Bij een DS Hydraulique is er een koppelingsvergrendeling gemonteerd aan de schakelas van de 1e en 2e versnelling. Ik lees hierover dat deze bedoeld is om te voorkomen dat de de koppeling in aangrijping komt voordat de 1e of 2e versnelling (volledig) ingeschakeld is.
Nu is mijn vraag: waarom is een dergelijke voorziening niet nodig op de schakelas van de 3e en 4e versnelling? Ik hoop dat er iemand is die dit kan verklaren.

Totaal aantal Berichten: 11877
- Xantia TD SX
Hallo Henk,
Ik heb je draadje van het gastenboek versleept naar de afdeling ID/DS, waar de kans het grootst is dat er iemand een goed antwoord op je vraag heeft. Het lijkt me dat je hier goed aan een antwoord moet kunnen komen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 760
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik meen te weten dat de koppelingsverzekering op 1 en 2 nodig is omdat die vanuit vrij / stilstand ingeschakeld (kunnen) worden. Omdat dat de assen dan ook niet draaien bestaat er gerede kans dat de nokken van de synchroringen niet ingrijpen maar tegen elkaar blijven staan, en als je dan zou ontkoppelen komt er een hoop geratel vanaf.
-Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Ah, dat lijkt me een goede verklaring. Bij de 3e en 4e versnelling heb je natuurlijk altijd te maken met roterende assen en gaat het ingrijpen van de synchromeshes veel makkelijker dan bij stilstaande assen van de 1e en evt. 2e versnelling.
Dank voor dit verhelderende antwoord!
Zit ‘ie, om die reden dan niet ook op de achteruit?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor