ChrisB schreef:Het opnieuw opdampen van de spiegelende laag schijnt wat beter betaalbaar geworden te zijn.
https://www.reflektorklinik.de/reflektor-restaurationIk heb verder geen ervaringen met dit bedrijf, er zijn er meer in D. Wie weet heb je er wat aan.
Dankje Chris, ik zal hen ook eens een berichtje sturen.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Zie mijn avontuur met het ‘verchromen’ van de reflectors
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213124/P480/#1982743
en
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213124/P495/#1994784
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Beste forum,
Zoals de titel al aangeeft, heb ik een probleempje. Nadat de auto meerdere keren goed heeft “geidled” op de oprit kwam ik er achter dat er koelvloeistof in de motorolie zat! Na een internoverleg met mezelf er voor gekozen om de koppakking te controleren. Vanmorgen heb ik kop er afgehaald, geinspecteerd en foto’s gemaakt en ik zou graag jullie on uitputtende kennis willen raadplegen!
Afgelopen week heb ik me al wel een beetje ingelezen, maar een echte goede analyse kan ik nog niet maken van het “probleem”. Ik heb wat foto’s toegevoegd en ik hoop dat jullie er iets van kunnen ondanks het downsizen. Wanneer er nog meer foto’s nodig zijn hoor ik het graag.
Zelf zie ik dat de eerste cilinder naast de waterpomp nat is dus ik denk dat het water daar in de olie is gekomen?
In de koppakking zelf vond ik geen scheuren. Kan het zijn dat de pakking niet meer goed afdichtte waardoor het water onder de pakking door gegaan naar het olie kanaal?
Daarnaast is de valve van de 3e cilinder niet zwart maar bruin.
De vlakheid van de kop moet ik nog even bekijken en als het nodig is laten vlakken. De kop ga ik zoiezo (laten) schoon want daar zit veel goorigheid op.
Een groot deel van de stoterbussen hebben ook slijtage opgelopen door de jaren heen dus die moet ik ook maar vervangen..
gr Pieter





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oei, die stoterbus is echt wel op!
Het lijkt er op dat de cilinder met de bruine klep een goed mengsel krijgt en de andere 3 te rijk. Of oliegebruik op die 3 cilinders.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Die stoters lijkt wel last te hebben van putcorrosie of gewoon roest. Die kun je beter maar niet meer monteren en ze alle 8 nakijken.
Lijkt mij niet echt grote slijtage door gebruik, maar eerder lange stilstand met vocht/water in de motor.
Waarom: Als ik de bovenranden van de cilinderbussen bekijk dan lijken die ook wel geroest/geoxideerd. Dat lijkt me geen goed teken.
Weet je de voorgeschiedenis van de motor / CX ?
To err is human, not to err is divine.
@citroensmgz Ik denk inderdaad dat het putcorrosie is. Moet zeggen dat dit een van de drie ergste was, maar in totaal zal ik vijf moeten vervangen.
Ik heb de auto gekocht uit de opslag van Citro-Classique en de wegenbelasting stikker die er op zat was van ‘92. Hij heeft dus echt wel lang stil gestaan. Daarom verwachtte ik ook wel dat ik een keer de koppakking moest gaan vervangen. De auto mag ook nog niet de weg op, omdat ik weer een nieuwe APK moet aanvragen (al kreeg ik van de week de brief dat die 50j oud is ).
Verder staat er 47000 op de teller, maar hoe vaak er al een 100k aan is getikt weet ik niet.
@Jantje1948 Je zegt Olie gebruik op de andere cilinders, betekend dat een lekke valve seal of iets met de zuiger ringen? de valve seals ga ik iig vervangen.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat kan allebei. Het enige wat je eigenlijk kunt doen zonder de boel helemaal uit elkaar te halen is kijken of er krassen op de zuigerwanden zitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zie geen krassen in de zuigerbus, wel zie ik bij de andere bussen een iets beter hoonpatroon.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, laten we het weer eens lekker ingewikkeld maken, de boel uit elkaar halen enz enz.
Heren, kom op! Het is een CX, geen Lamborghini!
Dus: kop op vlakheid controleren, bovenzijde van het motorblok goed schoonmaken, liefst even nalopen met een vlak blokje met fijn schuurpapier er omheen, dan 8 nieuwe nokvolgers/stoterbusjes er in. De randen van de cilinders(cilinderbussen ) kun je met lichte staalwol en kruipolie prima opknappen. Kop goed schoonmaken en/of licht laten vlakken. Voor de zekerheid en omdat je nu toch bezig bent zou ik er nieuwe klepseals op zetten en dan de boel in elkaar met een verse koppakking. Nieuwe motorolie en filter, verse koelvloeisof en lekker rijden. Na 1000 km nog ff de kop natrekken, klepspeling nog ff controleren en nog een keer verse olie en filter.
Meer is het niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 508
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW -VSX - Automatik - ZF4HP14
En de overstand van de cylinderbussen meten voor de zekerheid en de kop in heet water laten afpersen.
Kijk hands-on tips, dankje Waterman! Ik hoopte al dat het deze richting op zou gaan en niet dat het blok er ook nog uit moest .
Voor de roet aanslag van de valves en de onderkant van de kop, kan ik dat weg krijgen met een beetje scotch-brite? En de bovenkant van het blok met korrel 800? Of moet dat nog hoger zijn?
scotch brite werkt erg mooi. Nokkenvolgers kan je vers gelapt krijgen bij Citrotech.
Als dat ding niet eens de weg op mag, en dus alleen maar stationair heeft staan pruttelen, dan verbrand je boel ook niet echt lekker schoon.
Kop kan je ook wegbrengen, als je hem volledig laat doen, kost je dat de kop niet hoor (woordgrap).
Onderblok op vlakheid controleren met een rij en eventueel met een lampje. Let op, de bussen moet iets boven het blok uitsteken (kijk in het boek voor de exacte waarde).
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Haha bedankt dat je het forum een beetje luchtig houd Niels
De stoterbussen van Citrotech zijn inmiddels onderweg en een partij voor het vlakken en afpersen is ook gevonden.
Nu probeer ik alleen de pakking van de kop af te krijgen, maar die is er flink aan vast gekoekt. Het wegsnijden met een scheermesje of een standymes blad gaat heel lastig. Daarnaast nog geprobeerd om het met ‘gasket remover’ van MOTIP week te krijgen, maar ook dat gaat lastig.. Misschien ook niet gek na 50 jaar.
Heeft iemand hier nog tips voor?




























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als de kop toch gevlakt gaat worden, hoeft die toch niet brandschoon.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Pakkingschraper kopen. Dat werkt beter dan een stanleymesje, en minder kans op beschadigingen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!