




























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb slechte ervaringen met een aansteker socket voor een koelkast. Stekker gedeeltelijk gesmolten.
Een deugdelijke stekkerverbinding die een flinke stroom kan hebben is beter.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Afgelopen weekend wederom Citro-Classica bezocht. Iets korter dan vorige jaren, maar dat mocht de pret niet drukken. Fijn samenzien van bekenden en dat alles met best lekker weer! Uiteraard weer klein grut gekocht bij de kraampjes en veel ouwehoeren.
Leuk dat ook andere Franse merken welkom waren dit jaar. Dat was mondjesmaat te merken, maar ik vond het een positieve ontwikkeling. Die Belgische Alpine A310 en Simca Rallye 2 vond ik tof. Meest bijzonder vond ik toch wel de GS Service Vitrée in knal oranje. Gaaf.
Op de camping kwam een meneer op ons af, met de vraag van wie de CX was (mijn exemplaar): na bekendmaking hiervan kreeg ik van hem een schilderij in de handen gedrukt, “Alsjeblieft”. Hij hoefde er niets voor te hebben en liep meteen weer weg. Het overrompelde me nogal. Enfin, Ben, bedankt!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




































Totaal aantal Berichten: 17421
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dat is bijzonder sympathiek!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuk! Dat schilderij is goed gelukt! De verhoudingen van de CX kloppen er goed en de glansranden e.d. zijn ook erg mooi.
Ik heb ook genoten van Citro Classica!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Elk jaar nadat de winter voorbij is, doe ik een controleronde alvorens er weer gereden gaat worden. Vorig jaar was er tijdens de technische keuring van de Raid al iets gevonden wat niet dringend opgelost diende te worden, maar het bleef wel hangen: speling op de bussen van de onderste draagarm. Inmiddels bleek vooral rechtsvoor toch wel behoorlijk wat leven te hebben. Verdere controle wees uit dat de kogel van de spoorstang rechts speling heeft, iets wat ik ook wel begon te merken tijdens het rijden.
Mijn wagen heeft nog vroegere variant van scharnier en korte spoorstang, in plaats van de latere axiaal kogel met iets langere spoorstang. Die korte spoorstang bleek lastig te vinden, en ook in acht nemend dat de andere spoorstang en het scharnier wel eens aan het einde zouden kunnen komen binnenkort, besloten de heleboel te vervangen door een nieuwe set, geleverd door L’Agence CX. Zij laten nieuwe onderdelen maken op inschrijving naar OEM specs, gemaakt in Frankrijk. Beetje heen en weer mailen, het blijkt dat de nieuwe spoorstangen die ze verkopen werken met de latere, iets kleinere, axiaal kogels.
Tezamen met 4 nieuwe bussen voor de draagarmen ligt het volgende setje op dit moment te wachten tot ik tijd heb:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi winter klusje
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
De draagarmen zijn inmiddels voorzien van nieuwe bussen. Uiteindelijk bleek het niet zo’n hele moeilijke klus. Ik heb wat klussen gecombineerd aan het onderstel, ik zal eerst beschrijven hoe ik de draagarmen heb gedaan.
Eerst heb ik de onderste fuseekogel los gemaakt van de draagarm. Ik heb daarvoor het originele gereedschap liggen: dat is niet perse nodig, wel leuk en het werkt lekker snel. Het stabi-stokje heb ik los gemaakt (om andere reden), maar daardoor kon ik eenvoudig de bovenste draagarm omhoog duwen (je duwt dan de andere kant niet mee) en de draagarm heb ik met een ketting opgehangen, zodat je onder wat ruimte krijgt.
De moer is te lossen met steek / dop 24 en als je geen zin hebt om met een ringsleutel kleine slagen te maken bij de moer, dan kan je altijd nog met een dop op een verlengstuk bij de kop van de bout. In die kop van de bout zit van originel een plastic dopje om de inwendige draad te beschermen. Beetje gepiel om eruit te krijgen. Deze draad is ervoor om de slagtrekker (met verloopstukje) te kunnen monteren. Die bleek uiteindelijk in mijn geval niet nodig: beide bouten kwamen er gewoon uit.
Na uitnemen van de draagarm (goed opletten waar de vulringen zitten), bleek al snel dat de binnen-bussen compleet gaar waren. Je kon ze eenvoudig uit de buiten-bus wippen met een schroevendraaier:
Voor het verwijderen van de buitenbus heb ik het originele gereedschap gebruikt. Kan je ook prima zelf maken: de bus is in de maat zodat de rubber bus er precies doorheen past, en deze steunt af op de draagarm. De bout heeft een excentrische kop, daarmee haak je binnenin de arm aan het einde van de bus. het busje om de bout en de veer zorgen voor de centrering, en dan trek je het geheel er zo uit.
Nieuwe bussen pers je gewoon met de bankschroef erin (let op dat het nokje van de bus op de plek zit van de verdikking van de draagarm:
Voor het monteren is er een orgineel stukje gereedschap, wat ik maar deels heb. Jammer. Gelukkig is het ook zonder te doen. Eerst de bout en eerste vulring gemonteerd, dan de draagarm en dan de bout helelmaal doorsteken voor de uitlijning. Vervolgens heb ik zo’n enorme stemvork gebruikt om ruimte te maken voor de tweede vulring. Op de foto is te zien dat ik de vorm plaat tussen het chassis en het metalen deel van de buiten-bus. Net zo lang rammen totdat de vulring tussen de binnenbus en het vlak waar de ring op komt te rusten past. Met een klein dreveltje tik je die op z’n plek, tegen de bout aan. Eenmaal op de juiste plek tik/trek je de bout van de draagarm wat terug, en tik je de ring helemaal op z’n plek. Stemvork eruit, moer erop, 120 Nm met de momentsleutel, klaar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het vervangen van de spoorstangen is niet perse moeilijk, maar je komt er verdorie compleet niet bij. Gevalletje paarse krokodil.
Alvorens de boel te verwijderen heb ik de totale afstand van spoorstang met scharnier gemeten. Verwijderen van de spoorstang is eenvoudig, maar het scharnier zat ontzettend vast aan het stuurhuis. Volgens WPH moet je de tandreep tegenhouden tegen verdraaiing (sleutel 20 links, 24 rechts) en dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want die sleutel krijg je niet echt tussen. Eigenlijk moet je een plattere, afgezaagde sleutel hiervoor hebben.
Hier dan de twee versies naast elkaar op de werkbank:
Behalve nieuwe spoorstangen en axiaalkogels (beiden van L’agence CX, met bijbehorende verzendkosten uit Frankrijk) heb je ook nieuwe handremkabel geleiding nodig, want Citroën vond het handig daar een bijna gelijk, maar toch volledig ander systeem voor te ontwikkelen. Verder moeten de axiaalkogels met speciale borgringen worden vast gezet. Uiteraard is dat ook niet gratis maar dan is dat wel weer gewoon goed.
Op onderstaande foto is dat borgplaatje goed te zien. Leuk om te weten: Bij vroege Diravi stuurhuizen is het afgeplatte deel (waar je dus een sleutel op kan zetten, en waar dat plaatje dus ook op rust) rechts 24mm, links 20mm. Later is dat links en rechts 20mm geworden.
De axiale kogel moet je volgens het WPH vastzetten met 80Nm, maar je komt daar dus niet bij. Mooi excuus om eens een setje kraaienpootjes te kopen, daarmee lukt het prima!
Alvorens de spoorstang te monteren, gaat dan eerst de rubber hoes op z’n plek. En die krijg je dus ook lastig op z’n plek bij het stuurhuis, want je kan je handen er niet omheen krijgen. Wat voor mij werkte: een deel erop, en dan de hoes rond draaien, dan weer een stukje erop, verder draaien, net zo lang tot alles op z’n plek zit.
Let op hoe Jean-Pierre destijds bedacht had wat een handige manier was om de plek van de hoes af te meten..
Spoorstang op maat stellen en monteren. Handremkabel weer monteren, stellen, klaar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooie klus!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, het zijn echt wel leuke klusjes. Het ergens net niet een sleutel in krijgen is wel eens irritant, dan vraag je je af hoe ze het bedacht hebben. Maar uiteindelijk lukt het wel weer
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!