6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
met de Xantia op vakantie
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2577
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 juni 2025 01:55 PM
  [ # 76 ]

Bekend probleem bij de Xant: cuppen en/of zaagtandvorming van achterbanden.

Remedie: regelmatig voor <> achter wisselen bij rijrichting gebonden (winter/all-season)banden, of links <> rechts als ze dat niet zijn.
Daarmee voorkom je cuppen, maar ook zaagtandvorming op het profiel.

Ik heb dat altijd gedaan, zowel bij mijn Xant, als bij de C5.
Ook nu doe ik dat, bij de C5AC-Hy.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 21 juni 2025 12:01 PM
  [ # 77 ]

Ik had die banden eigenlijk eerder moeten wisselen tussen voor en achter (daar heb je helemaal gelijk in!), had ik me ook voorgenomen. Maar omdat het niet zo urgent was bleef het steeds onderaan mijn prioriteitenlijstje hangen..

Net als een extra set banden en velgen die klaar liggen mee naar Spanje nemen en daar dan wisselen. Ik rij daar best vaak over gravel en zandwegen waar soms rots richels en veel stenen doorheen komen en dan met een behoorlijk stijgingspercentage. Samen met dat ik erg kan genieten van snelle bergwegen (als het rustig is op de weg) resulteerde dat in versleten (Michelin) voorbanden in 20.000 km waarvan ongeveer 15.000 snelweg.

Ik heb me nu voorgenomen om de banden voor en achter wel te gaan wisselen en met bergwegen de bandendruk wat te verhogen, ze slijten normaal dan rond af en hoop dat die extra druk (iets van 0,3 bar) wat gaat helpen. En misschien iets rustiger aan doen..

De koppeling slipt na het vervangen van de intercoolerslang wat vaker, bij vol gas. Voor de vakantie ga ik weer de hulpcilinder bekijken en mogelijk vervangen, of dubbele veren erin zetten. Het koppelingspedaal komt steeds snel hoog, ook na vervanging van de hulpcilinder (meerdere keren) en hoofdcilinder. En met de endoscoop kijken hoe ver de plaat is. Ik zit te denken om als er veel stof te zien is dat met lucht of met wat water te verwijderen, weet niet of dat gaat helpen. De vorige keer was de slijtage nog weinig en was er geen olie te zien.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 02 augustus 2025 09:54 AM
  [ # 78 ]

Remmen
Voor de vakantie nog even de rechter achterremklauw wat beter gangbaar gemaakt, een remblok was wat meer afgesleten dan de andere, en de remblokken vervangen.

Koppeling
De koppeling wat gespoeld met water met beetje milde reiniger, daarna perslucht en warm gereden. Geen slip meer, maar wat later komt het weer terug. Vol gas bij maximaal koppel in de 5 eerst geen slip, dan na 1 of 2 seconden in de 5 wel. Dit was op vakantie een beetje ruk, op de de autobaan op weg naar Italië, tot 140 wat rustiger op eventuele slip te voorkomen, daarna geen slip meer vanwege afnemend koppel. In de bergen geen last en met inhalen uit voorzorg een versnelling lager. Met die koppeling moet ik nog wel iets, ik heb hier een nieuwe set van Valeo liggen (zo een set zit er ook in), maar wil misschien een set die een wat hoger koppel aankan. De auto is ooit, voor mijn aanschaf, getuned en is een stuk sneller in de tussenacceleraties, dan de cijfers uit de tests. Of andere software erop zetten die net een lager koppel geeft.

Niet meer trillen
Wel fijn, ik had wat last van wat trillen en dat is weg, misschien toch door de gecupte banden, hoewel dat eerder niet zo zichtbaar was.

Geen stuurbekrachtiging
Een ander probleem was dat ik bij ons verblijf op hoogte (1900 meter) ‘s ochtend geen goedwerkende stuurbekrachtiging had, er lijkt wat lucht in te zitten. De auto zakte ook iets in. Ik dacht natuurlijk eerst dat het stuurhuis niet goed was (of dat ik iets niet goed had gedaan), maar 2 maanden gereden en geen probleem. Na 2 keer geheel naar links en naar rechts te draaien werkt het prima, voor de zekerheid nog even van hoogte naar laagste stand en terug en ontluchten bij de regelaar en geen last. Misschien dat de aanvoerslang van de pomp iets valse lucht trekt. Geen lekkage te zien. Maar ook geen schuim in het lhm-vat (eerder gehad toen een bol lekte).

Het rare is dat ik de auto bij thuiskomst 3 dagen heb laten staan, geen drup lekkage en meteen goedwerkende stuurbekrachtiging.

Retourleidingen
Een tijd terug heb ik een bestelling gedaan bij DrXantia, maar niets meer gehoord, heeft iemand nog recent wel iets ontvangen? Ik wil het liefst alle retourleidingen vervangen om problemen in de toekomst te voorkomen.

Hoewel ik er echt heerlijk in rijd, zeker in de bergen, komt soms toch een twijfel op of ik de Xantia moet houden, ik rijd minder en de kosten en tijd die erin gaan zitten zijn best behoorlijk en onderdelen krijgen wordt steeds lastiger.

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook