Spanningsprobleem
loopgek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 14-11-2023

Gepost: 15 november 2023 11:25 PM

Ik heb een SAXO 1.4 VTS uit 2000.
Als eerste stopte de radio met werken en toen bleek op de stekker in het dashboard maar ca 7V te staan in plaats van >12V. Inmiddels doen ook de knipperlichten het niet meer, wel de alarmlichten, maar niet via de hendel.  Ook in de zekeringenbox lijkt de spanning bij de knipperlichtautomaat maar 7V.

Na wat zoeken en meten zijn dit bevindingen:
Als het contact uit is heeft de radiostekker >12V op de constante , het schakeldraad (natuurlijk) niet.
Na starten bij lopende motor is de spanning 7V op zowel de constante als de schakeldraad.
Bij het knipperlichtrelais hetzelfde, motor uit wel >12V (dus daarom werken alarmlichten wel?) maar na inschakelen terug naar ca7V

De accu zelf lijkt okee, is ook niet oud. Heeft onbelast 12,7V en lijkt ook krachtig want inmiddels als best vaak de motorgestart zonder rijden erna. Na het starten is de spanning op de accu 14V dus de dynamo lijkt dan ook keurig de spanning naar de accu te leveren.
Ik heb bedrading (voor zover lukt) nagelopen. In de buurt van de dynamo ziet het er keurig uit, en ook rond de dynamo geen zichtbare issues. Voor de zekerheid de massadraad naar de carrosserie nog even een extra zetje gegeven.

Dan vind ik op het www nog maar 1 verklaring: de spanningsregelaar bij de dynamo is defect. Daar lees ik ook over dat dit vaak begint met verlies van spanning in dashboard en verlichting. Is dit een juiste diagnose? Of kan ik nog elders zoeken of dingen proberen te meten?

Ondanks dat sites als winparts komen met een vervangende spanningsregelaar lijkt het dat in mijn saxo een dynamo zit met ingebouwde spanningsregelaar. Kan ik daar nog iets mee aan reparatie, of als de diagnose klopt moet ik dan een complete nieuwe dynamo incl spanningsregelaar gaan regelen?

Alvast dank voor het meedenken.
JW

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 november 2023 12:18 AM
  [ # 1 ]

Je schreef:

Na het starten is de spanning op de accu 14V dus de dynamo lijkt dan ook keurig de spanning naar de accu te leveren.

Dan kan de spanningsregeling je probleem niet veroorzaken.

Daarmee kan:

Dan vind ik op het www nog maar 1 verklaring: de spanningsregelaar bij de dynamo is defect. Daar lees ik ook over dat dit vaak begint met verlies van spanning in dashboard en verlichting. Is dit een juiste diagnose? Of kan ik nog elders zoeken of dingen proberen te meten?

hier niet van toepassing zijn.

Je gedachte dat er ergens iets mis zou kunnen zijn met de massa is op zich zo gek nog niet.
Dat kun je verifiëren door de spanning op die punten waar je nu die 7V meet, niet tov een dichtbij zijnd massapunt te meten, maar tov de minpool van de accu. Dan weet je of er al-dan-niet ergens een massaprobleem is.
Van daaruit verder zoeken dan.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
loopgek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 14-11-2023

Gepost: 16 november 2023 06:44 PM
  [ # 2 ]

Dank je andere JW,

na eea doormeten is het duidelijk dat je gelijk hebt : de dynamo/spanningsregelaar kan niet het probleem zijn. Meting met massa op de accu ipv op de stekker is spanning goed.
Waarschijnlijk zijn er per ongeluk 2 probleempjes tegelijkertijd die niet met elkaar te maken hebben. De radio bleek het probleem dat door een vorige eigenaar een voeding voor een LEDstrip ergens tussen de bedrading was geknutseld. Dus dat lijkt opgelost.

De knipperlichten lijkt het probleem dat de pinkdoos zelf defect is. Een andere is onderweg om te zien of dat inderdaad het is.

gr JW

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 16 november 2023 07:26 PM
  [ # 3 ]

Het probleem dat de knipperlichten weigeren kan ook in de schakelaar van de gevarenverlichting zitten. Ondanks dat de gevarenverlichting gewoon werkt kan het zijn dat de schakelaar in de uit-stand de knipperlichten niet wil doorverbinden door inwendig slecht contact. Soms helpt het om de schakelaar meermaals achtereen in- en uit te schakelen waardoor mogelijk de knipperlichten het opeens weer gaan doen.

Profiel  
 
loopgek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 14-11-2023

Gepost: 16 november 2023 10:04 PM
  [ # 4 ]
G-ikX schreef:

Soms helpt het om de schakelaar meermaals achtereen in- en uit te schakelen waardoor mogelijk de knipperlichten het opeens weer gaan doen.

Dank voor de tip.  Ik heb flink zitten klikken met de schakelaar maar geen effect helaas.

De alarmlichten doen het trouwens wel. Het relais hoor (en voel) ik dan ook klikken.
In eerste instantie toen de richtingaangeving stopte met werken kwam er een soort zoemtoon uit het relais. Nu is het helemaal stil.
Kan het wel aan het relais liggen als alarmlichten wel knipperen? Of zou het dan vanuit de hendel of bedrading moeten komen dat richtingaangeven niet werkt?

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook