Totaal aantal Berichten: 9540
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met een scherp plamuurmes lukt het ook meestal wel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Klopt hij hoeft niet volledig schoon, maar nu zitten er nog best veel resten op en ik vraag me af of er dan een goede vlakte meting uitgevoerd kan worden.
De schraper heb ik besteld dus ik ben benieuwd! Misschien dat ik nog wat wd40 op de oude pakking spuit om hem een beetje los/bros te maken
Dat helpt zeker. Heb je de cx goed aan het lopen gekregen voordat de koppakking ging lekken?
Ja hij liep voor die tijd goed en stond ook goed afgesteld.
Ik heb nog points en een condeser liggen en om op den duur te vervangen, dus dat haal ik nu naar voren als de motor klaar is.
Mooi bezig! Zelf een vergelijkbaar project aan het doen: CX2000 75 met behulp van donor uit 76 compleet maken (depallas-operatie…)
Succes bij jouw project!
Ben net gebeld door de vlakker. Het blok is niet lek dus dat is top! Wel hebben de uitlaat klep geleiders dubbel de toegestane speling…
Hij gaf het gisteren al aan toen ik het blok af gaf. Gelukkig zijn de inlaat geleiders wel goed.
Maar nu is het de vraag of ik voor die 400€ de kop van m’n donor er afhaal en hoop dat die ook dicht is en binnen de speling is..
Zou ik zeker doen. Daar is het een donor voor toch?
Dat klopt, maar ik was nog niet helemaal uit de (financiële) shock toen ik het berichtje typte.
Inmiddels ligt de andere cilinderkop op m’n werkbank om hem klaar te maken voor de vlakker.
Toen ik bezig was viel me op dat het demonteren van de kop gemakkelijker ging dan de eerste. En als ik naar de stoterbussen kijk dan hebben die bijna geen slijtage en er lijken ook een aantal nieuwe stutbouten in te zitten. Ook van deze auto heb ik geen geschiedenis.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik de gevlakte kop (mits deze binnen de toleranties valt) straks beter terug kan zetten op het donor blok, omdat het lijkt dat deze een betere conditie heeft.
Deze gedachte komt mede omdat het huidige blok een kleine olie lekkage heeft tussen het onderste en bovenste deel van het motorblok. Ik zag het in eerste instantie niet zitten om heel de motor er uit te halen en naast de koppakking ook die lekkage te verhelpen (qua kennis en kosten), maar dit zou misschien wel een goede oplossing kunnen zijn. Een nadeel is wel dat ik nog nooit een stukje heb gereden met de donor motor. Hij is wel vrij en heb hem in het begin ook gestart kort draaiende gehad met start spray.
Voordat ik nieuws heb van de vlakker, ga ik nog even goed nadenken of dit een goede optie is en er kennissen zijn die me een handje kunnen helpen.
Erg leuk project Pieter! Zoals jij al sleutelend leert doet mij denken aan mijn studententijd rond 1984
Ik had toen als student een CX2000 uit 1975 op LPG (kenteken begon met FK). Dus ook een vroeg exemplaar zonder stuurbekrachtiging. Ik had toen al wat sleutelervaring met een kever en een golfje maar met de CX ging ik weer een stukje verder. Vermoedelijk door de LPG had ik op een gegeven moment ook een lekke koppakking. In de garagebox van mijn ouders ben ik toen ook lekker onbevangen aan het werk gegaan. En zoals Waterman eigenlijk al aangeeft: je moet je niet overal zorgen om maken; gewoon gaan . Op eerste kerstdag was ik nog bezig in het donker met sleutelen, zo enthousiast was ik. Ik had een heel eenvoudige momentsleutel dat was eigenlijk het duurste gereedschap. En met succes: de auto liep hierna weer perfect. Helaas ging de auto (zoals zovelen) ten onder aan de roest. Het was de begintijd van de APK en voor iedere APK moest ik even naar de Piet de Lasser in het centrum van Den Haag die hem met wat simpele ingrepen (overzetdorpeltjes etc) weer toonbaar maakte. Nostalgie
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
Dat klinkt aardig hetzelfde Freek, mooi verhaal en mooie herinneringen zo te horen
Mijne begint met TP dus dan had je nog een oudere. Qua valt het bij mij mee dus ik hoop dat die nog heel wat jaren mee kan.
Gisteren de andere kop naar de vlakker gebracht en die was nog krommer dan de eerste. Op 6 van de 8 kleppen hadden we een slecht vacuum dus nu gaan we door met de eerste kop. Hij wou wel proberen of het mer de hand gelapt kon worden en anders gaan de geleider bussen gewoon vervangen