Na een erg lange winterslaap, besloot mijn Xm (3.0 1998) leidinkje 4885c1 te laten springen toen ik wilde starten. Volgens mij gaat deze leiding normaal niet stuk maar wel als er een mantel van de ABS bedrading los tegen aan ligt te schuren en de coating sloopt. Boven de achterbrug ziet het er voor de rest verdacht netjes uit maar er is nog een stukje leiding verdacht. De eerst genoemde is 4.5mm en de ander is een dunnetje. Mijn opties:
Leidinkjes er uit pulken en laten namaken bij een “ouderwetse” citroengarage
Flaretool regelen/lenen/kopen en het zelf doen (het leukst)
Op zoek naar NOS en de hoofdprijs betalen.
Concreet: Waar in de regio Stadskanaal-Groningen kan men leidinkjes voor me maken voor een schappelijke prijs?
Is er iemand die helemaal klaar is met het flaren en zijn/haar gereedschapje wil uitlenen of verkopen?
Ik weet dat Bart Ebben leidinkjes op lengte maakt maar ik weet ook de prijs daar…
En ja, ik heb geprobeerd om in de rubriek “markt” een advertentie “gezocht” te plaatsen maar heb dat na 8 pogingen opgegeven. Alle positieve ideeen zijn meer dan welkom, hartelijke groet van Mitch












































Totaal aantal Berichten: 25692
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
chyparse in almere maakt leidingen. Ik kan het ook ( bussum). de tool kopen is het leukst. Ook bij chyparse te koop, evenals leiding op de rol, tonnetjes en rubbers.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kijk eens rond in de DS wereld of DS Club site, en zoek naar een garage in het noorden: Die kunnen zeker wel een leiding maken voor je in cunifer. ( de originele zijn in staal, maar cunifer is soepeler en roest minder)
Zelf doen kan ook: Bogaard gaf je een adres, je kunt ook bij Citrotech in Oldenbroek proberen, die hebben ook gereedschap en leidingmateriaal, lijkt me iets dichter bij.
To err is human, not to err is divine.






Totaal aantal Berichten: 643
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Citrest in Hoogezand doet dit denk ik wel
Dank allen! Goeie tips. Ik rijd binnenkort maar eens even langs Citrest. Is denk ik de kortste klap. Flare gereedschap is ook op ebay te koop zag ik, vaak uit Engeland dus al snel gezanik met btw en invoer. Mooi spul als je het wat vaker nodig gaat hebben.
Weet niet waar je woont maar heb zo’n tool liggen.
Welke leiding wil je hebben?
Citroen rolls better then a Rolls!!









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
https://id19p.blogspot.com/2005/12/outil-pour-olives-de-tubes-hydrauliques.html
http://www.schaalbouw.nl/citroen/flaring.htm
Voor als je in de stemming belt er eentje te maken.
Ik woon in de buurt van Stadskanaal. Het gaat om leidinkje 4885c1, loopt vanaf anti-zinkbol naar K-stukje. 422mm lang, 4.5mm diameter.
Zo’n tool zelf maken lijkt me helemaal geweldig! Minimaal vereist is denk ik een draaibank of zou het met een zuivere kolomboor ook te doen zijn? Ik heb het stukje leiding er gewoon heel uit gekregen. Veel WD40 en veel geduld. Alles nog heel zonder gedoe met griptangen.
Ik heb ook die van Schaalbouw als voorbeeld genomen en gemaakt voor 3,5mm. De enige leiding van 4,5mm op de CX die ik ook nodig had heb ik maar gewoon gekocht. Enig probleempje is dat de flaretool bij mij de leiding niet strak genoeg wilde vasthouden maar dat ligt natuurlijk ook maar net aan het type materiaal waarvan die leidingen tegenwoordig worden gemaakt. Oplossing is dat ik er een stukje schuurpapier tussen leg en dan gaat het prima.
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
XM: https://myalbum.com/album/ca8vyvJH4oNKCE/
CX: https://myalbum.com/album/RAg8zUaoebXgtR/
Nadeel van de Schaalbouw tool is is dat het origineel ook de verjonging aan het einde van de pijp maakt. Bij een 3,5 mm leiding is dat blijkbaar niet zo opvallend, bij een 4,5 mm wel degelijk.
Die verjonging is er om de leiding net een stukje in het “metaal” te kunnen centreren.
Ik zou dat gat gewoon met een 3,3 mm boor hebben geboord, dat lijkt me beter dan een ovaal gat van 3,5
To err is human, not to err is divine.












































Totaal aantal Berichten: 25692
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies en doordat je die verjonging niet hebt gaan de 4,5 mm leidingen niet makkelijk in het onderdeel waar ze in moeten en krijg je het tonnetje niet aangedraaid. Verder dicht het niet goed af als de leiding niet diep genoeg zit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ter aanvulling ( Boog weet dit al lang, maar de anderen, dat vraag ik me soms af):
De afdichting van de Citroen hydraulische aansluiting gebeurt doordat de LHM ( of LHS) druk het rubbertje op het bolletje drukt, en daardoor het rubber daar samendrukt tussen de bol en de buitenkant van schroefdraad, zodat het afdicht. NIET omdat je die wartel flink aangedraaid hebt !, je moet gewoon het rubber op de goede plek hebben zitten. Als je denkt dat je dat rubber moet pletten , dan zit je er naast. De maten na het bolletje en de verjonging op de goede plaats zorgen ervoor dat alles perfect werken kan, dus even zelf iets maken is iets gecompliceerder dan je denkt, helaas.
Dat bolletje moet rond zijn, en niet zoals je vaak ziet bij leidingen die al vaak natrokken zijn driehoekig of plat, want dan werkt het niet meer goed.
Als een LHM/LHS aansluiting lekt, dan zit de leiding niet goed OF is de rubber versleten. Je kunt hem dan als noodreparatie nog een keer aandraaien, maar je moet eigenlijk het rubber vervangen. dus doen als je weer thuis bent.
Wil je een LHM/LHS auto lekvrij krijgen, en voorkomen dat je aansluitingen gaan zweten doe dan zoals Citroen al sinds de 50’er jaren aanbeveelt: Iedere keer dat je een leiding loshaalt het rubber vervangen.
Zoals ze zeggen, “been there done that” of in onze eigen taal: Ook door schade en schande wijs geworden…...
To err is human, not to err is divine.












































Totaal aantal Berichten: 25692
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En die rubbertjes kosten geen drol dus die heb je altijd op voorraad…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>