confortbollen
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 04 december 2023 07:47 PM

Wie heeft er ervaring met confortbollen, lijkt mij wel wat onder de bx.of word het een dweil.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 04 december 2023 10:54 PM
  [ # 1 ]

Dweil

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 december 2023 12:20 AM
  [ # 2 ]

Met CB’s onder een BX heb ik geen ervaring.

Wel met CB’s onder een Xantia.
Ik had ze gemonteerd onder mijn Xantia Break uit 2000, een gewone zonder hydractief systeem.
En daar bevielen ze me zeer goed. Geen sprake van dweilen, ook niet als de auto bepakt op vakantie ging.
Voor herhaling vatbaar, ik zou dat dus zeker opnieuw doen in zo’n situatie.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 december 2023 09:15 AM
  [ # 3 ]

Afgaande op eerdere discussies over comfortbollen her & der op dit forum zit er niet veel anders op dan ze uitproberen. Je bent nu al, bij twee reacties, op het punt dat er iemand vindt dat een auto er als een dweil van gaat rijden en dat iemand ze prima vindt en dan ben je ook al precies zover als we met z’n allen op dit forum in de loop van de tijd gekomen zijn.

Uitproberen lijkt me dus, desnoods eens een rondje sturen met een BX waar ze al onder zitten. Dan weet je of het wat voor je is en dát telt. Want hier wordt het geheid weer 50/50 ‘nooit doen/levensgevaarlijk’ & ‘rijdt hemels/waarom zou je anders een HP-Citroën willen’ huh

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 december 2023 09:44 AM
  [ # 4 ]

In m’n geheugen gravend: dat “levensgevaarlijk” slaat/sloeg met name op het vervangen van hoekbollen door CB’s op auto’s voorzien van een HA systeem met middenbollen.
Dat zou ik dus ook nooit doen, om die reden heb ik mijn C5 V6 Break daar niet van voorzien.

Mijn Xantia dus wel, dat heeft Nard van Renard voor me gedaan.
Hij geloofde er te voren niet echt in, maar na het vervangen ging hij er een rondje mee sturen, met mij ernaast. En dat ging in volle vaart over de dijk bij hem.
Verbazing op z’n gezicht, dat reed comfortabel maar toch nog strak.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 05 december 2023 10:42 AM
  [ # 5 ]

De ts schrijft ‘‘lijkt mij wel wat onder de bx’‘.  sja, das ruim…....de ervaring heeft me geleerd na 43jr veerbollen en experimenteren met comfort, hogere druk, uitboren enz, dat de originele bollen die citroën bedoeld heeft voor een specifieke koets met een specifieke motor, een zeer goede combi opleveren.

Natuurlijk kan een comfortbol best fijn rijden, maar wat hoort er origineel op? Zoek die bollen er bij, en ga daar mee rijden, en dan met comfortbollen. Dan kun je t verschil voelen.

Mijn xania heeft in 17jr van alles erop gehad, en steeds dachten we ; ojaa deze zijn fijn, en de andere zijn nog fijner !Maar nu zitten de originele ( zoals bedoeld door citroën )  er op, en die zijn volgens mij verrekte goed. Maar we hebben een vrije keuze zolang de voorraad strekt. Immers zal een originele bol niet makkelijk vindbaar zijn.

De eerlijkheid gebied me wel om erbij te vermelden dat we de druk van 55 iets hebben opgehoogd naar ca 65 bar.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 05 december 2023 10:56 AM
  [ # 6 ]

Ik kan onderschrijven wat bibberkip zegt. Zeker bij de oudere modellen (t/m BX zeg maar) vind ik het comfort met de bollen zoals door Citroën bedacht zeer afgewogen, mits de rest van het systeem en wielophanging in goede staat. Wat ik bij mijn BX deed om het comfort op peil te houden is uiteraard de bollen regelmatig vullen, maar vooral ook de LHM veel vaker verversen dan voorgeschreven. Schone LHM heeft een enorme invloed op het comfort, na een verversing was het veercomfort totaal anders. Eens in de 10.000km hield ik aan. En uiteraard ook zorgen voor draagarmlagers in goede staat.

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 06 december 2023 06:02 PM
  [ # 7 ]

ik heb nog even de tijd om over na te denken, de bx staat van de winter toch geschorst. maar ik denk dat ik ze t.z.t ga bestellen en monteren compleet met LHM verversing.
Eerst ga ik de klepseals proberen te vervangen zonder de kop te demonteren.maar dan moet het niet zo koud zijn, zo hoog is het olieverbruik nou ook weer niet, met een km stand van ruim 300000.Het gaat hier om en BX 16TZI 1991.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook