Radiateur ventilatormotor lager vervangen
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56

Gepost: 18 juli 2025 03:47 PM

Hallo,

ik heb gezocht op het forum, of er iemand ervaring heeft met het vervangen van het lager van een CX radiateur koelventilator. Maar vind geen topic hierover.
Het betreft het aslager van de elektromotor fanzijde, deze is rauw.

Motor is van fabricaat Gate met onderdeelnr.95583501

Ik weet dat er gereviseerde exemplaren worden aangeboden, maar wil eerst zelf een poging ondernemen.
Heb een reservemotor als proefexemplaar, welke ik heb gedemonteerd.

Ik zie dat het lager “vast” zit in het aluminium deksel.
Lijkt dat een felsrand het lager aan de binnenkant van het deksel opsluit (zie foto bijlage).
En dat deze rand eerst verwijderd moet worden, om het lager te kunnen uitnemen.

Kan een nieuw lager evt met een Loctite borgen i.p.v de verwijderde felsrand.

Heeft hier iemand ervaring mee, type kogellager of tips die ik kan meenemen in dit proces?

Afbeelding Bijlagen
20250718_152329.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Er gaat niets boven…...

Profiel  

Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 juli 2025 03:55 PM
  [ # 1 ]

Goede vraag, het viel mij destijds ook op. Ik was ook voornemens dit te gaan doen, maar had nog een paar andere motoren liggen die prima waren, dus voor mij was de keuze snel gemaakt.. Ik lees graag je oplossing Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3910

Gepost: 19 juli 2025 11:43 AM
  [ # 2 ]

Dat deksel is van Aluminium, het is vreemd dat daar een felsrand gebruikt wordt, want aluminium kun je niet vervormen zoals ijzer/staal.
Bij een stalen deksel fels je die rand niet, maar pers je die. ( Denk er aan dat er 100.000 of meer per jaar gemaakt moeten worden, dat zijn er veel per dag, en het mag niks kosten, dus dat felsen wordt ‘m niet). Dus ik denk dat je lager er gewoon in geperst zit.

Ik zou dus eerst dat lager er heel voorzichtig uit proberen te persen, als je geen pers hebt: Grote bankschroef, onderkan ondersteunen met plaatje multiplex ( dat gaat kapot als je echt te veel kracht gebruikt, dat is de bedoeling, je wilt het deksel niet beschadigen!). Lager met een geschikte dop van een doppenset aandrukken.
Als je het lager er uit hebt dan kun jet nameten en een vervanger vinden. Maar als je het gemonteerd meet: Buitendoorsnede, binnendoorsnede en dikte , in mm, dan vindt je ook een vervangen, want dat zijn standaard maten uit de grootserie productie.
Neem dan een -2RS lager ( dat wil zeggen met aan 2 kanten een kunststof afsluiting, in plaats van de huidige -2Z met metalen dichtingen, die zijn niet echt dicht genoeg, maar vroeger was -2RS nog te nieuw om grootschalig ingezet te worden, kwestie van beschikbaarheid maar ook prijs).

Terugzetten: Als je denkt dat het te los zit, vastzetten met locatie is altijd OK.

Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook