Inbouw dynamo met regelaar in plaats van aparte regelaar, BVH
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 313
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 24 juni 2025 11:53 AM

Hallo allemaal,

Ik heb net zitten zoeken, maar kan het zo snel niet vinden. Mijn DS19A BVH van MY1968 (bouwjaar 1967) heeft laadperikelen. Heb ik al eerder gehad en succesvol opgelost met een nieuwe (oude) dynamo en nieuwe (oude) aparte regelaar. Een paar jaar OK. Nu weer niet, meet 12,8V op hoge toeren en dus wsl een diode kapot, en ik wil nu eigenlijk wel overstappen op een dynamo met geintegreerde regelaar, helaas voor originaliteit. Ik heb dus een BVH, en weet dat je dan een paar extra handelingen moet doen. Kan alleen een handig schema even niet vinden. Heeft iemand een snelle link?

Alvast dank,
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 482
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 24 juni 2025 01:08 PM
  [ # 1 ]

Heb je een oude mechanische regelaar? Dan kan je toch even de spanning waarbij hij afregelt toch zo veranderen?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10562
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juni 2025 01:44 PM
  [ # 2 ]

Het probleem kan ook in de dynamo zelf zitten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juni 2025 02:27 PM
  [ # 3 ]

Eerrst checken of je een vonkje ziet als je het gele stekkertje eraf trekt.
Nee? dan geen stuurstroom: Regelaar niet ok of koolborstels dynamo gaar.
Ja? dan in de dynamo zoeken. kan 1 of meerdere diodes zijn.

Als je op een interne regelaar overgaat moet je iets meer doen. De regelaar regelt het contact om de startmotor aan te zetten. Als de regelaar weg is start ie dus niet meer.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 24 juni 2025 06:10 PM
  [ # 4 ]

Snelle check: Als je een “wisselstroom dynamo” hebt kan ook het lampje stuk zijn. Er wordt dan geen magnetisch veld opgebouwd en je meet dan de accuspanning.

VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juni 2025 08:38 AM
  [ # 5 ]

De originele wisselstroom dynamo met externe regelaar heeft geen lampje nodig.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 313
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 02 juli 2025 11:03 AM
  [ # 6 ]

Net weer even gekeken: wel een vonk vanaf de gele stekker. Ik meet krap 13V bij 2200 rpm. Ik denk dus een van de diodes.

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 02 juli 2025 07:14 PM
  [ # 7 ]

Een diode vervangen is toch geen dure/moeilijke ingreep?

VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 467
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 02 juli 2025 08:58 PM
  [ # 8 ]

Een zogeheten pressfit diode in een dynamo vervang je niet zomaar even met een huis tuin en keuken soldeerbout. Dat wordt denk ik vervangen van de diodebrug. Informeer eens bij Dynastart in Barneveld, die reviseren oude dynamo’s en startmotoren en hebben ook een grote voorraad. Heb al eens sleepcontacten laten vervangen van een dynamorotor en ook een startmotor laten reviseren. Topklasse. En een dynamo met ingebouwde regelaar heeft uit het oogpunt van betrouwbaarheid alleen maar nadelen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43395
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 juli 2025 09:05 PM
  [ # 9 ]
GS1970 schreef:

En een dynamo met ingebouwde regelaar heeft uit het oogpunt van betrouwbaarheid alleen maar nadelen.

Dat is echt een vreemde redenering. Juist moderne dynamo’s met ingebouwde regelaars, die je overigens gewoon kunt vervangen, zijn juist veel betrouwbaarder dan die ouwe troep met externe regelaars waar draden tussen moeten, die contacten hebben die gaar worden en vaak op onmogelijke plekken werden ingebouwd. Ik heb al m’n klassieke auto’s altijd zo snel mogelijk van een moderne dynamo met ingebouwde regelaar voorzien om van gezeik af te zijn. Werkt beter, heeft meer vermogen, laad bij lagere toerentallen al ruim voldoende en er zijn onderdelen voor te koop…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook