Xantia weg voor C5???
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 23 februari 2024 10:39 PM

Beste allen,

Ik ben nu reeds 3 jaar in het bezit van een Xantia 1.8 benzine van 1998, 165000kms.
Laatste jaren volgende kosten gedaan. Nieuwe koppeling, nieuwe koppakking, distributieriem en waterpomp,… wat kleinere schades zoals een lek hier of daar hersteld. Heeft me dus wel al wat geld gekost maar ik rij er erg graag mee. Nu overweeg ik toch om een C5 aan te schaffen. Rond jaartal 2015. Waarom C5? Omdat deze één van de laatste Citroën zijn die hydraulische veren hebben, niet allemaal weet ik intussen ook. Diegene die een handmatige handrem hebben hebben dat niet. Nu dacht ik om een bezine uitvoering te kiezen’maar ik lees zoveel slecht en’problemen met de 1.6THP versies. Wat zijn voor jullie de beste en betrouwbare motoren bij de C5? Zou u deze kiezen bovenop de Xantia. Waarom zou ik het doen. Uit vrees voor nog kosten, al zijn de duurste kosten al gebeurd denk ik. Iets dat onherstelbaar blijkt doordat het stuk niet meer te bestellen is. De rijtaksen in België zijn belachelijk hoor voor deze wagen van 26 jaar oud. Ok binnen 4 jaar oldtimer….
Wat denken jullie. Ik geraak er ni uit….

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 24 februari 2024 09:21 AM
  [ # 1 ]

Dan zal je een oudere C5 moeten zoeken, nog één met 1.8-16v of 2.0-16v , waarbij de laatste enkel met hp te vinden is indien het een X7 moet zijn.
Die is in dit type nog wel te vinden tot ongeveer 2009 , daarna heb je enkel nog de drama motoren ( thp / vti )

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 24 februari 2024 09:24 AM
  [ # 2 ]

Binnen 4 jaar oldtimer, je rijdt er met plezier in, je hebt er in geïnvesteerd dus de auto die je hebt is goed.

Waarom de C5? Ik denk dat de Xantia fijner rijdt. En je rijdt iets wat niet iedereen rijdt. Maak eens een proefrit in een C5 en ga dan eens verder nadenken wat je wilt. Een andere auto betekent vaak opnieuw investeren in achterstallig onderhoud.

Profiel  
 
Lbarré
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 24 februari 2024 01:17 PM
  [ # 3 ]

Ik zou zeker de Xantia ook nog houden. Heeft waak ook veel minder elektronische problemen dan de C5.
En onderdelen ervoor kan je toch nog vinden na enig zoekwerk.
Is ook al over 4 jaar een oldtimer….en daar is dan zeker over na te denken.

Profiel  
 
Gepost: 24 februari 2024 09:10 PM
  [ # 4 ]

Ik ben nu dik 2 jaar terug ook overgegaan van een Xantia 1.8i 16v break uit ‘99 met vrijwel alle optie’s naar een C5 2.0i 16v break uit ‘06.
De rijtaks voor mijn Xantia is niet zo duur omdat ik deze heb ingeschreven in ‘13 voor de “nieuwe berekening” van kracht ging waar dus euronorm en uitstoot mee worden ingenomen.

Een C5 is “meer auto” maar moet wel inboeten in rijcomfort tov de Xantia, mijn C5 is duurder in rijtaks tov mijn xantia (omdat die onder de oude berekening valt)

Als je bang hebt van grote kosten dan lijkt mij een ander wagen in de vorm van een C5 geen garantie op minder kosten, het kan wel als je een auto zoekt met weinig km.
Nu zijn benzine C5’s in Belgie erg weinig verkocht en daarom dus ook vrijwel onvindbaar en meestal basis versie’s.
Daarom zoek ik zelf altijd in NL daar is het aanbod veel groter en vind je mooi uitgeruste wagens voor een knappe prijs.

Ik begrijp dat jij de PH2 zoekt, geleverd vanaf modeljaar 2008.
Als je daar een benzine versie in wil kan ik alleen maar waarschuwen om de THP niet te kopen, je moet al erg veel geluk hebben als je hier niet met in de grote kosten valt.
De vraag is niet of dat gaat gebeuren maar eerder wanneer dit gaat gebeuren.
In die PH2 is er in het eerste en 2de modeljaar (ik dacht tot ‘09) de 2.0i 16v geleverd in de Comfort en Exclusive en deze hebben het Hydropneumatisch veersysteem.
Deze wagens zijn niet echt makkelijk te vinden en meestal ook hoger geprijsd dan eenzelfde versie met THP, de reden daarvoor is duidelijk.

Ik vraag mij af waarom je de C5 PH1 Restyle (2004/2008) niet overweegt, het aanbod in benzine versie’s is hier veel groter, enkel de 1.8i 16v zou ik mijden of alleen overwegen als het de “nieuwe” motor is met 125pk.
Als je hier een auto van koopt die de eerste maal is ingeschreven in 2006 heb je altijd een euro 4 voor de DIV en betaal je voor een 2.0i 16v:
Jaarlijkse verkeersbelasting € 524,01
Belasting op inverkeerstelling € 273,45

Om terug te komen op mijn Xantia die heb ik nog steeds maar word gebruikt door mijn broer, en onlangs heb ik hiervoor ter vervanging een zelfde C5 2.0i 16v break uit 2006 gekocht.
Mijn Xantia gaat na 11 jaar in bezit te zijn toch in de verkoop ondanks dat de wagen in top staat is, maar wel te klein is geworden als break.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 februari 2024 12:28 AM
  [ # 5 ]

Even ter verduidelijking in de benamingen…

De C5 PH1 was er tot 2004, daarna kwam de PH2, restyled. Die was er tot eind 2007.
Vervolgens kwam er de C5 X7, dat is de PH3.
En in de C5 X7 PH3 was er in het begin de 2.0 EW10A. Later kwam er die vermaledijde THP Rolling Eyes

Mbt comfort: ik heb 15 jaar met twee Xantia’s Break gereden, beide vanaf nieuw, en 10 jaar met een C5 V6 Break.
Het veercomfort van de Xant sla ik iets hoger aan dan dat van de C5. Maar overall vond ik de C5 aangenamer om te rijden, meer stuurprecisie en een betere zit positie. Na een lange rit kwam ik meer ontspannen uit de C5 dan uit de Xant’s

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 25 februari 2024 08:19 AM
  [ # 6 ]

Geen kennis hebbende van de c5, eigenlijk nooit ( 1 keertje) mee gereden, wil ik inderdaad bevestigen dat de stoelen van de xantia te smal zijn, dus altijd drukt het frame in de ribben, dus een slechte zit. Maar dat is heel snel opgelost na aanschaf door het stoelframe te verzagen en de zij beugels te veranderen. Kort daarna stond er bij de garage een sloop xm, en daar is de bestuurdersstoel van in mijn xantia gebouwd. daarna was het prima, dus inderdaad, de zit is ( voor sommigen) een zwak punt. Er zijn overigens auto testen geweest zo’n 20 jr geleden die dit ook beschreven, een prima wagen met slechte voorstoelen. Verder een franse toyota dus taai .

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 25 februari 2024 09:52 AM
  [ # 7 ]

Jaren lang een C5 2.0 16v PH1 gereden, betrouwbare auto maar wel met een heel “wollig” rijgedrag. De C5 PH3 die ik nu heb rijdt veel strakker en stuurt fijner.
Wat ik wel wil opmerken is dat de 2.0 16v PH3 schreeuwt om een 6de versnelling. De motor maakt flink toeren op de snelweg, en dat hoor je ook!
Dan is er nog het feit dat mijn PH3 bijna 1500kg weegt, dus je gaat i.t.t. de PH1/2 meer belasting betalen.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 februari 2024 10:22 AM
  [ # 8 ]

De TS woont in België, ( dat schrijft hij in z’n starttopic) en heeft zijn Xantia 3 jaar. Dat wil zeggen ingeschreven na 2016 en dus in het “nieuwe” regiem van de verkeersbelasting, waarbij je extra betaald voor een lage EURO klasse en ook voor veel CO ( boven de 122 of 145 gr ).
Dat heeft er ook voor gezorgd dat diesel nu veel minder in trek zijn en dat grotere motoren extra belast worden.
Zijn oude Xantia is dus een relatief dure auto voor België, hij zal rond de 500 euro jaarlijks betalen, dat is al het dubbele van voor de “opslagen” methode. In vergelijking met Nederland valt dat mee, maar dat is bekend. 
Daarnaast moet je in België “inschrijftaks” officieel belasting op de inverkeersstelling betalen, maar in tegenstelling tot de BPM iedere keer dat je een voertuig inschrijft. Dus ook als je een tweedehands koopt. Ook die belasting is om de “vergroening” aan te moedigen.
Hij spreekt over een THP, want hij wil een CO2 zuinige auto.
Als voorbeeld: Voor een 2009 met 2 liter gaat hij bijna 600 euro per jaar betalen en ook bijna 600 euro aan inschrijftaks.
Voor THP uit 2015 wordt dat 227 inschrijfgeld en 335 euro per jaar. Vandaar de specifiek vraag naar de THP.

In België heeft de Vlaamse overheid, die deze belasting heft een makkelijke simulator gemaakt, die de TS, zoals iedereen vast al gebruikt heeft. Het lijkt dus complex, maar je stopt je auto in de simulator en klaar, je weet het.

Nederland is echt uniek met de belasting in KG categorie. Dat heeft tot nu toe alleen maar in het voordeel van de NL overheid gewerkt: De gemiddelde verkochte auto is de laatst 30 jaar vrijwel verdubbeld in gewicht, dan hoef je de belasting niet eens te verhogen om meer geld te krijgen. Nu werkt dat niet meer dus gaat het roer om, want de staatskas lijkt zoals in vrijwel alle landen op Rupsje Nooitgenoeg.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 februari 2024 11:24 AM
  [ # 9 ]
Kornstra schreef:

Jaren lang een C5 2.0 16v PH1 gereden, betrouwbare auto maar wel met een heel “wollig” rijgedrag. De C5 PH3 die ik nu heb rijdt veel strakker en stuurt fijner…...

Bekend bij de PH1, met de 15” wielen.
Bij de PH2 met de 16” wielen, en een andere ET is dat probleem verdwenen.
Die wielen, en daarmee ook de stuurgeometrie zitten onder alle PH2’s. Ze zitten ook onder de PH1 V6 en de 2,2 HDi.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 27 februari 2024 09:59 PM
  [ # 10 ]
Citroensmgz schreef:

De TS woont in België, ( dat schrijft hij in z’n starttopic) en heeft zijn Xantia 3 jaar. Dat wil zeggen ingeschreven na 2016 en dus in het “nieuwe” regiem van de verkeersbelasting, waarbij je extra betaald voor een lage EURO klasse en ook voor veel CO ( boven de 122 of 145 gr ).
Dat heeft er ook voor gezorgd dat diesel nu veel minder in trek zijn en dat grotere motoren extra belast worden.
Zijn oude Xantia is dus een relatief dure auto voor België, hij zal rond de 500 euro jaarlijks betalen, dat is al het dubbele van voor de “opslagen” methode. In vergelijking met Nederland valt dat mee, maar dat is bekend. 
Daarnaast moet je in België “inschrijftaks” officieel belasting op de inverkeersstelling betalen, maar in tegenstelling tot de BPM iedere keer dat je een voertuig inschrijft. Dus ook als je een tweedehands koopt. Ook die belasting is om de “vergroening” aan te moedigen.
Hij spreekt over een THP, want hij wil een CO2 zuinige auto.
Als voorbeeld: Voor een 2009 met 2 liter gaat hij bijna 600 euro per jaar betalen en ook bijna 600 euro aan inschrijftaks.
Voor THP uit 2015 wordt dat 227 inschrijfgeld en 335 euro per jaar. Vandaar de specifiek vraag naar de THP.

In België heeft de Vlaamse overheid, die deze belasting heft een makkelijke simulator gemaakt, die de TS, zoals iedereen vast al gebruikt heeft. Het lijkt dus complex, maar je stopt je auto in de simulator en klaar, je weet het.

Nederland is echt uniek met de belasting in KG categorie. Dat heeft tot nu toe alleen maar in het voordeel van de NL overheid gewerkt: De gemiddelde verkochte auto is de laatst 30 jaar vrijwel verdubbeld in gewicht, dan hoef je de belasting niet eens te verhogen om meer geld te krijgen. Nu werkt dat niet meer dus gaat het roer om, want de staatskas lijkt zoals in vrijwel alle landen op Rupsje Nooitgenoeg.


Dat heb je helemaal goed begrepen. Drie jaar geleden de Xantia ingeschreven, inschrijvingtaks en jaarlijkse taks samen €980. Jaarlijkse taks is rond de €440. Vind ik vrij duur voor een wagen van deze leeftijd.

Ik vind de c5 gewoon ook een mooie wagen. Een diesel versie is inderdaad ook vrij duur voor jaarlijkse taks. Tenzij de 1.6 e HDi maar wat te weinig pk voor deze wagen denk ik.

Eigenlijk is het ook een optie om een lichte vracht aan te schaffen. Ik rij namelijk altijd alleen in deze wagen. ( uitstapjes met de familie gebeurd met de EC4 X, geweldige wagen ook) In Vlaanderen kan dat nog als particulier en zo voordeel hebben bij de taksen. Maar dan nemen we weer afscheid van het hydraulisch systeem he

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 februari 2024 09:09 AM
  [ # 11 ]

Je wilt een “Hydraulique” C5, dat beperkt het aantal modellen.
Ik dacht namelijk dat de VTI en de 1.6 e-HDI alleen maar met “wokkels” geleverd zijn. Die e-hdi doet het goed, relatief veel koppel, dat rijdt makkelijk en dat vermogen: 70 op de gewestwegen, 90 op de grotere wegen en 120 op de snelweg dan heeft dat vermogen ook geen doel meer, tenzij je altijd bij het stoplicht als eerste weg wilt.
En als je weinig rijdt met een relatief oude auto dan krijg je met vrijwel alle diesels binnen de koste tijd problemen met de deeltjesmeting bij de keuring en met minder dan een euro 6 mag je al bijna geen LEZ meer in en dat wordt ind e toekomst neit beter.

Ik zou eens naar het totale kostenplaatje kijken: Afschrijving, verwacht onderhoud, verzekering, taksen en brandstof. Ik denk dat je Xantia er dan ondanks die 440 per jaar nog wel goed uitkomt. Dat verzacht de belasting pijn dan wel een beetje.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 28 februari 2024 10:37 AM
  [ # 12 ]

Ik denk inderdaad dat ik de Xantia nog wat ga bijhouden. Rijdt zalig. Ik dacht gewoon een zuinigere C5 te vinden. Maar wist niet dat er zoveel problemen met de THP versies waren. Een Diesel liever niet gezien de lage emissie zones en de taksen. De eerste versies van de C5 vind ik dan weer niet mooi…. Xantia is leuke mooie wagen. Maar verbruikt veel en taksen worden ieder jaar duurder. Ik begon aan 440 en is nu toch wel al een €500. Maar ik ken deze wagen en heb er al in geïnvesteerd….

Profiel  
 
Lbarré
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 maart 2024 09:19 PM
  [ # 13 ]

Gelijk dat je die Xantia nog gaat bijhouden. Ga ik met mijn Xantia diesel ook nog zeker trachten te doen.
Rijdt ook nog steeds zalig.
Mag dan wel, door de lage emissiezones, grote steden niet meer in, maar val dan wel nog onder oud systeem
van taksen en kom daardoor nu op jaarlijks bedrag van ongeveer € 450.
Kijk ik dan naar een idem Xantia of C5 met zelfde motor en inschrijving ervan in 2024, komt het bedrag nu al op € 738 per jaar.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook