Derk, ik snap het helemaal. Destijds voor mijn DSuper ook mooie RVS exemplaren gevonden en dat toont zoveel beter dan die verweerde zwart gespoten dingen.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK














Totaal aantal Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Die blinkers zijn het allermooiste. Helaas zie je ook vaak dat die (NOS) rubbers versleten zijn en dat de “pootjes” dan krassen op de ruit veroorzaken. Goed in de gaten houden of ze niet krassen.
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.






























Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De Bosch wisserbladen die ik eerst geprobeerd had waren perfect en dat was ook echt NOS uit begin jaren ‘80 of zoiets ergens. Het past alleen niet goed genoeg, anders hadden die er allang op gezeten. De wisserbladen die er daarom dus uiteindelijk vandaag op gegaan zijn, zijn gewoon nieuw van recente productie. Komt dus allemaal gewoon goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helemaal mooi zo!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






























Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Overigens, nog even wat betreft krassen: dat gebeurt dus ook als je je zwarte wisserbladen te lang laat zitten, want op de laklaag en de wat goedkopere staalsoort en een plastic montage-adaptertje na zijn die constructief gewoon hetzelfde als die van RVS. Dus wat dat betreft is er helemaal niks nieuws onder de zon.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

























Totaal aantal Berichten: 6203
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Het zijn dat soort details die zo’n auto “af” maken. Gaaf.






























Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het rechter raammechaniek, dat ik na vervanging van dat portier had hersteld, heeft ‘t toch maar weer opgegeven. Ik heb een nieuwe besteld, want we kunnen wel stellen dat het mechaniek dat erin zit dan dus nu ook echt helemaal opgebruikt is. Tijd om dat in de ijzerbak te pleuren en er wat goeds weer in te zetten.
Met een beetje geluk komt dat binnen tegen de tijd dat er weer sleutelweer verwacht wordt (tweede helft van de komende week) en dan is dat verder ook geen al te grote klus om erin te zetten. Is dat ook maar weer ‘voorgoed’ opgelost. Tot die tijd is het vooral een kwestie van het rechter raam niet open maken, want de kans wordt te groot dat-ie dan niet meer dicht kan. Maar daar is om deze tijd van het jaar nog wel een paar dagen mee te leven, het is nog niet zo gillend heet dat je de ARKO altijd vol aan moet hebben.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Intussen de normale service-items ook maar eens in huis gehaald (olie, oliefilter, luchtfilter). Blijkt dat Kroon de Classic 20W50 eindelijk ook in 5-liter blikken levert! Driewerf hoera, dat maakt het aanvoeren van olie en het afvoeren van lege verpakkingen enorm veel makkelijker
Voorheen was er de keuze uit 1-liter blikken of 60-liter blikken. Het eerste levert onhandig veel van die mooie ouderwetse blikken op om weg te pleuren, het tweede krijg je bij normaal gebruik niet op voordat de inhoud terug vervallen is tot ruwe olie. Of erger… Dat er nu dus 5-liter blikken van bestaan is serieus een zegen. Een waarvoor de firma Kroon zonder meer een niet onaanzienlijk veer ergens in verdient. Al valt het een beetje onder ‘beter laat dan nooit’...
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vandaag kwam het nieuwe raammechaniek binnen. Zoals altijd vlot & zeer netjes afgehanded door Walloth & Nesch. Het mechaniek ziet eruit alsof ‘t een goed ding is, en dat is erg prettig.
Het oude mechaniek was dus gewoon versleten. De draaipunten tussen de hevels die nog niet vervangen waren zijn allemaal enorm ruim en het kleine tandkransje is ranzig geworden door alle scheve slijtage. De laatste reparatie heeft gelukkig wél gewoon stand gehouden, dat is op zich wel lekker om te zien. Het nieuwe mechaniek er dus maar in gevochten (er is eigenlijk net niet helemaal genoeg ruimte in de deur om ‘m er lekker in te kunnen lepelen) en daarmee is die hele kermis ook opgelost. Het nieuwe mechaniek loopt prachtig soepel en geruisloos, dus dat was allemaal gewoon een goeie actie.
Daarna de olie maar eens ververst, uiteraard met filter en luchtfilter. Filters wederom Mann+Hummel, olie wederom Kroon Classic 20W50 en deze keer dus uit een 5-liter blik
Zo’n blik is natuurlijk weer erg mooi en alvast een enorme verbetering ten opzichte van het gepiel met 1-liter blikjes. Maar het is geen briljant handig ding om het blok van een 02 mee vol te gooien omdat je met het volle blik niet lekker kunt manoeuvreren in de niet al te ruime motorruimte van een nultwee. Gelukkig is er dan nog een periode-correct oliekannetje van 1 liter.
Sta je dus nóg per liter af te vullen, maar soit. Dat kannetje hoef je naderhand niet weg te mikken en anders gooi je bij elke verversing weer een stapel van die 1-liter olieblikken weg. Op zich, na de eerste anderhalve liter ongeveer, kun je de rest er ook gewoon uit het blik in mikken zonder ‘t ernaast te gooien.
Op eerste gelegenheid zal ik dan de klepspeling nog even nalopen en dan is het onderhoud aan de 1602 wel weer bijgespijkerd. Allemaal eigenlijk weer ouderwets makkelijk.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En dus de klepspeling nog even nagelopen. Ik heb twee klepjes iets nauwkeuriger ‘in spec’ gesteld, maar in werkelijkheid was het verloop sinds vorig jaar gewoon nul of in ieder geval niet betrouwbaar meetbaar met gewone voelermaten. Dat leidt tot de nodige tevredenheid.
Verder de moeren van de brandstofpomp nog een klein slagje na gegeven wegens olie zweten, evenals 1 boutje van het aandrijfhuisje van de verdeler. En dat mag ook: alles is vorig jaar los geweest en dat mag tijd nodig hebben om weer te settelen. Daar verbaast mij helemaal niets aan.
Dan nog een moer onderop m’n periode-correcte Lucas hoofdschakelaar verhervastgedraaid (gelukkig heb ik sleuteltjes 7/16AF en 1/2AF gewoon in huis) om een lichtelijk wankel contact van de massakabels naar koets & blok te verhelpen. Lucas elektrische onderdelen die doen wat ze moeten, kortom. Maar het ding werkt nog steeds gewoon goed als je oplet dat alles ook vast zit zoals het hoort, dus het zij The Prince of Darkness maar weer eens vergeven.
En zo kunnen we dus weer vol goede moed door met ‘t ouwe gevaarte!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De ‘nieuwe’ Suzuki SX4 van I had een niet onaanzienlijke stapel documentatie aan boord. In het mapje van de handleiding vonden we dit alleraardigste boekje uit augustus 1973:
Dat hebben we dus meteen maar verhuisd naar de verzameling periode-correcte parafernalia bij de BMW 1602
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het stopje onderin de zijkant van de vlotterkamer, dat toegang verschaft tot de stationairsproeier, is eruit gelazerd. Op zich een makkelijk probleem om op te lossen: ik heb er wel op reserve, waaronder nota bene een nieuwe. Maar als dat onderweg gebeurd met een gangetje waarbij je tegen de 4.000 toeren draait, dan is ‘t wel even een dingetje. De mechanische Pierburg brandstofpomp heeft debiet genoeg om dan 1) de motor verregaand normaal aan de praat te houden en 2) de linkerkant van de motorruimte grondig schoon te spoelen…
Dus toch maar even I opgebeld, uitgelegd waar m’n reserve carburateurs lagen en gevraagd om me die en m’n kleine doppensetje even te brengen. Zo gezegd, zo gedaan (toch handig, dat hybride werken) en een ander stopje in de vlotterkamer gedraaid. Daarna starten - lopen en geen enkel probleem meer.
Eenmaal thuis nog een keer extra de hele zaak gecontroleerd en er is niets meer te vinden van lekkage of ander geneuzel. Ook zit de vervangende stop goed vast, misschien zelfs té goed. Dat merken we dan pas bij een keer schoonmaken van de stationairsproeier: als er dan geen schroefdraad meer in het gat zit, zat die stop nu té vast.
Een ander reservestopje is weer in de reserve-carburateur gegaan. Daarna had ik er nog twee, waarvan er dan toch maar even 1 in het lampensetje in het dashboardkastje is gegaan omdat dat blijkbaar een goed idee is.
De oorzaak zullen we nooit weten, want die stop die eruit gepleurd is, is dus ook echt weg. Inclusief pakking. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ik er een nieuwe pakking uit een revisiesetje in heb gedrukt die niet van jofel materiaal is geweest, is opgelost en daardoor de aantrekspanning van dat stopje heeft gesaboteerd. Die carburateur heb ik een klein jaar geleden uitgebreid onder handen gehad en daar ruim tijd voor genomen, dus ‘niet vastgezet’ is pas véél verderop de lijst een keer een optie.
Hoe dan ook, het is gelukt om dit zonder verdere gevolgen op te lossen en dat is op zich al mazzel. Voor hetzelfde geld wordt ‘t een barbecue. Dit was dus uiteindelijk voor de begrippen van pech onderweg pure perfectie: makkelijk op te lossen, een snelle hulpdienst mét de juiste onderdelen aan boord, schitterend weer, een omwonende met koffie en na afloop een motorruimte die in verscheidene decennia niet zo schoon is geweest als nu. Je kunt ‘t makkelijk minder treffen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!