Totaal aantal Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De waterpomp is tegenwoordig vaak geschakeld.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
JW schreef:jantje1948 schreef:Bij moderne motoren wordt de kachelradiator pas doorstroomd als de motor op temperatuur is. Misschien heeft het daarmee te maken?
Ben je daar zeker van?
Bij mijn weten zit de kachel in het primaire kvs circuit, de kvs pomp laat dan meteen vloeistof door de kachel stromen.
Bij een hogere temperatuur wordt dan door de thermostaat het grote circuit geactiveerd met daarin de radiateur.
Kvs stroomt inderdaad altijd door de kachel, volgens mij was de BX de laatste waar een kraan/klep in het circuit zat. Het grote circuit met thermostaat werkt ook nog steeds zo, al zijn de thermostaten ingewikkelder geworden met sensoren en elektrische aansturing, maar goed dat is een andere discussie.
@Jantje, de elektrische gestuurde pomp staat hier los van, dat ding komt vrij snel na de start al in werking, maar ook dat is anders bij een Citroen dan bij je Mercedes. Het is een elektrisch geactiveerde rol tussen de pomp en de multi-riem, zonder spanning drukt een veer de rol uit en draait de pomp mee, soort fail-safe systeem.
Totaal aantal Berichten: 289
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
@A3pjd is er bij jou al een oorzaak gevonden ?
Het is gewoon de kachelradiateur. Verstopping komt vaker voor bij de C5 Aircross en zo ook bij de Peugeot 5008 enz.
Voor iets meer dan €300,00 zit er een nieuwe in.
C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
ë-C5 Aircross MAX 210 Comfort Range
Waar wordt dat dan door veroorzaakt?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Waarschijnlijk door de chemische reactie tussen koelvloeistof en het materiaal van de kachelradiateur. De kanaaltjes in de kachelradiateur zijn miniscuul en verstoppen dus.
Kunnen ook deeltjes zijn van een chemische reactie elders in de motor zijn die meegevoerd worden.
C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
ë-C5 Aircross MAX 210 Comfort Range
Totaal aantal Berichten: 289
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Berlingo2.0HDi schreef:Het is gewoon de kachelradiateur. Verstopping komt vaker voor bij de C5 Aircross en zo ook bij de Peugeot 5008 enz.
Voor iets meer dan €300,00 zit er een nieuwe in.
Ik was bijna het dubbele kwijt ... ![]()
Totaal aantal Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ZX1.4i schreef:JW schreef:jantje1948 schreef:Bij moderne motoren wordt de kachelradiator pas doorstroomd als de motor op temperatuur is. Misschien heeft het daarmee te maken?
Ben je daar zeker van?
Bij mijn weten zit de kachel in het primaire kvs circuit, de kvs pomp laat dan meteen vloeistof door de kachel stromen.
Bij een hogere temperatuur wordt dan door de thermostaat het grote circuit geactiveerd met daarin de radiateur.Kvs stroomt inderdaad altijd door de kachel, volgens mij was de BX de laatste waar een kraan/klep in het circuit zat. Het grote circuit met thermostaat werkt ook nog steeds zo, al zijn de thermostaten ingewikkelder geworden met sensoren en elektrische aansturing, maar goed dat is een andere discussie.
@Jantje, de elektrische gestuurde pomp staat hier los van, dat ding komt vrij snel na de start al in werking, maar ook dat is anders bij een Citroen dan bij je Mercedes. Het is een elektrisch geactiveerde rol tussen de pomp en de multi-riem, zonder spanning drukt een veer de rol uit en draait de pomp mee, soort fail-safe systeem.
Zit dat bij een VTI ook zo?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, alle EP’s d.w.z.de VTi 1400, de VTi1600 en alle THP’s hebben dezelfde koelstructuur: Geregelde thermostaat en waterpomp die door een rol aangedreven wordt, die ge-deactiveerd kan worden.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9612
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
Niet helemaal correct, onze EP6 uit 2009 heeft geen gestuurde aandrijfrol.
Dus niet alle.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993, Peugeot 309 1.4 Bestline 1992
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive 2009
Totaal aantal Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dank. Dan snap ik nu de foto in de Haynes van de C4.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
René Jongejan schreef:Niet helemaal correct, onze EP6 uit 2009 heeft geen gestuurde aandrijfrol.
Dus niet alle.
Ter aanvulling: ook de EP 1.6 THP/PT in mijn C5AC-Hy heeft dat niet.
Die heeft daarvoor een elektrische kvs-pomp, da’s één van de drie bij deze uitvoering. De andere twee zijn voor koeling van de tractiebatterij, resp. van de vermogenselektronica.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Terugkomend op het onderwerp van dit draadje, kom ik op Planète DIT verhaal tegen.
Dáár wordt gesproken over een klein motortje dat deze problemen veroorzaakt, dat is dan niet (meer) in staat om het klepje goed van positie te laten veranderen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Totaal aantal Berichten: 289
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Herben schreef:Ik zeg ook niet vaak, maar een vaker voorkomend probleem.
We hebben A3pjd nog met hetzelfde probleem, waar het me niet zou verbazen dat dit hetzelfde gaat zijn. Op Autoweek ook iemand met hetzelfde probleem, dus dan tel ik er al 4, terwijl in het begin iedereen de overtuiging had, dat dit niet het probleem zou kunnen zijn.
Opvallend wat mij betreft …
Het probleem is bij mij al weer terug ....
Oktober vorig jaar vervangen. Zal morgen eens contact opnemen met de garage
Kan twee oorzaken hebben.
Je “kleppen systeem” ontregeld. Een dealer of Citroën specialist kan dit controleren door de kleppen aan te sturen en te kijken of ze “bewegen”.
Kan ook zijn dat je garage na vervanging verkeerde koelvloeistof gebruikt heeft en dat de kanaaltjes weer dicht zitten. Voor de 1.6 181 PK was het geloof ik G12+ die er in moet.
C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
ë-C5 Aircross MAX 210 Comfort Range

