







Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Beste lezers!
Nu nog druk bezig met koppelingen, keerringen, etc…en motoren inbouwen…
Maar ik verwacht dat komende vrijdag de CX weer een heel eind rijdbaar zal zijn.
Aangezien de CX in de bochten en rotondes nogal de neiging had een het uit te gillen over de banden, en de rechtsvoor de band ook sporen van “vreten"vertoont (kleine hapjes uit het rubber) in combinatie met trekken naar rechts, vrees ik dat het tijd is voor een grote uitlijnbeurt.
Ik weet natuurlijk niet wat men in Frankrijk met de sporing gedaan heeft, of proberen bij te regelen met de rechtuitloop van de DiRavi.
Kortom beginnen bij het begin, EERST uitlijnen en daarna Diravi afstellen. (dat laatste kan ik zelf wel)
Mijn vraag is dan ook:
Wie o Wie kan, en wil, een CX uitlijnen??? Ik vrees namelijk dat ik weggejaagd ga worden als ik bij de eerste de beste bandenboer op bezoek ga, of met een verkeerde uitlijning thuiskom….
Voor alle duidelijkheid, ik woon in Den Haag, maar voor een goed resultaat is 100 kilometer genieten in een CX geen enkel probleem. Als het maar goed gebeurd….
Tips en goede adresjes van harte welkom!
Groet,
Mike
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Uitlijnen CX.
CEE-IKS schreef:Beste lezers!
Nu nog druk bezig met koppelingen, keerringen, etc…en motoren inbouwen…
Maar ik verwacht dat komende vrijdag de CX weer een heel eind rijdbaar zal zijn.
Aangezien de CX in de bochten en rotondes nogal de neiging had een het uit te gillen over de banden, en de rechtsvoor de band ook sporen van “vreten"vertoont (kleine hapjes uit het rubber) in combinatie met trekken naar rechts, vrees ik dat het tijd is voor een grote uitlijnbeurt.Ik weet natuurlijk niet wat men in Frankrijk met de sporing gedaan heeft, of proberen bij te regelen met de rechtuitloop van de DiRavi.
Kortom beginnen bij het begin, EERST uitlijnen en daarna Diravi afstellen. (dat laatste kan ik zelf wel)Mijn vraag is dan ook:
Wie o Wie kan, en wil, een CX uitlijnen??? Ik vrees namelijk dat ik weggejaagd ga worden als ik bij de eerste de beste bandenboer op bezoek ga, of met een verkeerde uitlijning thuiskom….
Voor alle duidelijkheid, ik woon in Den Haag, maar voor een goed resultaat is 100 kilometer genieten in een CX geen enkel probleem. Als het maar goed gebeurd….Tips en goede adresjes van harte welkom!
Groet,
Mike
Even bellen met Civer, Paulus Buijsstraat 21, Den haag. 070-3500542… Die gasten weten het…... doen het, en zijn ok!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Er zijn genoeg specialisten die ervaring hebben met uitlijnen van een CX. Zoek die iig een op bij jou in de buurt. Verder is heel belangrijk dat de basis goed is: bandenspannig, draagarmlagers, enz. Ander blijf je aan het stellen.
Suc6!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Controleer ook even de dempers in de spoorstangen of deze niet uitgelopen zijn .
Gewoon je wiel links en rechts bewegen en de demper in het oog houden .
Deze dempers wilden ook al wel eens loskomen in hun bevestiging aan het stuurhuis
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Geef me even type en bouwjaar van je CX dan krijg je van mij de uitlijngegevens.
Doe dat even per PB en stuur een Emailadres mee zodat ik een pdf-je terug kan sturen.
Jos van der Voort












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
wbogaerts schreef:Controleer ook even de dempers in de spoorstangen of deze niet uitgelopen zijn .
Gewoon je wiel links en rechts bewegen en de demper in het oog houden .
Deze dempers wilden ook al wel eens loskomen in hun bevestiging aan het stuurhuis
![]()
![]()
Walter
en wat moet je dan precies zien als ze uitgelopen zijn ? hier zit bij mij namelijk wat ‘speling’ op als je het wiel zijdelings probeert te bewegen, maar dat lijkt meer veroorzaakt door een veer oid
Wat is Citroën rijden toch formidabel !






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
PHoskam schreef:
en wat moet je dan precies zien als ze uitgelopen zijn ? hier zit bij mij namelijk wat ‘speling’ op als je het wiel zijdelings probeert te bewegen, maar dat lijkt meer veroorzaakt door een veer oid
een beetje beweging is normaal ; dat is ook de bedoeling van die demper .
Als het lijkt of je stuurstang LOS in die bus zit ( grote speling ) is deze aan vervanging toe .
Ik zou zeggen meer dan één centimeter , maar mijn ervaring is al heel wat jaren geleden dus mijn hand voor in het vuur steken ga ik niet doen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik sta in België, zonder mijn cx boeken. De auto zoekt, sporing staat niet goed denk ik. Toch meet ik 5 mm verschil tussen voor en achterkant wiel. Zou denken dat dat behoorlijk ok is. Weet iemand wat de toespoor moet zijn van een model ‘78?
WPHB van serie 1 zegt bij wagens met Diravi en op rijhoogte 1 tot 4 mm toespoor.
De silentblocks/lagers van de onderste draagarm zouden speling kunnen hebben.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Als ik dat WPHB van de CX lees dat wordt er gemeten met een meetlat die 2.48 m uit elkaar ligt, dus die 1-4 mm zijn over een lengte van 248 cm. 5 mm op een wiel is ENORM voor een toespoor. Dan “schaats” je CX op het wiel dat het meeste grip heeft.
Manual 818-1 operation MA 410 als je het wilt nakijken.
Daarbij moet je meten op gewone rijhoogte: Dan heb je daarna in de laagste stand iets uitspoor, en in de hoogste iets meer toespoor.
To err is human, not to err is divine.
Ik interpreteer de tekst bij MA420 anders. Er staat “De afgelezen waarde op de achterste stang moet 1 tot 4 streepjes meer bedragen dan de waarde op de voorste stang. Dit aantal komt overeen met een toespoor van 1 tot 4 mm.”
Het is inderdaad over een afstand van 2,48m zoals je schrijft. Maar als ik op de bijbehorende foto’s kijk dan zijn de “streepjes” niet op mm schaal bij de getoonde apparatuur. Daarom zal er ook wel staan “komt overeen met…”
Ik vermoed dat de genoemde 1 tot 4 mm gemeten is op de velgranden. Maar daar is het WPHB in mijn ogen niet duidelijk over.
Ik heb meer ervaring met motor-zijspan combinaties. Daar is een toespoor van het zijspanwiel ( t.o.v. de symmetrie-lijn van de trekkende motorfiets) van 2 tot 5 cm (dus geen mm!) over een afstand van ca 2m vrij gebruikelijk. Maar dat zijn ook hele rare voertuigen qua rijwielgedeelte.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
cx inmiddels goed uitgelijnd met de DS methode, (is handig filmpje van op you tube). Maar probleem is er nog steeds. Nu is het ook zo dat er speling zit op de rechter stuurstang,
vraag 01 zou dat de oorzaak kunnen zijn van het ‘zoeken’?
het is een cx met het oude stuurstang systeem, moeilijk te krijgen lees ik.
dit heb ik in een ander forum gevonden om het systeem te upgraden:
vraag 02 iemand hier ervaring mee?
Speling op de fuseekogel of het scharnierpunt kan zéker een oorzaak zijn van het zoeken!
Een originele set voor links en rechts is nog wel te vinden hoor: klik….
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
inderdaad, zie ook dit, 69 euro. dit is de juiste toch, L en R identiek?
Je link werkt niet.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
zie volgende post met foto