berlingo 1.4 lpg bj 2008 320 dkm
auto heeft kuren, na +/- 15 km rijden gaat engine check lampje branden en begint de auto te stotteren en reageert slecht op het gasgeven, maar kom dan net op mijn werk 5km verder . zet auto stil . dan probeer ik te starten maar de motor gaat wel rond maar slaat niet aan. na een half uurtje wachten start deze wel weer maar loopt niet vlot door houdt in.
heb hem mijn mijn hobby apparaat uitgelezen en deze geeft aan storing code P0601 generieke regelaparaat defect.
wis ik de storing dan start deze weer goed en loopt weer als een trein. kan soms een dag goed gaan maar na 2 dagen weer hetzelfde ritueel.
heb de stekkers op de ecu losgehaald en gecontroleerd en ingespoten met spray
plus en min pool accu gecontroleerd ook op massa op motor en carrosserie. verder ok.
reserve sleutel geprobeerd geen verbetering.
das ja kan iemand helpen met de code en/of ervaring met de oplossing.
alvast bedankt groeten Arend
Die P0601 wil inderdaad zeggen dat er een intern probleem is met een ecu/computer.
Dat is op zich weinig specifiek dus onduidelijk wat de echte storing is ( verbinding, geheugen probleem, oud).
Omdat je LPG hebt: Doet het probleem zich ook voor als je alleen op benzine rijdt ? Of alleen bij LPG ?
Je zou eens kunnen kijken naar de stekers van het LPG systeem, want die zijn aan het “motormanagement” gekoppeld, en als dat niet helemaal perfect zit dan krijg je soms rare foutmeldingen.
To err is human, not to err is divine.
ja probleem is er ook als ik alleen op benzine rijdt helaas
Een LPG systeem met gas injectoren voor een injectie motor is een soort “volgsysteem” dat de gegevens van het motormanagement gebruikt om LPG te injecteren. De LPG computer heeft tabellen voor de aanpassing, maar kijkt vaak ook direct naar de lambda sonde gegevens.
Bijvoorbeeld voor de injectoren: De oorspronkelijk injectiesignalen gaan naar de LPG computer en worden vandaar uit weer ongewijzigd naar de benzine injectoren gestuurd als je op benzine rijdt. Als je op LPG rijdt staan de benzine injectoren uit en kijkt de LPG computer hoeveel LPG er in moet afhankelijk van wat de benzine injectoren zouden inspuiten en nogal wat correctiefactoren.
Waarom vertel ik je dit? Omdat het best mogelijk kan zijn dat je LPG systeem door problemen in de stekers en kabels foutieve informatie an de benzine computer geeft en je benzine computer niet meer helemaal autonoom werkt.
Ik kan je niet meteen verder helpen want daarvoor moet je gedetailleerde informatie hebben over het ingebouwde LPG systeem en hoe het ingebouwd is.
Je zou eens kunnen kijken of je nog een LPG inbouw specialist vindt ( liefst de originele inbouwer) of een die goed bekend is met het ingebouwde merk.
To err is human, not to err is divine.

























Totaal aantal Berichten: 6203
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Zonder meer info over het gebruikte LPG systeem is het slechts raden. Maar ik vermoed maar zo dat er ergens een (massa)sluiting gemaakt wordt waardoor de parameters niet meer kloppen. Wat je kunt doen is de hele kabelboom van het LPG systeem nalopen op blootliggende bedrading, brakke stekkers etc. Ik vermoed namelijk dat daar het probleem zit.
lpg installatie is van AEB ga wel alle stekkers bij langs om te controleren.
stekkers gecontroleerd en waar gereinigd, helaas geen duidelijke oorzaak gevonden.
misschien dat het ook vocht is, is nu droog geen last op dit moment.hou het in de gaten.
start op benzine maar slaat aan en dan gelijk weer uit.
starten op lpg start wel en blijft lopen.
geeft storingscode P1438 aan.
wat te doen nu ?
Die code kan wijzen op een fout in een van de solid state relais of een echt relais in de BSM.
Ik denk dat er bij het installeren van de LPG draden toegevoegd zijn aan de BSM, om iets te schakelen, of om signalen te krijgen.
Ik zou eens kijken of het relais dat de benzine injectoren uitschakelt goed werkt, waar dat zit moet je aan de installateur van de gas installatie vragen, of zelf zoeken. Als dat relais na een paar seconden afvalt dan start hij op benzine maar blijft niet lopen.
Waarom: Dat is vraag 2..
Blijft moeilijk diagnosticeren zo’n gas systeem.
To err is human, not to err is divine.





Totaal aantal Berichten: 508
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW -VSX - Automatik - ZF4HP14
En welke omschrijving levert deze code ?
Overigens denk ik, dat de motor op benzine ook goed moet draaien, ondanks lpg en dus dit probleem oplossen noodzakelijk is.
heb de zekeringkast los gehad alle stekkers gecontroleerd maar geen rare dingen gevonden, alles weer gemonteerd en auto start weer op benzine zoals het hoort.
helaas komen er weer andere dingen naar voren:
soms werkt de afstandsbediening niet , wel met sleutel te sluiten en de centrale vergrendeling werkt wel.
uiteraard nieuwe batterij in de ab gedaan, werkt nu soms wel soms niet.
binnenverlichting werkt soms niet.
auto houdt soms in je geeft gas maar er gebeurd ff niets dan pakt ie wel weer op maar net of hij in noodloop zit.(op benzine maar ook op lpg)
toch misschien BSM
met diagbox uitgelezen en geeft ook de 00601 permanente storing ecu aan.
dus moet op zoek naar een andere computer of is reparatie aan te raden ?

























Totaal aantal Berichten: 6203
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Dan denk ik eerder aan een draadbreuk, ergens in het geknoei van de ingevlochten LPG kabelboom. Daarvoor moeten verschillende draden van de ecu doorverbonden woren en daar kan vanalles mee misgaan. Ik heb al te vaak zeer matig aangelegde LPG-kabelbomen compleet opnieuw ingevlochten, juist vanwege dit soort problemen.
Tuurlijk, een ecu kán stuk, maar dat is niet zo heel gebruikelijk.


























Totaal aantal Berichten: 7866
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hoe oud is de startaccu?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Om het maar gevraagd te hebben: is het zeker dat er geen slechte bobine op die motor ligt? Een radiostorm, die door vonkoverslag buiten het blok wordt gecreëerd, kan voor de meest idiote storingen zorgen. En dan al helemaal in combinatie met slecht afgeschermde bekabeling, wat afhankelijk van de methode van aansluiten op de ECU meer of minder met zo’n LPG-systeem te maken kan hebben.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!