Citroen AX GTI
Hellracer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-05-2022

Gepost: 27 augustus 2023 07:06 PM

Hallo iedereen, dit is m’n citroen ax gti.

Vorig jaar september gekocht. En sindsdien 5000km gereden.


Gekocht met 236000. Nu staat er 241000 op.
De GTI ligt als een kart op de weg. Rijd super, terug in de tijd.
Wat ik er allemwaal aan heb gedaan in 5000km.

3x olie wissels 5w40. TIjdens aankoop, voor het stallen, en na uit de stalling gehaald te hebben.
Luchtfilter, oliefilter, brandstof filter, bougies NGK ridium, krukas-sensor, kleppendeksel pakking en kleppen gesteld.

4x nieuwe banden Toyo proxes CF2.
Draagarmen voor vervangen
Achter as gereviseerd.

Nu moet er nog het e.e.a. aan gebeuren.

1. bij het overschrijden van 80 graden koelwater-temperatuur, gaat de vin aan onder de motorkap. De motor denkt dat ie het te warm krijgt en gaat dan koelen. Of de motor wordt echt te warm, en geeft maar 80 graden aan terwijl het eigenlijk hoger is.

2. Speling oplossen in de versnellingspook. Dit schijnt een spie te zijn of een busje(?) in de bak.

Ook heb ik een gedeelte van de auto laten spuiten dit i.v.m. blaasjes onder de lak.
Ik overweeg zelfs om ‘m over een paar jaar helemaal over te spuiten, als de roest weer terugkomt.

Ik wil ‘m zo origineel mogelijk laten bewaren.
Wellicht dat iemand nog goede tips of adviezen heeft.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 27 augustus 2023 08:04 PM
  [ # 1 ]

Wat gaaf! Een nog vrijwel originele GTI! Knap dat je er nog een hebt weten te vinden.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 27 augustus 2023 08:22 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad een leuke auto. Zoiets in de oer-GTI is hedetendage nauwelijks meer te vinden. Tip om hem te bewaren: hou de blinkende kant boven.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 augustus 2023 11:11 PM
  [ # 3 ]

Wat een gaaf ding zeg!
Ik wist niet eens dat die bestond.
Maar het aanslaan bij 80° is toch niet zo erg?
Beter dan dat ie te warm wordt…

Wat betreft het schakelen, dat kan te maken hebben met de schakelstangetjes.
Moet je gewoon even bekijken, desnoods even onder de motorkap kijken en iemand laten schakelen, dan weet je ongeveer hoe het werkt.
Als het schakelstangetjes zijn met een nylonbusje dan gaat dat uitlubberen en kan zo’n stangetje zelfs losschieten.

Als je geluk hebt zijn ze nog ergens te krijgen,maar je kan ze eventueel ook namaken met draadeind en “kogelpannen”
https://www.berghspecialproducts.nl/bevestigingsmaterialen/kogelgewrichten-en-onderdelen/kogelpan-t.b.v.-kogelgewricht/A.KGPB10.25VZ000

Succes met je kart!

Profiel  
 
Hellracer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-05-2022

Gepost: 28 augustus 2023 08:34 PM
  [ # 4 ]
Lucas Unger schreef:

Wat gaaf! Een nog vrijwel originele GTI! Knap dat je er nog een hebt weten te vinden.

Hij kwam toevallig voorbij op marktplaats in zo´n voorgesteld overzicht. De verkoper was een man van 59 jaar en had nog een andere, compleet uitgebouwde, met o.a koplamp-booskijkers doorgelast in de motorkap en de uitlaat in het midden van de bumper.

Profiel  
 
Hellracer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-05-2022

Gepost: 28 augustus 2023 08:37 PM
  [ # 5 ]
Jeroen Simons schreef:

Inderdaad een leuke auto. Zoiets in de oer-GTI is hedetendage nauwelijks meer te vinden. Tip om hem te bewaren: hou de blinkende kant boven.

Daar ga ik m’n best zeker voor doen. Zo’n GTI als deze vind je niet snel weer. De 205 gti is vergelijkbaar, maar veel duurder om één in nette staat te vinden.

Profiel  
 
Hellracer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-05-2022

Gepost: 28 augustus 2023 08:39 PM
  [ # 6 ]
H@ns schreef:

Wat een gaaf ding zeg!
Ik wist niet eens dat die bestond.
Maar het aanslaan bij 80° is toch niet zo erg?
Beter dan dat ie te warm wordt…

Wat betreft het schakelen, dat kan te maken hebben met de schakelstangetjes.
Moet je gewoon even bekijken, desnoods even onder de motorkap kijken en iemand laten schakelen, dan weet je ongeveer hoe het werkt.
Als het schakelstangetjes zijn met een nylonbusje dan gaat dat uitlubberen en kan zo’n stangetje zelfs losschieten.

Als je geluk hebt zijn ze nog ergens te krijgen,maar je kan ze eventueel ook namaken met draadeind en “kogelpannen”
https://www.berghspecialproducts.nl/bevestigingsmaterialen/kogelgewrichten-en-onderdelen/kogelpan-t.b.v.-kogelgewricht/A.KGPB10.25VZ000

Succes met je kart!

Ik ben evenoud als de GTI (30 jaar), en mensen van pak-em-beet 10 jaar jonger kennen die model ook niet. Redelijk uniek dus, daar hou ik van.

Wat betreft je adviezen, de koelvin maakt aardig wat geluid om te koelen, en vind dat wel vervelend worden op den duur. En omdat het niet zo hoort, als ie namelijk echt te warm wordt, is er iets defect…

Naar die schakelstangen zal ik eens naar kijken bedankt !!

Profiel  
 
Hellracer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-05-2022

Gepost: 14 januari 2024 04:46 PM
  [ # 7 ]

Ben al heel wat verder gekomen met de AX GTI.

Bij het zoeken naar onderdelen tot de conclusie gekomen dat er nog wat nieuw is te leveren dus zodoende iets meer besteld dan eigenlijk nodig was. Maar wat nu vervangen is hoeft volgend jaar niet weer vervangen te worden, dus ik zie het als een investering op de lange termijn.

Er waren een paar dingen mis mee. Onder andere lekte er een keerring van de versnellingsbak, dit zag een monteur die ‘m controleerde op defecten. De speling op de versnellingspook waren versleten schakelstangen en wat klein materiaal. Ligt nu weer fijn in de hand - strak schakelen deed ie al - zonder speling wat bijna een zeldzaamheid is op een 31 jaar oude auto. Koppeling zelf ook gelijk mee vernieuwd omdat het toch uit elkaar moest.

Tevens de thermostaat en de temperatuur-sensor vervangen en de water-temperatuur is nu keurig 90 graden aleer de koelvin aanslaat.

Remmen; Upgrade, vertraagt nu veel beter dan ie daarvoor deed.
Ontsteking: er was niks aan defect maar merk wel dat de loopcultuur iets verfijnder is en de motor iets krachtiger accelereert op hogere toeren.
___________________
Distributie complete set Continental €110
Koppeling complete set Sachs €120
Keerringen versnellingsbak €20
Versnellingsbakolie €20
Koelvloeistof €10
Schakelstangen origineel Citroën €50
Spie en busjes versnellingsbak €30
V snaar €15
Thermostaat €30
Temperatuur sensor radiateur €15
Lambasonde sensor uitlaat, origineel Bosch €125 (duur ding, overal nagenoeg dezelfde prijs voor deze type qua aansluiting en was bij 3 niet op voorraad, maar bij 1 webshop gelukkig wel leverbaar).
Bobine origineel Bosch €75
Bougiekabels origineel Bosch €25
Remschijven + blokken voor ABS €100
Remklauwen 106 GTI, een upgrade vooral qua remvermogen t.o.v. origineel: €100
Remsegmenten achter ABS €20
Motorolie Castrol Edge 5w40, oliefilter, luchtfilter €70.
_________________________

Tevens verder nog wat zaken aangepakt.

1. Er zat een kabelbreuk in de kabelboom naar de lambasonde toe en waren wat stekkers gecorrodeerd waardoor die wat onregelmatig liep met plofjes uit de uitlaat, ik vond het wel mooi klinken, na deze fix incl. de vervanging van de lambdasonde zelf klinkt het geluid uit de uitlaat weer een stuk rustiger.
2. De kleppendeksel is nog even gedemonteerd en de kleppen zijn uit voorzorg gecontroleerd en een beetje bijgesteld (laatste keer bij 237.000 bij een andere monteur die de achteras gereviseerd had).
3. De auto is van top tot teen bekeken op afwijkingen in het technisch aspect. En zijn nog wat kleine andere zaken aangepast, of bijgesteld. Zo staat de achter-ruitenwisser zoals je op de foto’s kan zien in het midden van het raam in ruststand geparkeerd. Als je de ruitenwisser aanzet vervolgt ie z’n weg naar het einde van rechts van het raam, waarna ie terug naar links naar horizontaal gaat, waarna ie omhoog gaat en in het midden dus weer tot stilstand komt. Iemand heeft ooit de as verkeerd gemonteerd, dit heeft de monteur in alle ere hersteld zodat de ruitenwisser weer de normale ruststand heeft, want dat was me een doorn in het oog.
4. Interieurdelen beter vastgezet, beter gemonteerd, op sommige plekken met wat rubber-plakkertjes zodat plastic panelen niet meer tegen elkaar aan rammelen inclusief met hier en daar nieuwe klinknagels/schroefjes.

Na dit alles kan je je voorstellen dat het geheel nu weer strak en fris aanvoelt zoals een AX GTI hoort te rijden. Niet te vergelijken met de eerste proefrit.

 

Profiel  
 
Hellracer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-05-2022

Gepost: 14 januari 2024 05:00 PM
  [ # 8 ]

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook