Grijze rook na revisie roetfilter jumper.
Marc R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-2021

Gepost: 30 juni 2025 11:37 PM

Hallo
Naar de keuring geweest en te veel roetdeeltjes meer dan 2milj.
Daarom injectoren vervangen en aangeleerd.
Was nog 1047000 dus te veel.
Een roetfilter van de sloop gehaald , die werkte van bestelwagen met aanrijschade.
Deze manueel geregenereerd en na 30 km even meting gedaan 400000 dus wel verbetering en was nog met koude motor.
Maar nu rook de bestelwagen een maal goed op temperatuur na ong 50km.
Via diagbox zie ik dan dat deze elke keer terug regenereert.
Wat zou mogelijke oorzaak kunnen zijn?
Roetfilter die nog niet volledig schoon is ?
Niet juist ingeleerd ( de roetfilter) ?
Te veel diesel ?

De wagen rijd overigens goed , geen olie verbruik en vol vermogen.
Het betreft een jumper bj 2013 2,2hdi puma motor 130pk
Tips, raad allen welkom.
alvast bedankt

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3905
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 juli 2025 03:20 PM
  [ # 1 ]

Als hij blijft regenereren dan wordt er teveel verschil druk gemeten over het roetfilter.
Maar die grijze rook duidt er duidelijk op dat er iets naverbrand in het roetfilter. Kan zijn door olie, koelvloeistof of iets dat al in het roetfilter zat.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Marc R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-2021

Gepost: 01 juli 2025 04:14 PM
  [ # 2 ]

Ik kan de druksensor eens uitlezen en zien wat het verschil is bij stationair draaien. Weet wel niet wat aanvaardbaar is. De historiek van de filter weet ik niet of de vorige auto olie of dergelijke verbruikte. Wel kan ik via de temperatuur sensor cleaner inspuiten en deze op die manier nog eens reinigen. Weet niet of dit veel doet maar een spuitbus dpf cleaner kost nu ook nie veel.
En anders hopen dat het steeds minder wordt.
Alvast bedankt voor het meedenken

Profiel  
 
Marc R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-2021

Gepost: 01 juli 2025 06:26 PM
  [ # 3 ]

En denk dat die dpf cleaner ook via de aansluitingen kan van de druksensor als ik deze losdraai op de roetfilter.
Kan ik direct even sensor losmaken en zien of er iets in de leiding verstopt zit , je weet maar nooit.

Profiel  
 
klever33
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 508
Geregistreerd: 13-12-2019

- Xantia 2.0-8V-89kW -VSX - Automatik - ZF4HP14
Gepost: 01 juli 2025 08:35 PM
  [ # 4 ]

Vraag: heb je de adaptive waarden van het roetfilter op 0 gezet bij het vervangen van het roetfilter ?
De ECU weet niet dat er een andere er onder zit en rekent dus met de “oude” waarden verder en is waarschijnlijk het probleem bij het snel achter elkaar regenereren.

Roetfilter verschildruk waarden:
PSA zegt in staionaire loop en motor op bedrijfstemperatuur: max 10 mbar en ik zou ook bij verschillende toerentallen meten om te zien hoe het er uit ziet.

Mijn praktijkervaring met FAP en andere roetfilters is : stationair tot 25m bar is acceptabel en bij een korte volgas stoot max. 200 mbar acceptabel. Vraag de parameters voor as( afkomstig van het additiv Eloys 176 ) en roet af en dan weet je meer.

Profiel  
 
Marc R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-2021

Gepost: 02 juli 2025 06:51 PM
  [ # 5 ]

Was vergeten te vermelden dat ik deze na regeneratie aangemeld heb via diagbox als nieuw (is de enige mogelijkheid) dus bij roetdeeltjes staat 0.
Ik probeer morgen eens deze aan de pc te leggen en enkele metingen te doen . Post hier de resultaten.
Alvast bedankt om te helpen mee denken.

Profiel  
 
Marc R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-2021

Gepost: 05 juli 2025 10:23 AM
  [ # 6 ]

Gisteren nog paar metingen gedaan:
toestand motor                     koud               koud                     warm               warm
                                  (juist gestart)        2500tr/min               stationair           balast 3000tr
temp voor katalysator             100°              100°                      216°              300°
temp voor roetfilter                 60°                60°                      188°              250° 
differentiaaldruk dpf               2 mbar             14 mbar                 7 mbar           157 mbar
spanning verschildruksensor DPF   0454 mv             0512 mv                 0478 mv             1284 mv  
Belasting roetdeeltjes               0%                0%                    0%              0%
totale massa in DPF           000 G/L             000 G/L                 001 G/L             001 G/L

Ben dan nog even doorgereden en nu staat er ook 54km na laatste generatie bij start was het 35km.
Deze heeft de volledige rit geen rook uitgestoten (toch niet zichtbaar)

Als ik deze waarden zie lijkt me dit niet zo slecht.
Ik veronderstel als je veel korte ritten doet je 250 a 300 km moet haalbaar zijn voordat deze regenereert.
Eventueel afwachten want rook kan ook nog iets zijn wat a in de filter zat van vorige auto ?

Profiel  
 
klever33
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 508
Geregistreerd: 13-12-2019

- Xantia 2.0-8V-89kW -VSX - Automatik - ZF4HP14
Gepost: 06 juli 2025 07:54 PM
  [ # 7 ]

De drukverschilwaarden zijn zondermeer goed in stoplicht term : groen.

De katalaysator doet zijn werk goed, komt goed op temperatuur. De katalysator heeft als tweede functie in combinatie met de na-inspuiting van diesel, als temperatuuraanjager te fungeren voor het roetfilter.

Voor het genereren van het roetfilter gebruikt de ECU 2 kriteria : Drukverschil of de afgelegde km`s. Drukverschil is de het eerste aan de beurt, kan dit niet door veel korte ritten ( katalysator en roetfilter komen niet op temperatuur ) dan kiest de ECU automatisch de afgelegde km`s en neemt als uitgangspunt de 5 laatste regeneringen. Zou eigenlijk zo moeten gaan naar rond 500 - 600km.

Je kunt zeker met Diagbox opvragen hoeveel as er in het filter zit, dan heb je noch een beter beeld hoe het roetfilter al gevuld is.

Profiel  
 
Marc R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-2021

Gepost: 06 juli 2025 09:53 PM
  [ # 8 ]

Wil toch nog paar dingen controleren.
De vorige filter was als ik deze demonteerde kraaknet, maar filterde niet meer volgens keuring.
Ik heb de temperatuur sensors op dezelfde manier aangesloten maar na even opzoeken zie ik :
-de voeler met blauwe draad is voor de roetfilter
-de voeler met groene draad na de roetfilter
-bij de aansluitfiche zou dit moeten zijn volgens opzoekingen blauw bovenaan en groen onderaan maar dit zit nu andersom van mij.
Kan het zijn dat de vorige roetfilter niet juist aangesloten was want wagen komt uit Wallonië keuring dus nooit probleem met roetdeeltjes.

Wie kan nagaan welke sensor waar moet zitten en welke bovenaan de aansluitfiche zit dus dichts bij de wagen.
thx.

ik probeer via diagbox op te vragen naar hoeveelheid as in roetfilter . Maar ik dacht dat dit de totale massa in dpf was in G/L en net voor regeneratie staat dit op 8

Profiel  
 
klever33
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 508
Geregistreerd: 13-12-2019

- Xantia 2.0-8V-89kW -VSX - Automatik - ZF4HP14
Gepost: 10 juli 2025 09:34 PM
  [ # 9 ]

Elektrisch schema heb ik niet. Ik heb wel een afbeelding van katalysator/roetfilter en daar is te zien dat de kabellengte voor beide temperatuursensoren verschillend zijn: de kortere kabel ingang katalysator en dus de langere kabel is ingang roetfilter. Kleurcodes staan niet in de afbeelding.

De waarde G/L 8 staat volgens mij voor 8 gram aan nieuwe roetdeeltjes. Na regenereren begint de ECU met het berekenen van de nieuwe lading voor het volgende regeneratieproces aan de hand van drukverschil en het er bij behorende kenveld in de ECU. Bij nog al wat auto’s is de maat 40 tot 50 gram en geeft de ECU het bevel tot regenereren.

Wat hoopt er zich op in het roetfilter? As uit de toevoeging Eolys en niet/gedeeltelijk verbrande roetdeeltjes. Deze beide bestanddelen kunnen niet meer verbranden en blijven dus liggen. Deze waarde zal Diagbox zeker geven in gram of in %. De temperatuursensoren hebben een bewakingsfunctie en info voor de ECU.

Profiel  
 
Marc R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-2021

Gepost: 11 juli 2025 06:48 PM
  [ # 10 ]

Update
Alle voelers zijn juist aangesloten en werken. als ik ze demonteer en opwarm zie ik bij de voorste ook de voorste verhogen in temp.
Alles nogmaals gereset en idd de laatste 5 generaties stond op 96km. Ne reset staat dit op 4000 km en ik veronderstel dat indien het drukveschil niet meer oke is deze dan de regeneratie start of aan 4000 km.
De asbelasting staat op 0%
Wel zou ik deze nog eens demonteren en spoelen met wynn’s off car dpf cleaner.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook