5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5

Xantia stuurhuis lekt, reparatie mogelijk?
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2483

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 april 2025 01:21 PM
  [ # 61 ]

De stuurhuizen zelf, en ook de spoorstangen zijn verschillend. Dat kan ik zien op de DB van Service.Citroen.

Jouw stuurhuis met bijbehorende spoorstangen is gebruikt bij de “breedspoor” uitvoeringen, dat zijn de ES9J4-V6, de Turbo CT, de 2.1TD en de HDi 110.
Ze staan helaas allemaal op NFP, ook de revisie exemplaren.

Desgewenst kan ik je de overzichten, met alle artikelnummers sturen.
Geef dan even je mailadres via een PB, dan gaan ze naar je onderweg.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2483

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 april 2025 02:05 PM
  [ # 62 ]

De doc’s zijn inmiddels naar je onderweg.
Iets van revisiesets heb ik daar niet kunnen vinden.

Heeft Bart Ebben of De Vos misschien zo’n stuurhuis?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 166

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 25 april 2025 02:22 PM
  [ # 63 ]

Hartelijk dank JW voor de documenten en het antwoord op de vraag!

Ik heb al even contact gehad met Bart Ebben ook met het garage deel. Zij hebben ook geen revisiesetjes of keerring en alleen stuurhuizen met 14 mm aansluiting. Omdat het stuurhuis alleen lekt waar de stuurstang via de kruiskoppeling verbonden zit ben ik vandaag aan het zoeken geweest en kwam er achter dat de revisiesetjes (4048Q8) uitverkocht zijn (behalve voor erg hoge prijzen). Ik kwam wel een alternatief tegen bij Citropart in Duitsland, maar die versturen nu niet naar Nederland. Ik zag op het forum dat de maat van de keerring 32,2 bij 19 mm zou zijn, maar weet nog niet of dat bij mijn stuurhuis hetzelfde is.

Weet ook niet hoe exact die maat is en of er gemeten is aan de keerring of aan de as en het huis. Ik heb 2 viton keerringen besteld in de hoop dat het huis 32 mm is en de as 19 of 20 mm. Binnenkort meet ik het op en als het niet zo is rij ik denk ik naar Duitsland.

Profiel  

Frans 007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40

Gepost: 25 april 2025 04:05 PM
  [ # 64 ]

Volgens mij sturen ze voor 25€ wel naar Nederland.
Niederlande 25 EUR 5 Tage PayPal, Vorkasse,

Profiel  

barther
> 100 berichten
RankRank

- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 25 april 2025 04:11 PM
  [ # 65 ]

Dat lukte niet via de webwinkel, heb het 2 keer geprobeerd. Ik kon alleen kiezen voor afhalen. Ik heb hen een e-mail gestuurd en waarschijnlijk kan het wel, buiten de webwinkel om. Dan doe ik dat, dan heb ik in elk geval de goede keerring. Maar ben ook wel benieuwd of een van de bestelde viton keerringen een alternatief is.

Profiel  

Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 643

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 26 april 2025 10:41 AM
  [ # 66 ]

Onze Duitse vriend stuurt zeker wel naar NL

Profiel  

barther
> 100 berichten
RankRank

- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 26 april 2025 07:16 PM
  [ # 67 ]

Citropart reageerde fijn en snel op de mail. Maandag wordt het al verstuurd.

Profiel  

barther
> 100 berichten
RankRank

- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 08 mei 2025 05:07 PM
  [ # 68 ]

Vorige week zijn is het setje keerringen uit Duitsland en de losse keerringen aangekomen. In het setje zat een keerring
met 32 buiten en 20 mm binnenmaat.

Vanmiddag begonnen, kruisstuk had ik al eerder vernieuwd en ging makkelijk los. Maar ik kom er niet goed genoeg bij om het metalen afdekkapje eraf te krijgen. Ik heb de instructies gevolgd van Gert Jan https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223836/P660 Mogelijk heb ik wat minder ruimte omdat het een HDI (110) is.

Heeft iemand een tip om het metalen plaatje te verwijderen? Als dat niet werkt, heeft iemand ervaring of weet iemand of het rondsel goed te demonteren is met het stuurhuis op zijn plek? Of moet ik toch het stuurhuis in het geheel uitbouwen?

Profiel  

Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 09 mei 2025 08:56 AM
  [ # 69 ]

Ik heb bij mijn XM 2.5 TD het rondsel eruit gehaald. Dit ging met wat moeite. Vervangen van de rubbers ed is dan wel een stuk makkelijker. Je kunt ook goed zien of het rondsel niet te veel beschadigd is

Profiel  

barther
> 100 berichten
RankRank

- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 09 mei 2025 12:41 PM
  [ # 70 ]

Dank, fijn om te horen dat het bij een XM gelukt is.

