Hi,
ik vroeg me af wat jullie ervaring is met het trekken van een caravan met een C4 Grand Picasso.
Die van ons heeft maar 120pk en Luik is al een flinke uitdaging (de vrachtwagens halen je in) en de alpen hebben we niet gered omdat hij bij frankfurt er al mee stopte (kapotte turboslang) en twee jaar daarvoor ook al een leenauto gekregen via ANWB vanwege verstopte injector van AD-BLUE. Gekke is dat het altijd iets is wat altijd zou kunnen gebeuren maar om een of andere reden hebben we altijd wat tijdens de vakantie.
Het hele jaar zijn we heel blij met onze ruime gezinsauto maar tegen de tijd dat de zomervakantie er aan komt komen de zenuwen weer opzetten. Redden we het dit jaar wel of zullen we maar vlak blijven rijden.
De garage zegt dat de auto het makkelijk moet kunnen en dat het gewoon een goede auto is en met al die onderhoudskosten die we maken kan je niet zeggen dat hij niet goed verzorgd is.
Wat zouden jullie doen?
-Andere auto kopen met meer PK, zo ja welke?
-Deze chippen? Hij schijnt dan richting de 150pk te kunnen
-...?
Vlak blijven met de vakantie is eigenlijk gewoon geen serieuze optie voor ons.

Totaal aantal Berichten: 9506
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een Picasso met 120 pk, is het een C3 Picasso?
Zo ja, die mag maar 1100 kg trekken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nee hoor, het is een grand picasso Die van ons mag op papier 1500 trekken
Als ik het goed begrijp heb je een 1.6 BlueHDI van 120 pk.
De C4 Grand Picasso weegt leeg al 1400 kg, die belaad je dan met 400-500 kg ( minstens denk ik voor vakantie, want anders had je geen Grand Picasso), en dan hang je daar een aanhanger/caravan van 1300 kilo achter. ( leeg, of al met bagage? dat maakt ook nog verschil).
Dan kom je op een treingewicht van 3200 of zo.
Als ik even kijk op caravantrekker dan lees ik dat ze dat wel vinden kunnen, maar vooral voor een vlakke weg.
Daarbij wordt gezegd dat je op een snelweghelling zeker terug moet schakelen, en de motor boven de 2300-2500 toeren moet houden.
Mijn conclusie: Kan wel, maar je moet het motorvermogen van 120 pk wel HELEMAAL benutten, d.w.z. hem op hogere toerentallen laten draaien dan je normaal zou doen, want dat vermogen heb je pas bij 3500 tpm, dus rond de 3000 tpm rijden, en niet denken het koppel is er al bij 1750 tpm, want dan maak je maar zo’n motor maar zo’n 70 pk, bij 2000 tpm 85 pk en dan mis je er nogal wat. Gezien het vermogen en treingewicht wordt het nooit een snelle combinatie. Je zult je dus moeten aanpassen aan de auto !
en 2e: Ik zou dus een C4 grand Picasso met een sterkere motor gekocht hebben voor dit gebruik.
Chippen: Doen als je nog een paar keer stil wil blijven staan op vakantie: Als je chipt om “af en toe” wat meer vermogen te hebben dan zou ik dat niet aanraden, maar je zou het kunnen doen, maar als je met een zware “trein” in de bergen op vakantie gaat dan is chippen een garantie om de boel kapot te krijgen, want die motor is echt niet gemaakt om continue nog meer vermogen te leveren en dat ga je dan wel doen.
To err is human, not to err is divine.
Dank je voor je reactie. We hadden eerst een kleinere caravan van 900kg incl laadvermogen. Dat ging prima.
Doet een 1.6 thp het heel veel beter? Ik overweeg om mijn C4 weg te doen en de Picasso ook en dan ga ik in een grote benzine auto en mijn partner in een klein karretje voor woon-werkverkeer.

Totaal aantal Berichten: 9506
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Caroline81 schreef:Doet een 1.6 thp het heel veel beter?
Dan zou ik mij eerst eens verdiepen in de reputatie van deze motor.
Maar als je met een treingewicht van meer dan 3 ton over straat wilt, zou ik denken aan een zwaardere dieselmotor, bijvoorbeeld de 2.0 HDi.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ah dat klinkt niet best…
We willen eigenlijk van diesel af.
Wat zijn de alternatieven? 3e model C5? Dan gaan we wel de stoelen missen.
Hoe doet die c5 aircross het? Op papier mag dat hetzelfde trekken maar misschien efficiënter?
Over de 156 ph THP wordt nogal wat geschreven, en terecht, maar de 165 pk versie heeft veel minder problemen, en die heeft ook een goede trekkracht, ook al zul die vol beladen in de toeren moeten houden, maar dat is eigenlijk zo met alle moderne motoren als je echt veel vermogen wilt.
Rene bedoelt dat de 2 liter 150 BleuHDI van de recente motoren de beste trekker is, maar als je van de diesel afwilt dan is dat geen optie.

Totaal aantal Berichten: 406
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Niet alleen naar de pk’s kijken.
Veel koppel is net zo belangrijk, zeker met een caravan aan de haak.
Die THP165 motoren hebben niet echt gebrek aan koppel, die maakt al 240 nm bij minder dan 2000 tpm. Voor een beninemktor is dat best goed, maar natuurlijk maakt een diesel meer koppel.
Je zult er ook bij de 165 THP wel rekening mee moeten houden dat de distributieketting een slijtage onderdeel is, dus die zul je ooit moeten vervangen, gelukkig kun je die vervangen zonder de motor er uit te halen of compleet te demonteren.
patrijsraam schreef:Niet alleen naar de pk’s kijken.
Veel koppel is net zo belangrijk, zeker met een caravan aan de haak.
Ja dat klopt inderdaad.
Vorig jaar kregen we een v60 als leenauto via ANWB. Dat was wel even een heel andere ervaring. Je merkt nauwelijks dat er wat achter hangt. Ik vraag me af of er een Citroën is die je dat gevoel zou kunnen geven.
Ik heb nog nooit een auto van een ander merk gehad als trouwe citrofiel maar misschien wordt het tijd om over de heg te kijken…
Citroën heeft natuurlijk nooit bekend gestaan om z’n krachtige motoren. Al vanaf de DS is dat een kritiekpunt geweest. Veel Citroëns door de jaren heen waren karig gemotoriseerd in vergelijking met de concurrentie.
Dat is wel appels en peren vergelijken:
De Volvo V60 is behoorlijk wat zwaarder ( vanaf 1700 kg ) en met 2 liter motoren vanaf 150 pk diesel en 163 pk turbo benzine.
Die moet binnen Volvo ervoor zorgen dat de klanten van de V70 etc in huis blijven, want hij is groter en zwaarder dan de oude V70….
Als je perse 3 zitrijen wil dan kom je voor een goede caravantrekker uit bij de Spacetourer, met de 180 pk HDI motor.
Als je met 5 zitplaatsen uitkomt, dan kun je eens naar de C5 Aircross kijken. Maar dat krijg je automatisch een Hybride.
Tweedehands heb je meer keuze, maar niet vaak de juiste uitvoering, want Citroen maakt al sinds een paar jaar een terugtrekkende beweging weg van de wat grotere modellen.
Apprentice schreef:Citroën heeft natuurlijk nooit bekend gestaan om z’n krachtige motoren. Al vanaf de DS is dat een kritiekpunt geweest. Veel Citroëns door de jaren heen waren karig gemotoriseerd in vergelijking met de concurrentie.
Ik denk dat als je naar de specs van de EW/DW serie bekijkt je zult zien dat je ongelijk hebt. Vooral de Diesels waren economisch en krachtig, en dan heb ik het nog niet over de 6 cilinder diesels in de C5 en de C6. Maar goed, geen top-klasse limousines met 300 pk en zo…. Maar krachtig genoeg voor “gewoon” gebruik. Met de CO2 race en de downsizing is dat duidelijk veranderd, maar dat geld voor veel merken. Wie had 20 jaar geleden ooit gedacht dat er ooit een Mercedes S klasse zou komen met een 4-cilinder 2 liter motor ??
Ook de DS was in zijn tijd niet echt onder gemotoriseerd, maar het was geen “flitsende” techniek. Die 75 PK in 1956, dat moet je vergelijken met een Renault Fregate met 70 tot 82 pk, en een Peugeot 403 met 65 pk, opgevolgd door de 404 die maximaal een 1618 cc motor had die het tot 96 pk schopte met een injectie….
Toen de DS21 uitkwam was dat de snelste Franse auto… als je een Facel Vega buiten beschouwing laat.
De motorisering voor de “kleine” modellen met kleine motoren was en is een economische keuze: Lagere belasting, lager verbruik, lagere kosten voor de klant. Dat telde bij heel veel klanten boven het prestige van een grotere motor.

Totaal aantal Berichten: 10560
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het pijnpunt bij de DS was dat wat ze wilden; niet lukte. Namelijk een 4 of 6 cilinder boxer helemaal voorin zoals de configuretia van de eend. Vandaar het knutselwerk met de bult in het interieur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.