





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
http://www.dirk-sassen.de heeft gebruikte (100 euro) imitatie (300) en originele (600)
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25687
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eeen mechanische pomp is niet te vergelijken met een elektrische. de DS heeft een exotische pomp die daardoor heel duur is. Ik heb net mn pomp in de SM vervangen voor immitatie voor 75 euro. Werkt perfect. Gevonden op markt plaats. De pomp va het zelfde merk voor de ds kost 65. Je moet alleen de retour van de pomp afdoppen.
locatie was ergens richting nijkerk….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De benzinepomp van mijn DSuper is kapot. Bij het starten spoot de benzine er uit naast het membraan in het midden van het pompje.
Nieuwe besteld en oude er af gehaald en de oude pakking met kit weggeschraapt.
De moeren waarmee de pomp aan het blok vastzit zijn moeilijk bereikbaar maar ze zaten niet erg vast. Om niet te zeggen gewoon handvast!
Hoe vast moeten die eigenlijk gezet worden als ik de pomp terug plaats?
Ik was van plan om de papieren pakking van de nieuwe pomp wat in te oliën en vervolgens de pomp te monteren. Is dat ok zo? Of moet er toch kit bij? Er zit echter ook een tweede pakking bij de nieuwe pomp. Zal ik die er ook tussen doen of heeft dat geen zin, twee pakkingen op elkaar?
Bedankt voor de hulp!





























Totaal aantal Berichten: 10502
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik me goed herinner hangt de dikte van die tweede pakking af van de lengte van de stift die aan motorzijde uit de pomp steekt. Ik zal het morgen even nakijken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik denk bij nader inzien dat er tussen het motorblok en de benzinepomp nog een tussenstukje zit dat er ook van tussen kan, een spacer als het ware. Of twee zelfs.
In het geval je die ook loshaalt bij het vervangen van de pomp zou die tweede pakking wellicht kunnen dienen om daar de dichting te verzekeren?
Zit daar onderling veel verschil op bij een nieuwe benzinepomp? En kan een dunne papieren pakking daar dan een invloed op hebben?












































Totaal aantal Berichten: 25687
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Niet twee pakkingen op elkaar doen. Wel de oude vervangen. licht invetten moet voldoende zijn.
Onder de formika spacer zit ook nog een papieren pakking. Als die erbij zit, die ook vervangen.
Pomp zet je niet heel vast, anders wordt de voet kromgetrokken en gaat het olie lekken. Uit mn hoofd 4 Nm.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kan ik het niet riskeren om de spacer en de pakking die er onder zit onaangeroerd te raken als die nog vast zit?
Of toch uit voorzorg mee vervangen?












































Totaal aantal Berichten: 25687
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat kan je riskeren. Als het niet olie lekte voor je begon.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Eindelijk nog eens tijd gevonden om verder te werken. Pff, nog 17 jaar tot mijn pensioen
Maar meteen weer enkele vragen.
Ik heb dus de benzinepomp van mijn DSuper gedemonteerd en ik heb de resten van de oude pakking op die dikke spacer uit kunststof (nummer 10 op de tekening van H@ns, zie vier berichten eerder) afgeschraapt met een scherp mesje. Ik heb dat gedaan terwijl het nog gemonteerd zat aan het motorblok, beetje onhandig, maar omdat er op het eerste zicht maar papierresten bleven afkomen heb ik vermoedelijk wat te veel weg geschraapt waardoor de spacer niet meer mooi vlak is nu zoals je op de foto kan zien.
Ik heb nu drie mogelijkheden:
-Vloeibare pakking tussen de spacer en de nieuwe benzinepomp gebruiken (samen met de papieren pakking) en er op rekenen dat die de lichte onregelmatigheden op het oppervlak opvult?
-De spacer lichtjes schuren met heel fijn schuurpapier zodat het oppervlak terug mooi vlak is en dan gewoon een ingeoliede papieren pakking gebruiken tussen de twee.
-Meteen maar een nieuwe spacer monteren om miserie te vermijden? Kost niet zo veel zie ik.
Wat raden jullie me aan in dit geval?
En dan nog een tweede vraag:
Ik keek in het reparatiehandboek en daar staat een ingewikkelde uitleg over hoe je bij het vervangen van de pakkingen aan de benzinepomp moet rekening houden met de lengte van de stoterpen die er tegen drukt. Er bestaan blijkbaar 3 lengtes met onderling een halve millimeter verschil. Je moet daarvoor een plaatje 3087-T gebruiken om die lengte te bepalen. Dat lijkt me erg secuur. Is dat zo delicaat, de lengte van die stoterpen? Ik vermoed dus ook dat daarom de tweede mogelijkheid van mijn eerste vraag al afvalt als ik een halve millimeter van die spacer afschuur…
En dan nog een derde vraag (hopelijk liggen jullie nog niet in slaap):
Door het afschrapen van de oude pakkingsresten zijn stukken 8,9 en 10 op de tekening van H@ns uiteindelijk ook losgekomen van het motorblok. Ik merk nu dat pakking nummer 9 tegen het motorblok bij mij niet van papier is maar van zwart plastic, of ik vermoed dat dit ondanks de regelmatige vorm uit vloeibare pakking bestaat (zie bijgevoegde foto). Is dat omdat je die specifieke papieren pakking niet overal vindt? Of is dat uit gemakzucht van diegene die er voor mij aan gewerkt heeft? Maar blijkbaar werkt het toch want daar was geen lek…
Alvast bedankt voor jullie antwoord !














































Totaal aantal Berichten: 43385
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Oké, het is niet zo moeilijk als je denkt of als het boek zegt.
Alle pakkingen zijn van papier, er zitten geen plastic pakkingen tussen. Het verhaal over de lengtes van drukstiften etc kun je gelijk vergeten. Nu gewoon alles schoonmaken, de diverse pakkingen kun je insmeren met een heel dun laagje vloeibare pakking en dan alles in elkaar zetten. Meer is het niet.
Veel succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Haha, bedankt Waterman. Dat is klaar en duidelijk. Een mens vraagt zich af wat eigenlijk de bedoeling was van die stiften met een halve milimeter verschil als je daarmee een hefboom bedient die verschillende millimeters beweegt.
En dus over de onregelmatigheden op het oppervlak van die plastic spacer moet ik me geen zorgen maken als ik ook vloeibare pakking gebruik?
Enig idee welk type Loctite ik daarvoor precies moet bestellen?
En ik veronderstel dat ik die pasta telkens langs weerskanten van al die papieren pakkingen moet aanbrengen?














































Totaal aantal Berichten: 43385
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt bij de lokale automaterialenzaak binnen stappen en vragen om bv een zwarte siliconenpakking die een beetje hittebestendig is. Dat hoeft niet van locatie te zijn, andere merken leveren ook van dat spul.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25687
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
die formica spacer gewoon lichtjes opschuren en zoals waterman zegt met goede vloeibare pakking insmeren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Doe ik, bedankt allebei!