Onderdelen - Xantia - bouten achtersubframe xantia vraag?
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 29 juni 2025 10:14 AM

Bijn nazoekwerk ivm de bouten van mijn achtersubframe ( xant hdi 80 kw dw10ated) kwam ik de bouten van het frame tegen met een maatvoering die ik niet ken. er staat bij nr 7 - partnr 5144 16 DIAM 12x175-95 wat wordt er bedoeld? m12 snap ik, maar 175-95 niet helemaal. wie weet het?


Bekijk hier de advertentie in de markt

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2508
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 29 juni 2025 10:19 AM
  [ # 1 ]

Bij mijn weten betekent dat een spoed van 1.75 mm, en een lengte van 95 mm.
Kan dat kloppen?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 29 juni 2025 01:11 PM
  [ # 2 ]

Ik heb nooit naar die bouten omgekeken dus weet het niet. er ligt hier een v6 activa voor sloop, daar kan ik een bout uitdraaien ( zelfde nrs ) en dan even terugkoppelen wat dat oplevert.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2508
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 29 juni 2025 01:52 PM
  [ # 3 ]

De standaard spoed van M12 schroefdraad is 1.75 mm. Dat zal dan wel kloppen.
En die 95 mm voor de lengte, dat zal dan ook niet verkeerd zijn….

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 29 juni 2025 02:08 PM
  [ # 4 ]

Als je het zo zegt dan klinkt het logisch. Normaal kijk je nooit naar die bouten, maar mijn frame heeft aandacht nodig vanwege serieuze roest bij dat steunpunt. Weet niet of dat een euvel is ?

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
AaronKers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 07-05-2017

- BX Sport 1.9 159B
- C5 Tourer 2.0-16v Exclusive
- C5 Break 2.0-16v Exclusive
- Berlingo 1.5 BlueHDi 75 S&S
Gepost: 29 juni 2025 05:09 PM
  [ # 5 ]
JW schreef:

Bij mijn weten betekent dat een spoed van 1.75 mm, en een lengte van 95 mm.
Kan dat kloppen?

Groet,
JW

klopt 100%

C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 30 juni 2025 08:09 PM
  [ # 6 ]

Vandaag toch even de xantia op de brug gezien, en het subframe is wel behoorlijk verroest bij de voorste silent blocks, maar nog niet alarmerend. Maar wie heeft ervaring met deze blocks, of heeft van een xantia het achter subframe vervangen? Ben benieuwd .
.
.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/ophanging-en-onderstel/m2284393418-g-e-z-o-c-h-t-xantia-achter-subframe-hdi-80kw

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 05 juli 2025 08:10 AM
  [ # 7 ]

Heeft iemand anders ook ooit apk problemen gehad met een verrot subframe?

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 06 juli 2025 12:40 PM
  [ # 8 ]

Kijk eens op de franse marktplaats. Ik heb een paar jaar geleden voor mijn XM daar een roestvrij subframe gescoord.
Met nieuwe silent blocks en diverse andere delen gemonteerd.
Er was geen afkeur nog, maar wel wat vorderende roest( en LHM leidingen te vervangen)

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 06 juli 2025 12:53 PM
  [ # 9 ]

Morgen is het niet te warm ( hele dag regen) dan krik ik de v6 sloper even op, de nrs zijn verschillend, maar of dat geldt voor het hele frame, of alleen voor de activa - extra’s? Dus straks even kijken of de draagarmen enz t zelfde zijn dan durf ik t ws wel aan.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2508
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 juli 2025 02:22 PM
  [ # 10 ]

Als ik het zo bekijk op Service.Citroën, en de achterbruggen van de gewone Berline vergelijk met die van de Activa, lijkt het enige verschil te zitten in de extra bevestigingen van de activa stabilisator op de achterbrug. Dat is een toegevoegd item, er bovenop gelast zo te zien.
Voor de rest zie ik geen verschil op de plaatjes.

Ook de andere onderdelen, zoals de rubbers en de bevestigingsbouten zijn hetzelfde.

De Break heeft wel een andere subframe, die heeft ook andere wieldraagarmen achter.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 06 juli 2025 02:33 PM
  [ # 11 ]

Dan moet ik toch even kijken want ik heb een break, en de v6 is berline. De draagarmen zijn bij mij een jaar of 5 terug gereviseerd, als ze om kunnen dan is het ok. Zal morgen eens goed kijken en evt nog wat duidelijkere foto’s maken van de vermeende rottigheid. ‘T wordt repareren of cpl vervangen denk ik. wil nog max 2 jr rijden.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2508
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 juli 2025 02:58 PM
  [ # 12 ]

Meet dan heel zorgvuldig de breedte van de achterdraagarmen, die opgesloten worden in het frame.
Bij mijn weten is die van de Break anders, die heeft ook andere lagers daar.
De spoorbreedte van de Break is achter ook groter dan die van de Berline, 1464 ipv 1442 mm.

Groet,
JW


Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 06 juli 2025 05:17 PM
  [ # 13 ]

Het is bij een break 1.8-16v hetzelfde als de hdi. Als er twijfels zijn dan zoek ik wel zo’n ding op de sloop indien nodig.  Een 1.8 - 16v is makkelijker te vinden dan een hdi. Zal J.vG.  ook eens bellen of ie iets heeft liggen.

Aan de andere kant is het best jammer om de activa zo naar de sloop te sturen, zal toch best nog e.e.a. aanzitten om reserve te leggen.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2508
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 juli 2025 05:59 PM
  [ # 14 ]

Even vergeleken: de wieldraagarmen van de Break en die van de Berline.

In die van de Break zitten lagers 22x46x16.637, bij de Berline hebben ze afmeting 22x41x14.4. Ze zijn dus breder, terwijl de tussenbussen dezelfde lengte hebben: 22x16x194.3.
Dat past alleen in iets bredere draagarmen, daar is dan ook het frame op aangepast.

Verder zijn er verschillen bij de wiellagers/naven.
Die zijn er zonder en met ABS. Daarbij ook nog verschillen bij de leeftijd, de OPR/ORGA is daarbij bepalend.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook