6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6

Xantia vakantieklaar maken
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2523

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 juni 2025 01:55 PM
  [ # 76 ]

Bekend probleem bij de Xant: cuppen en/of zaagtandvorming van achterbanden.

Remedie: regelmatig voor <> achter wisselen bij rijrichting gebonden (winter/all-season)banden, of links <> rechts als ze dat niet zijn.
Daarmee voorkom je cuppen, maar ook zaagtandvorming op het profiel.

Ik heb dat altijd gedaan, zowel bij mijn Xant, als bij de C5.
Ook nu doe ik dat, bij de C5AC-Hy.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 21 juni 2025 12:01 PM
  [ # 77 ]

Ik had die banden eigenlijk eerder moeten wisselen tussen voor en achter (daar heb je helemaal gelijk in!), had ik me ook voorgenomen. Maar omdat het niet zo urgent was bleef het steeds onderaan mijn prioriteitenlijstje hangen..

Net als een extra set banden en velgen die klaar liggen mee naar Spanje nemen en daar dan wisselen. Ik rij daar best vaak over gravel en zandwegen waar soms rots richels en veel stenen doorheen komen en dan met een behoorlijk stijgingspercentage. Samen met dat ik erg kan genieten van snelle bergwegen (als het rustig is op de weg) resulteerde dat in versleten (Michelin) voorbanden in 20.000 km waarvan ongeveer 15.000 snelweg.

Ik heb me nu voorgenomen om de banden voor en achter wel te gaan wisselen en met bergwegen de bandendruk wat te verhogen, ze slijten normaal dan rond af en hoop dat die extra druk (iets van 0,3 bar) wat gaat helpen. En misschien iets rustiger aan doen..

De koppeling slipt na het vervangen van de intercoolerslang wat vaker, bij vol gas. Voor de vakantie ga ik weer de hulpcilinder bekijken en mogelijk vervangen, of dubbele veren erin zetten. Het koppelingspedaal komt steeds snel hoog, ook na vervanging van de hulpcilinder (meerdere keren) en hoofdcilinder. En met de endoscoop kijken hoe ver de plaat is. Ik zit te denken om als er veel stof te zien is dat met lucht of met wat water te verwijderen, weet niet of dat gaat helpen. De vorige keer was de slijtage nog weinig en was er geen olie te zien.

Profiel  

6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook