Achterkant staat scheef
Harrys
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 20-02-2025

Gepost: 24 juli 2025 04:20 PM

Hallo,

Ik dacht even dat ik weer moest wennen na 3 week niet in de auto heb gereden. Stap ik later uit en loop om de auto heen of er misschien een zachte band was. Dat bleek niet zo, maar de auto stond scheef aan de achterkant. Ik later de auto opgekrikt. Bleek dat links nog steeds erg omhoog stond tegen het zwarte blok aan. Ook schokbreker stond helemaal naar binnen.

Wat is hier loos? Alleen schokbreker stuk? Rechter achterkant is zo te zien goed.

Graag jullie advies.

Alvast dank.

Groet, Harry

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10599
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juli 2025 06:29 PM
  [ # 1 ]

Vrijwel zeker veer kapot. Schokdempers beinvloeden de wagenhoogte niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11886
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 juli 2025 06:44 PM
  [ # 2 ]

Ik heb even gezocht naar de auto waar het om gaat en als ik het goed begrijp uit het voorsteldraadje van TS is dat een Berlingo 1.8 benzine uit 2000. Die heeft een torsie-as achter. De kans bestaat dan dat er een draagarmlager vastgelopen is. Meestal gaan die draagarmlagers op een gegeven moment juist veel te los lopen, aangegeven door overdreven scheefstand van de achterwielen, zo van: /—\ Niet lang daarna gaat de achterkant steeds meer z’n eigen koers bepalen en dat rijdt beslist erg slecht. Ik heb wel eens in een Peugeot 206 gereden die daardoor boven de 70 kilometer per uur min of meer onbestuurbaar werd.

Maar het komt ook wel eens voor dat zo’n draagarm gewoon vast gaat zitten. Blijkbaar. De Peugeot 106 die ik gehad heb, ook dus met een torsieas, flikte me ook zo’n kunstje. ‘Gelukkig’ wel meteen aan beide kanten. Dat stuiterde dus nogal. Tilde je dan de achterkant op, veerde de achteras gewoon niet meer uit. Terwijl de hele handel om te beginnen juist ingeveerd stond.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Harrys
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 20-02-2025

Gepost: 25 juli 2025 09:30 AM
  [ # 3 ]

Inderdaad bij opkrikken blijft een kant gewoon omhoog staan. Veren zie ik niet. Heb je het dan over torsiestaven? Iets gegoogld, kwam zoiets tegen. Betekend dat de as moet worden vervangen of zo?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook