Je kan je eigen situatie natuurlijk het beste inschatten. Je schrijft dat je weinig tijd hebt en een matige endoscoop: ik zou in die combinatie dan kiezen om je CX niet in de weg te laten staan en mogelijk een betere endoscoop regelen als je niet de boel wil lostrekken.
Voor elke reparatie dan ook moet de kop er af en heb je een niet-rijdbare auto. Verkrijgbaarheid van onderdelen kan de doorlooptijd (onafhankelijk van je beschikbare tijd) goed benadelen. Succes!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik heb ook gekeken naar een betere endoscoop, dan ik ik weer wat meer zien. Ik denk eraan om eentje te kopen met een draaibare kop, zodat je meerdere hoeken kunt zien.
Het liefst zou ik vanavond nog de kop eraf halen. Maar er zijn nu familieomstandigheden die veel tijd en aandacht vragen. Ik ga het later weer oppakken en zal dan weer een update posten.
Dank voor alle hulp en reacties.
Familiezaken zijn belangrijker. Het is maar een auto, daar kan je rustig over 2 maanden ook aan beginnen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Na een lange pauze ben ik weer een beetje begonnen met de CX. Eindelijk, want de CX staat wat te verpieteren en dat maakt me niet vrolijk.
Met een betere endoscoop (meerdere camera’s en daarmee handigere hoek) heb ik beter kunnen kijken in de cilinder. De uitlaatklep heeft wat afdrukken van het plaatje evenals de klepzetel en de zuiger. De uitlaatklep lijkt recht. Ik kan geen schade zien aan de cilinderbus (mogelijk wel als de kop er af is). Ik heb al onderdelen gezocht en het meeste ligt hier al klaar.
Om de auto te kunnen verplaatsen is het handig als hij start. Om meer schade te voorkomen heb ik met een sterke magneet aan een flexible slang gekeken of er metaal fragmenten los in de cilinder zaten, gelukkig was dat niet zo.
De bovenste helft van de carburateur heb ik vervangen door een uit het CX-magazijn, nadat deze in een ultrasoon bad is geweest. Dit was nodig omdat plaatje aan het asje van de chokeklep er was afgebroken en de chokeklep dan vanzelf dicht ging.
De auto start en loopt gelukkig redelijk, goed genoeg om in elk geval op de oprit te komen om de kop eraf te nemen.


Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Hierbij ook 2 foto’s van de schade met de endoscoop gemaakt, mij valt het nog enigszins mee.
Ik twijfel nu wat te doen, de set bussen en zuigers die er anderhalf jaar geleden in zijn gegaan kwamen uit een ander blok, maar waren erg mooi en origineel. Na het flexhonen, zonder inlopen gaven ze direct ook een mooie compressie.
Ik heb een set nieuwe bussen en zuigers van Federal Mogul (AE), maar deze hebben wat roestaantasting en zullen ook eerst gehoond moeten worden (werd best netjes opgelost vanuit leverancier). Ik weet niet of dat de originele kwaliteit is, visueel wijken ze af.
Het liefst zou ik de origine onderdelen monteren als die ene bus waarvan de zuiger wat schade heeft niet is beschadigd. Ik denk erover om een zuiger te monteren die anderhalf jaar gelden eruit is gegaan, er is er een die nog heel netjes lijkt. Ik heb de maten vergeleken met de nieuwe zuiger (AE, die een andere kleurcode heeft (0,01 mm groter)) en dat is ook de afwijking die ik bij de gebruikte zuiger vind op de meeste plaatsen (0,01 tot 0,02 mm).
Voor montage anderhalf jaar geleden heb ik alle zuigers met drijfstangen gewogen, daar kwam toen een verschil van 4 gram uit. Dat karton met de gewichten heb ik met opruimen weg gedaan… Ik denk dat als de te vervangen zuiger met drijfstang dan 2 gram afwijkt ik in elk geval binnen de marge zit en wellicht iets corrigeren voor het materiaal wat uit de zuigers is gekomen door de schade.
De nu gemonteerde set is ook 0,01 mm groter (andere kleurcode) dan de oude set die er toen is uitgekomen. Maakt dat nog echt verschil, dat die zuiger dan 0,01 mm meer speling heeft, met nieuwe zuigerveren?


Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Eindelijk tijd gemaakt om te kijken wat er nu gebeurd was. Afgelopen dinsdag is de kop bekeken en er was toch wat meer aan de hand dan eerst gedacht.
Cilinderkop
Een wat kromme uitlaatklep, maar ook 2 klepgeleiders die echt wat te veel speling hadden. De inlaat kleppen waren wel oké. Alle 4 de uitlaatklepgeleiders zijn vervangen en ook 2 uitlaatkleppen. De kleppen zijn gefreesd en ook de uitlaatzetels.
Je kon zien dat het stukje metaal in meerdere delen is gesprongen bij de inlaatklep, ook cilinder vier had hele kleine afdrukjes. De kop bij cilinder 3 had behoorlijk wat afdrukken, maar niet te diep en dat is bijgewerkt. En dus kleine sporen op meerdere uitlaatkleppen (3).
Cilinderbussen en zuigers
Er zaten wat krassen op de cilinderwanden van cilinder 3 en ook bij de bus van 4. Na honen en ongeveer 0,01 mm verwijderen zijn die krassen weg. Bussen zijn nog mooi rond en de breedte scheelt max 0,01 mm, dwars onder/boven.
Zuiger
De zuiger van cilinder 3 is erg beschadigd en net niet door. Mijn plan was om de goede zuiger van het oude blok te gebruiken. Ik had deze opgemeten en ook bij het revisiebedrijf is deze goed bevonden. De groefhoogte boven was achterin net kleiner dan 1,75 mm voelermaat 1,00 en 0,75 vlak op elkaar zat net wat klem achter in de groef. Maar met de Goetze veer heeft de bovenste compressieveer te veel speling, de voelermaat 0,13 zou halverwege mogen komen, maar 0,15 mm komt tot achterin (0,18 niet). Ook is die oude zuiger met drijfstang zwaarder dan zou mogen. De andere zuiger (cilinder 4, uit het blok) weegt 16 gram minder dan diegene die ik erin wilde zettenen de grens is 6 gram.
Nu dus een dilemma, blok ligt open en ik wil het graag afmaken, maar wil ook dat het goed gedaan wordt. Ik heb nog een set bussen en zuigers liggen (nieuw), hiervan hebben de bussen wat roest en deze moeten dus nog gehoond worden. Ook moeten de zuigerpennen geperst worden en dat lukt komende dagen niet meer bij het revisiebedrijf.
Neig nu om toch de nieuwe set te monteren en dus geduld te hebben, maar had het zo leuk gevonden als ik de oude set had kunnen hergebruiken omdat ik deze de vorige keer best wat werk mee heb gehad (zoeken en honen enzo).
Wat is jullie ervaring?