Effe bij het begin beginnen. Of eigenlijk, daar waar we achtergebleven waren. Zorgeloze tijden zeg maar
Vanwege de komst van de MINI werd er al wat minder met de Cactus gereden, ondanks dat de stekelige wagen het go-to vervoersmiddel werd van de jongste thuis, die er sinds eind 2023 een rijbewijs op nahoudt. In eerste instantie nog alleen onder begeleiding, maar later werd ook ‘solo’ met vrienden regelmatig de McDrive aangedaan, toch een soort ‘en dan sterven’-moment voor de gemiddelde jongvolwassene. Hoger in status kan je niet komen
Anyway, dat was allemaal leuk en aardig en dat de Cactus zo nu en dan (na 2500km) een melding ‘oliepeil te laag gaf’, waarbij er vervolgens een halve liter bijgevuld mocht worden, kon de pret niet drukken. Ja, dat was wel een verschil met daarvoor, want tot de 100 duizend kilometer hoefde er nooit bijgevuld. Of pas na 10K een bescheiden scheutje. Maar over dat olieverbruik later meer.
De Cactus bleef een lekkere wagen en de in voorgaande post gemonteerde Cross Climates mochten ook na de winter blijven, de 16 inch velgen met zomerbanden zijn via Marktplaats verkocht. Die banden waren al op en eigenlijk rijdt een Cactus het lekkerst op 195/65R15. Tot zover niks geks.
Helaas volgde er een aanrijding waarbij een niet nader te noemen persoon (it wasn’t me!) tegen een houten garagedeur aan reed. De auto stond in ‘D’ en niet in ‘R’. Hele neusje scheef, deur RV kon niet meer open. Beetje køt zeg maar. Verder viel de schade eigenlijk wel mee: de airco werkte gewoon nog bijvoorbeeld.
Alhoewel er met deze schade nog prima gereden kon worden heb ik daarna vooral in de MINI rondgescheurd. En dan ben je zo een paar maanden verder.. Ik had echt geen zin om iets aan die schade te doen.
Uiteindelijk kwam er op onderdelenlijn een behoorlijk vanaf de achterzijde kort gereden Cactus in de juiste kleur voorbij, waarvan het scherm RV nog intact bleek. Een aantal weken nadat ik dat ding in huis had voor het schappelijke(?) bedrag van 200 euro kon het ontmantelen beginnen. Waarom een paar weken later pas? Ja geen idee.
In ieder geval de bumper maar eens eraf gehaald. Met de bumper was niks mis, het speciaal voor dit doeleind in de bumper geplaatste kunststof deel had mooi alle energie van de klap opgevangen. Maar bij de tik was dus wel de hele neus richting de passagierszijde van de auto verplaatst, het scherm verkreukelend. Ook de montagebeugels van de koplamp RV hebben het niet overleefd. En het bovenste paneel van de voorbumper bleek gescheurd.
Vervanging van het vervormbare en het bovenste deel van de bumper viel zowel qua montage als qua kosten goed mee: samen 190 euro bij de dealer. Plaatsing ging makkelijk en ook het voor ons nieuwe voorschermpje bleek met wat kleine handmatige buigacties (het stelt echt niks voor, dat blik) weer keurig op de plek te willen. Hierna wilde de deur ook weer netjes open en dicht.
En dan die koplamp. De dealer verkoopt herstelbeugeltjes voor de komplampbehuizing. Maar die kosten dus 110 euro per set van twee. Ja echt. Voor twee plastic niemendalletjes. Een nieuwe Valeo lamp via Motointegrator kost 130 euro.. Maar ja, dan wil ik er twee, want ik wil niet één verse en één scabby koplamp. Anyway, dat werd dus óf kliederen met automotive tweecomponenten kunststof lijm, wat nietjes en een paar stukjes PA6 uit het verkreukelde bumperdeel en daarmee de koplampunit weer monteerbaar maken, of 260 euro voor nieuwe lampen. Jullie kunnen vast wel raden wat het is geworden. Die gelijmde beugels zien er niet uit, maar who cares?
Neusje weer recht, klusje viel alleszins mee. Zelfs geen noemenswaardig kleurverschil op te merken met het gebruikte paneel. Geen idee waarom ik daar een half jaar tegenaan heb zitten hikken. Dus ook nog maar een beurtje er tegenaan en met kerst weer eens lekker in de Cactus naar Schotland. En echt, het is zo’n, fijne leuke auto!
Nieuw jaar, nieuwe kansen. Lekker rondtuffen, want na de reparatie en beurt en fijne vakantierit was de Cactus toch wel weer in de gratie gekomen. Maar toen, ergens in februari, wilde madam junior de auto mee om naar een vakantiehuis in Drenthe te gaan. Prima, dus 2d topt nog even de olie af voor de lange rit. Krijg ik twee dagen en 300 kilometer later een belletje, er moet olie bij.
Goed, inmiddels is het olieverbruik dus aanzienlijk geworden, op de snelweg bij gas geven zichtbaar rook uit de uitlaat. Ook na een minuutje stationair draaien het gas intrappen en je ziet duidelijk een blauwe pluim. Nu dus maar plannen maken voor revisie, want in deze staat levert het ding echt niks op, denk aan 2500-3000 euro. Dat maakt revisie, zelfs als we de auto meteen daarna in de verkoop doen, best nog interessant.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Omdat er alweer dik twee maanden niet in de Cactus gereden is, de afweging proberen te maken: mag de Cactus blijven, of mag deze gaan. Blijven zou montage van een revisiemotor betekenen, en nog wat andere zaken aanpakken. Kosten rond de 3500 euro als ik het zelf doe. Bij verkoop was er de afweging om de motor alsnog te wisselen en dan zelf te verkopen, óf de auto aan de handel aan te bieden. Of misschien in te ruilen op iets anders.
Afgelopen week toch de auto maar aangemeld bij een online dienst voor verkoop. En daar kwam een niet heel onrealistisch bedrag uit rollen. Zo realistisch dat zelf een motorwissel doen en dan de auto verkopen niet eens echt meer de moeite waard zou zijn.
En dus akkoord gegeven en vanmorgen de Cactus bij Logicx ingeleverd.
Ergens hadden we de Cactus wel willen houden. Ik ben niet erg goed in het nemen van beslissingen. Dat samen heeft afgelopen weekend nog wel tot een soort emotionele rollercoaster geleid. Dat je je toch nog zo aan een stuk blik kan hechten. Dat het niet de manier is waarop ik deze vijf fijne jaren met onze olijfbruine metgezel af had willen sluiten. Maar uiteindelijk moet je de pijn/kosten/financiële schade van een gare motor toch op de één of andere manier slikken. Dus is dit nu de uitkomst geweest.
Wat ervoor in de plaats komt hebben we nog niet besloten. Maar dat komt vast wel weer voorbij hier op het forum.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9555
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
2d schreef:Vanmorgen de Cactus bij Logicx ingeleverd.
Via ANWB Verkoopservice?
Moet binnenkort ook nog een C3 Picasso kwijt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Goed geraden
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!