Katalysator-drama
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 25 december 2023 04:39 PM

In de AMK (Auto Motor Klassiek) van gisteren stond een niet onaardig artikel over BXen met o.a. de waarde-ontwikkeling.
https://amklassiek.nl/het-is-rotweer-dus-deze-keer-een-auto-de-bx/2023/12/23/?utm_source=mailpoet&utm_medium=email&utm_campaign=lees-newsletterposttitle-751
Er stond ook een opvallende lezersreactie in. Een nieuwgekochte BX was van fabriekswege met een aftermarket kat voorzien, met als gevolg een regelrecht technisch drama.

Mijn ervaringen met de BX (en de dealer!) zijn niet zo goed. Ik kocht eind tachtiger jaren een nieuwe BX 16 in de zogenaamde Montreux uitvoering: metallic lak, getint glas, lichtmetalen velgen, enz. Een mooie auto.
Vanaf begin echter startproblemen, extreem hoog brandstofverbruik, onregelmatig lopen of zelfs afslaan ,vaak gepaard gaand met benzinelucht.
Na 9 maanden nog steeds geen oplossing van het probleem ondanks herhaaldelijk contact met de dealer. Soms resulterend in afslepen, dan weer pechhulp of de auto langer achterlaten met een AX als vervanging. Toen contact opgenomen met de ANWB. Die wisten na het noemen van chassisnummer genoeg want probleem was bekend. In die tijd was de katalysator in opkomst en auto’s hiermee uitgerust (Volkswagen en Opel liepen voorop) kregen FL. 1.500,00 subsidie. Bij Citrroen zag men het marktaandeel teruglopen en bij een hele serie reeds geproduceerde auto’s heeft met toen de uitlaat doormidden gezaagd en daar een katalysator tussen gelast zodat op kenteken de auto een katalysator had. Dat het motormanagement bij deze serie daar niet op was voorbereid boeide hen kennelijk niet. Advies ANWB: ga in gesprek met je dealer en leg het vast want met deze auto komt het niet meer goed. Over drie maanden verloopt je garantie en ga je betalen…
Dealer herkende zich niet in dat verhaal … en wilde de auto alleen maar ruilen tegen een occasion BX 14 in crisisuitvoering.
Uiteraard niet gedaan.
Ik had geen zin in juridisch getouwtrek en heb de auto uiteindelijk ingeruild (viel niet mee want Opel, Ford wilden hem niet inruilen) op een nieuwe Toyota. Die Toyota-dealer belde mij na een aantal weken op want hadden een klant maar kregen de auto niet gestart en er hing een benzinelucht rond de auto. Hen geadviseerd om maar eens contact op te nemen met de Citroendealer aan de overkant. Die kennen deze auto namelijk heel goed …

Nou hoef je natuurlijk niet alle opgediste verhalen uit het verleden te geloven, maar dit zou bij mij toch wel een grove breuk in het vertrouwen met de fabrikant hebben gegeven.

Adri

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 december 2023 06:29 PM
  [ # 1 ]

Ik heb een BX15 RE Montreux als lease auto gehad. Er zat een ongeregelde kat onder. Het was eveneens een carburateur versie. Rotte eieren lucht uit de uitlaat en inderdaad stoterig lopen . Maar op LPG liepen ze prima. Volgens mij is er coulant omgegaan met de LPG inbouw als er klachten waren. Op LPG liep de auto prima en zuinig

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook