel zit een elektronische eenheid, deze ook vervangen voor een andere uit een sloopauto, maar ook dit zonder resultaat.
Bestuurdersstoel werkt normaal.

Wat kan het nu nog zijn, voordien waren er geen haperingen o.i.d. , de stoel werkte goed.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 oktober 2023 08:47 PM
  [ # 1 ]

Linkt me een storing in de voeding naar de achterbank, vaak een draadbreuk: Dan werken de lampjes en de motor niet, maar de schakelaar is wel geactiveerd.
Altijd moeilijk om te vinden, kun je met een diagbox proberen de stoelen te bewegen ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
mallepietje1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-2022

Gepost: 14 oktober 2023 09:04 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je snelle reactie!

Met de Diagbox kwam de stoel ook niet in beweging.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 oktober 2023 10:32 AM
  [ # 3 ]

Als er met het proberen met diagbox geen foutmelding komt bij het proberen dan heb je heel waarschijnlijk een 12v voedingsprobleem naar de achterbank ( omdat je ook de voorstoel niet kunt bedienen, en dat stukje loopt via de ecu van de achterbank).
Ik heb even in SEDRE gekeken ( de database van Citroen voor de elektrische systemen).
De achterbank etc wordt bestuurd door computer nr 6348, die vindt je in het centrale deel van de achterbank.
Die computer wordt gevoed via PF4 (power fuse 4), en zekering F38 op BFH5 ( in de kofferbak, naast de accu) .
In BFH5 zit de voeding op pin 1, en de uitgang van zekering 38 op pin 38.
Op de ECU van de achterbank komt de voeding binnen via een dubbele draad op pinnen B8 en C8. ( de massa zit op pinnen C1 en B1 ter controle), op een 24 polige bruine stekker. Op die ECU zit ook nog een grijze en een zwarte 24 polige connector: Dat zijn de uitgangen naar de stoelen en de schakelaar van de rv voorstoel bediening. Die ECU communiceert ook met de BSI en krijgt nog een voeding van de BSI via zekering 12 op de BSI, op de BSI is dat pin 3 op een 16 polige grijze steker in die gaat naar pin C2 op de bruine 24 polige steker.

Hoop dat je nu even verder kunt zoeken.

Mijn C6 heeft geen lounge pack, dus geen ervaring ermee.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
mallepietje1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-2022

Gepost: 15 oktober 2023 10:45 AM
  [ # 4 ]

Super, ben ik erg blij mee, met deze uitleg!

Kan nu weer verder en laat het weten of het lukt.

Dankjewel!

Profiel  
 
mallepietje1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-2022

Gepost: 15 oktober 2023 07:24 PM
  [ # 5 ]

Vanmiddag de zekeringen in de kofferbak gemeten en die zijn heel.

Daarna het middenstuk van de achterbank verwijderd en daar gemeten, Pin 1 en Pin 38 hebben spanning, tevens spanning op B8 en C8 en de massa C1 en B1 (bruine stekker) is ook aanwezig.

Vanaf de BSI, spanning komende vanaf zekering 12 gemeten en tevens spanning op pin C2 op de bruine 24 polige stekker bij de ECU.

Had natuurlijk alle stekkers van de ECU afgehaald en na meten weer gemonteerd, daarna werkt ook de rechter achterstoel niet meer, bij bedienen schakelaar in de achterdeur hoor je een klik in de ECU en heel soms beweegt de stoel even en stopt daarna weer.
Voor de demontage werkte de rechter achter stoel wel, naar voor en naar achter, maar misschien maar 2 cm heen en 2 cm weer terug, verder niet.

Stoel links achter werkt nog normaal.


Misschien dat de ECU niet helemaal lekker is?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 oktober 2023 07:36 PM
  [ # 6 ]

Heb je die stekkers losgehaald terwijl er spanning op stond?
Dan zou het kunnen zijn dat de ECU van slag geraakt is en een reset nodig heeft.

Als je dat spanningsloos gedaan hebt, verdient het aanbeveling de contacten goed na te kijken, met name op corrosie.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
mallepietje1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-2022

Gepost: 15 oktober 2023 07:48 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor je reactie!

De contacten zijn allemaal nog schoon en niet gecorrodeerd.

Het kan goed zijn dat ik de stekkers heb los gehaald onder spanning, vreemd is wel dat de linker achter stoel nog steeds normaal werkt, rechts opeens zo goed als niet meer.

Vraag: Hoe kan ik de ECU resetten?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 oktober 2023 08:01 PM
  [ # 8 ]

In veel gevallen werkt loskoppelen van de accu, en na een kwartiertje weer aankoppelen om die reset uit te voeren.
Of dat hier ook zo werkt weet ik niet, is daarover niks te vinden in Diagbox?

Zonodig kan ik op Service.Citroen kijken of er daar iets over te vinden is.
Dan heb ik wel je VIN nodig.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 oktober 2023 08:19 PM
  [ # 9 ]

Ecu resetten: Diagbox. Anders “functie” inleren, om de maximale stand te kennen.

Ik denk dat ik je niet helemaal op het goede pad gezet heb: Niet goed gelezen dat je specifieke probleem met de passagiersstoel was, dom.
De passagiers stoel en de bestuurders stoel hebben beide hun eigen ECU: De ECU voor de passagiers stoel zit onder de stoel: Dat is nr 6304. Hetzelfde verhaal: Voeding via zekering F40 , zit in kastje BH12 , die zit in het dashboard.
De voeding van 6304 staat ook op pen B8 en C6,24 polige bruine steker.
Ook die ECU heeft een extra voeding via zekering 12 van de BSI, die komt binnen op pen C2 van de 24Bruin steker. Deze voeding voedt ook de stoelverwarming. Dat is pin 1 op de 6-polige bruine stekker aan de stoelverwarming.

Spanning op z’n ECU meet je altijd met de ECU aangesloten, want als je een hoge overgangsweerstand in de draad hebt meet je 12 volt op de steker los, maar weinig als hij er aan zit.
Hoe ? Of een heel dunne schroevendraaier, of een lange naald die je langs de draadaansluiting in de steker steekt.
PSA heeft daar vast een “meetset” voor, d.w.z. een kabel met een contra en een steker die je “tussen” de steker en de ECU monteert met daaraan een extra steker om aan te meten, maar ik denk niet dat je daar makkelijk aan komt en ik weet het nummer er niet van. 

Sorry voor de verwarring.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
mallepietje1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-2022

Gepost: 15 oktober 2023 08:20 PM
  [ # 10 ]

Mocht je tijd hebben, ik houd mij aanbevolen en anders zal ik morgen de accu eens los maken.

Mijn chassisnummer is VF7TDX8ZAAL506230

Met vriendelijke groet,
Erik

Profiel  
 
mallepietje1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-2022

Gepost: 15 oktober 2023 08:56 PM
  [ # 11 ]

Beste Citröen SMGZ,

Geeft niet, zal morgen weer eens meten, alles ligt nog open en bedankt voor de tip met de naald!

De stoelverwarming werkt gewoon op de passagiersstoel.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 oktober 2023 11:57 PM
  [ # 12 ]

Inmiddels de nodige doc’s opgeduikeld, incl. schema’s.

Als je me je mailadres geeft via een PB, gaan ze naar je onderweg.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
mallepietje1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-2022

Gepost: 14 november 2023 02:19 PM
  [ # 13 ]

Allereerst wil ik diegene bedanken die mij de nodige tips gaven, jammer genoeg is de storing nog aanwezig.

Ik vond op het internet een foto van de onderkant van de elektrische passagiersstoel (voor) met diverse stekkers, helaas kan ik niet bij de stekkers en zou graag de stoel van de rail demonteren.

Het probleem is nu, de bouten voor kan ik eenvoudig bereiken, maar de 2 achterste niet, daar zit de stoel overheen.

Wie heeft raad om de elektrische voor stoel zonder 12 volt naar voren te krijgen?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 november 2023 06:12 PM
  [ # 14 ]

Lukt het niet om, aan de hand van de schema’s, 12V op de bedrading te zetten en dan met de knoppen op de stoel die te verplaatsen?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook