6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6

De Astro Black Mini Cooper Seven van gezin 2d
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7887

Gepost: 24 juli 2025 05:10 PM
  [ # 76 ]

Goed. Bij aanschaf was er nogal wat mis met die auto, ‘maar in ieder geval niet de achterremmen’ heb ik lang gedacht. Want dat waren nieuwe schijven en blokken van Brembo. Geen ATE, maar zeker ook geen Stark, Bolk of Ridex. Niet lang voor aanschaf gemonteerd, vermoedelijk door de garage die de auto aan ons verkocht.

Ik had ook beter moeten weten.

Ongeveer een jaar geleden al begon er op willekeurige momenten iets te schaven/brommen bij het aanremmen naar stilstand. Dat is niet alleen irritant, maar je wil ook dat je remmen gewoon Goed Werken. Dus toen ook al alles gecontroleerd, voorremmen, achterremmen, niks gevonden, op een steentje na dat zich tussen de schijf en het spatschild linksvoor had gewerkt. Rijden, blije 2d, tot het geluid uiteraard weer terug was. Nog een keer die auto omhoog en de wielen eraf, nog eens héél goed gekeken en verrek, het binnenste remblok rechtsachter zat niet goed. Te ver naar buiten, en ‘om de schijfrand’ gesleten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Afijn, blokje eruit, randje afgevijld, opnieuw gemonteerd. Geluid niet meer gehoord!

Tot een paar weken geleden het weer begon. Nu was ik er klaar mee. Er moest toch maar wat materiaal tegenaan. Ik vermoed dat de remschijf aan de binnenkant, doordat het blokje te ver naar buiten lag, wat roest heeft ontwikkeld op de plek waar het blokje weer overheen viel.

Schraalhaas als ik ben liep ik eerder deze week bij Van der Ven rond, met het plan om een nette remschijf te scoren en te kijken of hiermee het probleem opgelost zou zijn. Ranzige actie, schraal bovendien, maar nét niet té ranzig. Wel gewoon schraal natuurlijk. Op een crêmekleurige R50 trof ik echter een setje Bosch schijven en blokken dat denk ik een paar honderd kilometer gedraaid heeft. Echt als nieuw. Dus die maar meegenomen, met het voornemen om zowel links- als rechtsachter alles te wisselen.

Cue naar heden morgen. Auto op de lift. Gister overigens de QuickJacks nog wat TLC gegeven, de laatste keer leek er een slangkoppeling te lekken, maar na een goede reinigingsbeurt en het opnieuw ontluchten van die dingen werkt het nu weer lek- en probleemloos. Dus ding omhoog, wielen eraf, eerst maar eens kijken, en verrek, linksachter is het buitenste blok helemaal op, en het binnenste blok nauwelijks versleten. Rechtsachter wel 50/50 hmz

Blij dat ik alles in huis had, anders was ik het alsnog wel allemaal online nieuw gaan bestellen. Linksachter begonnen: de klauw gedemonteerd, de schijf ook bovendien, en de oude blokkken verwijderd. Omdat het remzadel-terugdraaigereedschap dat ik heb niet werkt met deze klauwen, en ik al eens eerder heb moeten improviseren, bij de lokale automaterialenzaak een Weber koffertje met gereedschap en opzetstukken gescoord. En dat voor het alleszins acceptabele bedrag van 29 euro. Daarmee was het terugdraaien van de zuigers zo gepiept.

CSI Eindhoven aan de slag: het binnenste remblokje zat niet goed gemonteerd. Erger nog, de onderste glijpen wilde niet soepel bewegen. De bovenste wel. Rubber er uit gewipt, heleboel bloemkool uit de klauw gebikt en geborsteld, rubber met wat ATE remmenvet terug geplaatst. Glijpen erin, ging heel makkelijk! Ook droog, zoals de Bentley adviseert.

Laatst in een kringloop voor 2,50 een bakje met allerhande messing borsteltjes voor op de accuboor gescoord, deze kwamen nu mooi van pas om de klauwen, montagebeugels en naven schoon te borstelen. Vervolgens de boel spaarzaam en op de juiste plekken van wat Liqui Moly Bremsen-Anti-Quietsch-Paste voorzien. En weer vast en op moment gezet.

Repeat aan de rechterzijde, hier dus ook het niet op de juiste manier gemonteerde blok, waar, mea culpa, ik zelf voor verantwoordelijk ben, want eerder zelf ge(de)monteerd, en teruggeplaatst zoals ik het aantrof. En ook die niet vrij bewegende onderste glijpen. Ik dénk dat het nu wel goed moet zijn, Vooral de montage van de binnenste blokjes kan een beun/stagiair/ongeduldige hoofdmonteur nogal makkelijk verkeerd doen: je moet deze eerst op de remzuiger klikken, en dan pas de zuiger in de beugel plaatsen. Alleen dan wordt het blokje met de veren op de juiste plek gedrukt.

Straks maar even het gereedschap opruimen en morgenochtend nog een inspectieronde voor de rest van de auto. Ik ga wat de remmen betreft, of de stille werking ervan, nog geen victorie kraaien. Eerst maar eens een paar duizend kilometer zonder vreemde geluiden Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook