C4 lage oliedruk alarm
Leipuri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 23-08-2017

Gepost: 23 december 2023 11:06 AM

Hoi, een paar maanden geleden een goedkope c4 2.0 benzine bj 2006 gekocht met wat problemen . Problemen gefixt een daarna redelijk probleemloos rond gereden. Soms esp-asr meldingen die spontaan komen en weer verdwijnen alsook soms depolution faulty melding die ook weer verdwijnt.
Echter nu opeens oliedruk laag alarm. Eerst het oliefilter vervangen en geen resultaat. Na wat klooien liep hij zonder oliedruk alarm en ben ik gewoon naar huis gereden. De volgende ochtend meteen na het starten weer alarm.
Nu ook de olieververst en na meerdere keren starten en stoppen liep hij weer goed en stil en helemaal op temperatuur laten komen geen alarm melding meer.
Nu de volgende ochtend weer met koude motor binnen een paar seconden oliedruk laag alarm ook hoor je duidelijk ratelende kleppen. Hydraulische kleplichters krijgen geen olie lijkt mij.
Is er nog hoop ook een snelle fix of zal dan toch de oliepomp kapot zijn?
Auto heeft 2 ton op de teller en dat zou voor de 2.0 toch peanuts moeten zijn.
Onze andere auto c4picasso 1.8 heeft er al 330000 op zitten zonder motorproblemen.
Wie komt met een oplossing voor dit probleem

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 27 december 2023 07:28 PM
  [ # 1 ]

Een oplossing op afstand is niet mogelijk.
Mijn ervaring met oliedruk problemen en kunststof oliefilterhuis is, dat het de oliepomp meestal niet is, maar het oliefilterhuis door intern drukverlies of een niet goed werkende oliedrukzender

Oorzaken kunnen zijn:
Oliefilter dicht niet goed af en of maatvoering.
Inwendig een scheurtje / vervorming oid en soms niet zichtbaar.
Afdichting in het filterhuis beschadigd, bij sommige modellen is de dikke O-ring te plat geworden of het kruisje waarop het filter aansluit weg of beschadigd/gebroken. Ik weet niet meer hoe het er in dit filterhuis inwendig uitziet.

Dat het lampje uit blijft bij stationair lopen betekent niet automatisch dat de druk in orde is. Dus deze meten.
Stationair bij warme motor en olietemperatuur ca. 80 graden moet er een druk zijn van ca. 2 bar.
Bij 3.500/4000 t/min. ca, 4 bar of hoger en is bijna altijd aanwezig bij het filterhuis probleem. Dus de oliepomp brengt genoeg olie op.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 december 2023 11:34 AM
  [ # 2 ]

Hoe lang duurt het ratelen van de klepstoters?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Leipuri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 23-08-2017

Gepost: 29 december 2023 10:37 AM
  [ # 3 ]

Hoi,over een kruisje had ik ergens al eens iets gelezen maar wat wordt hier precies mee bedoeld? Is het het kruisje wat je binnen in het filterpatroon ziet zitten dat zoals ik het zie tegen het veertje/klepje (of wat het ook is)drukt in de dop van het filterhuis? Als die bedoelt wordt zal ik dat eens nader bestuderen.

Zolang ik ratelende kleppen heb ik ook het oliedruk alarm. Als ik geen oliedruk alarm heb loopt de motor stil zonder ratelende kleppen.
Soms met koude motor komt het wel eens.voor dat hij met starten heel kort een beetje tikt maar dat is zo weg en heeft onze andere citroen ook wel eens.

Groet Edwin.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 december 2023 05:12 PM
  [ # 4 ]

Keertje flushen en daarna behandelen misschien ook?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Leipuri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 23-08-2017

Gepost: 31 december 2023 04:51 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de tip. Kan vast geen kwaad dit te proberen.

Gr Edwin

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 januari 2024 12:48 PM
  [ # 6 ]

Het zal niet helpen als er duidelijk sprake is van een ander probleem, zoals mogelijk met de filterbeker. Maar kwaad kan het zeker niet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Leipuri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 23-08-2017

Gepost: 25 februari 2024 01:48 PM
  [ # 7 ]

Hoi, sorry voor de lange stilte.Had niet veel tijd om verder te gaan met de auto.
Wel ik heb tot nu toe de carterpan eraf gehad en de aanzuigbuis gecontroleerd en die was schoon. Heb een nieuw rubber tussen oliepomp en aanzuigbuis gezet en de boel weer tijdelijk in elkaar gezet en had nog wat stekkertjes schoongemaakt.De timing van de distributieriem ook gecontroleerd. De bout van de pouli zat trouwens niet erg strak vast. Kwam los tijdens het tornen on de blokeerstift in de krukas te zetten.Heb een oliedruk meter aangeschaft en aangesloten. blok gevuld met olie en gestart. 5bar druk en geen alarm en goed rustig stil lopen.. WTF

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook