Inbouw dynamo met regelaar in plaats van aparte regelaar, BVH
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 24 juni 2025 11:53 AM

Hallo allemaal,

Ik heb net zitten zoeken, maar kan het zo snel niet vinden. Mijn DS19A BVH van MY1968 (bouwjaar 1967) heeft laadperikelen. Heb ik al eerder gehad en succesvol opgelost met een nieuwe (oude) dynamo en nieuwe (oude) aparte regelaar. Een paar jaar OK. Nu weer niet, meet 12,8V op hoge toeren en dus wsl een diode kapot, en ik wil nu eigenlijk wel overstappen op een dynamo met geintegreerde regelaar, helaas voor originaliteit. Ik heb dus een BVH, en weet dat je dan een paar extra handelingen moet doen. Kan alleen een handig schema even niet vinden. Heeft iemand een snelle link?

Alvast dank,
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 482
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 24 juni 2025 01:08 PM
  [ # 1 ]

Heb je een oude mechanische regelaar? Dan kan je toch even de spanning waarbij hij afregelt toch zo veranderen?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10560
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juni 2025 01:44 PM
  [ # 2 ]

Het probleem kan ook in de dynamo zelf zitten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juni 2025 02:27 PM
  [ # 3 ]

Eerrst checken of je een vonkje ziet als je het gele stekkertje eraf trekt.
Nee? dan geen stuurstroom: Regelaar niet ok of koolborstels dynamo gaar.
Ja? dan in de dynamo zoeken. kan 1 of meerdere diodes zijn.

Als je op een interne regelaar overgaat moet je iets meer doen. De regelaar regelt het contact om de startmotor aan te zetten. Als de regelaar weg is start ie dus niet meer.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1416
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 24 juni 2025 06:10 PM
  [ # 4 ]

Snelle check: Als je een “wisselstroom dynamo” hebt kan ook het lampje stuk zijn. Er wordt dan geen magnetisch veld opgebouwd en je meet dan de accuspanning.

VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juni 2025 08:38 AM
  [ # 5 ]

De originele wisselstroom dynamo met externe regelaar heeft geen lampje nodig.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook