




























Totaal aantal Berichten: 10512
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Van welk merk is de injectie?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het beruchte Kugelfischer
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Volgens mij is die beruchtheid een beetje hetzelfde als de beruchtheid van die groene bollen die ze in Citroens hebben gemonteerd.
Er wordt nog wel eens vergeten dat ook de pomp onderhoud nodig heeft (nieuwe olie en zo). Ik verbaas me er juist over dat zo’n fijnmechanisch systeem nog zo goed kan werken na 50 jaar.
Maar misschien zijn dit mijn famous last words…
Binnen de classic Peugeot scene kennen we iemand die hier alles van af weet (Kugelfischer), en veel hier over heeft gepubliceerd in Le Lion (de Peugeot tegenhanger van La Bombe). Dus die expertise is voorhanden, bij eventuele problemen.





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Het was weer klustijd. De achterremmen liepen heet. Mijn snelle gok was nieuwe remslangen, aangezien die er uitzagen alsof ze nog uit het bouwjaar van de auto kwamen. Ik heb dus een nieuw setje besteld en ben vol goede moed begonnen aan het vervangen.
Dat werd wat uitgebreider dan gepland. Het begon ermee dat alle remleidingwartels al eens met een sleuteltje 10 waren mishandeld (de wartelmaat is 3/8”), dus dat wilde alleen met een griptang uit elkaar. Daarbij bleek ook dat een van de moeren om de flexibele remslang aan de carrosserie te bevestigen er niet meer was; die was vervangen door een slangenklem.
Ook de remleiding loskrijgen uit de remklauw was niet eenvoudig; om daar bij te komen moest eigenlijk de remklauw uit elkaar, of in ieder geval het zadel van de remcilinder af.
Toen ik daar aan begon kwam ik wel wat achterstallig onderhoud tegen:
- Een van de veertjes om het zadel in de cilindergleuf te duwen was weg, aan beide zijden. Er zat dus heel veel speling op het zadel.
- De remblokken waren voor het eerste type 504, die waren te klein voor de klauwen.
- De combinatie van bovenstaande zaken heeft de grondplaat van een van de remblokken doen verbuigen.
- All beschermrubbers waren op of weg.
- De gleuf in de binnen-zuiger om hem 45 graden te kunnen draaien was aan beiden zijden nogal gemaltraiteerd, maar de zuigers zaten ook helemaal vast, waarschijnlijk door de afwezigheid van enig beschermingsrubber. Aan een kant zat de zuiger zelfs vast onder 45 graden (en het remblokje was er gewoon ingeduwd)
Het draaide dus uit op een klauwrevisie. Nieuwe zuigertjes (die aan de handremmechaniekkant waren nog goed), nieuwe rubbers, alle pinnetjes, plaatjes en blokken ook nieuw. Nieuwe remleidingen laten maken bij de lokale automaterialenhandel, die dat ook in engelse maten kon














































Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pffff….. hoe lang heb je met die puinhoop rondgereden dan? Is dat er bij de APK niet uitgekomen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hij is fluitend door de laatste APK gekomen, maar dat is destijds door de verkopende partij geregeld. Ik heb er zelf overigens pas een kilometer of 100 mee gereden sinds ik hem heb.