Ik ga het ook proberen vandaag of morgen om het rondsel eruit te halen. Maar wil eerst de boel eerst goed reinigen. Het is een behoorlijke klieder zooi, ook omdat het stuurhuis al lekte toen we in Spanje waren en we daar veel zand/gravel wegen hebben gereden en dat samen met de gelekte lhm een aardige laag heeft opgebouwd.

Profiel  

Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 09 mei 2025 07:06 PM
  [ # 71 ]

Stuurhuis zit met 2 grote bouten aan subframe vast. Als je die eruit draait kun je het stuurhuis wat naar voren schuiven.
Wel zorgen dat de 2 ringen weer op de juiste plek komen

Profiel  

barther
> 100 berichten
RankRank

- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 10 mei 2025 11:55 AM
  [ # 72 ]

Dank voor de tip!

Maar ik krijg 2 leidingen op het rondsel niet los, het lijkt alsof de maat 11,5 is en beide openringsleutels die ik heb in maat 12 hebben weinig grip en gaan snel slippen (nog niet gebeurd) er is geen ruimte voor een klemtang. Ik denk dat ik toch het stuurhuis eruit haal, die 2 leidingen zijn wel los.

Ik heb hier een Haynes liggen en die zegt dat het stuurhuis aan de rechterkant eruit moet, maar weet niet of dat voor rechts gestuurde auto’s is. Aan de linker kant lijkt logischer. Denk dat ik de draagarm even weg haal om wat meer ruimte te hebben. Iemand ervaring met de klus en tips?

Profiel  

barther
> 100 berichten
RankRank

- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 15 mei 2025 05:34 PM
  [ # 73 ]

Om het rondsel te verwijderen toch geprobeerd het stuurhuis te verwijderen. Helaas lukte dat niet er is te weinig ruimte. Het hitteschild op het stuurhuis kan er niet uit en kan niet los. Achteraf had ik het blok los kunnen maken en wat opkrikken, dan was er meer ruimte geweest.

Met veel gepiel de leidingen van het rondsel niet op het rondsel losgedraaid maar verderop. Met het stuurhuis los en wat schuiven net genoeg ruimte om het rondsel met de korte leidingen eruit te halen. Dat het niet lukte om het metalen beschermkapje te verwijderen snap ik nu, dat zat aardig vastgeroest.

Na alles schoon te hebben gemaakt ook nog even wat opgeschuurd (van 800 tot 2000 korrel) net onder waar de pignon aan de kruisstuk zit, zodat de nieuwe keerring niet beschadigd, de nieuwe harde ringen gemonteerd. Die zijn erg stug en ik ben heel langzaam te werk gegaan. Ze zitten er nu op en met folie en tyraps eromheen omdat de diameter nu wat groter was geworden.

Ik kan in de boring van het rondsel goed zien waar de ringen hebben gezeten en het ook net voelen. Ik twijfel of ik het met heel fijn schuurpapier zal opschonen of toch even een hoon er doorheen zal halen. Iemand hier ervaring mee?

Profiel  

barther
> 100 berichten
RankRank

- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 27 mei 2025 03:05 PM
  [ # 74 ]

Het rondsel had wat scherpe randjes waar de oude afdichtingsringen hebben gezeten. De nieuwe ringen leken net iets breder dan de breedte die de oude ringen hadden ingesleten.

Met een kleine fijne hoon het rondsel gehoond, het is lastig te meten en niet heel betrouwbaar maar denk dat er na 3 honderdste mm (volgens de digitale schuifmaat, heb geen micrometer in die maat) er geen verschil meer was te zien tussen waar de ringen hadden gezeten en waar niet. Vond het toch nog wat grof en heb met 800-1500 korrel het wat gladder gemaakt. En alles met 2 nieuwe keerringen gemonteerd.

Montage was best wat gekluns weinig ruimte, auto op assteunen. Maar ook na een paar dagen geen lekkage of zweten.

Bij montage nog een stuurkogel vervangen met een beetje speling en de sporing grof afgesteld (2mm) met de wielen van de grond. Dat reed toch net niet lekker en blijkt maar liefst 6 mm af te wijken van met de wielen op normale rijhoogte (met wagengewicht erop).

Vandaag naar de APK gegaan en gelukkig weer goedgekeurd.

Dank iedereen voor de hulp!

Afbeelding Bijlagen
xantia_rondsel_klein.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook