




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
eviltwin schreef:DriverD schreef:De halfautomaat in de DS (met conventionele koppeling) aub NIET verwarren met de benzine-verslindende halfautomaten (met koppelomvormer) in de GS en de CX
Dat zeg ik toch, de versie ZONDER Convertisseur
Beetje verwarrend (voor niet-ingewijden), in dit topic de DS en Citro-matic opvoeren
Citroen!
Het gaat er hier om waar de naam vandaan komt.
Ik ga er vanuit dat mensen de techniek wel (ongeveer) begrijpen, anders kan ze dat hier ook prima uitgelegd worden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Maar dan niet door jou
Citroen!
DriverD schreef:Maar dan niet door jou
wat is dat nu weer voor opmerking? Jij bent hier degene die verwarring sticht
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wie noemt de DS in een topic over de C-matic?
Citroen!
DriverD schreef:Wie noemt de DS in een topic over de C-matic?
Ik en met reden, want ik zeg er duidelijk bij dat de DS bak ZONDER convertisseur in de VS Citromatic heette. Lezen DriverD, Lezen!
Nogmaals het gaat hier om de naam en de naam Citromatic is ook gebruikt voor de hydraulisch bediende halfautomaat zonder koppelomvormer uit de DS.
De verwarring is met opzet veroorzaakt door de marketing afdeling van Citroen, omdat Citroen USA moest concurreren met “echte automaten”, die meestal aangeduid werden met exotische namen als hydramatic. In de VS is een automaat een must - geen optie. Maar zo’n echte automaat kreeg de DS pas veel later. (BorgWarner vanaf ‘72)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Hallo, ik zoek informatie over GSA C-matic van 1981. kenteken jd-hf-18. ik probeer de hele geschiedenis te achterhalen.




















Totaal aantal Berichten: 1907
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
eviltwin schreef:DriverD schreef:Wie noemt de DS in een topic over de C-matic?
Ik en met reden, want ik zeg er duidelijk bij dat de DS bak ZONDER convertisseur in de VS Citromatic heette. Lezen DriverD, Lezen!
Nogmaals het gaat hier om de naam en de naam Citromatic is ook gebruikt voor de hydraulisch bediende halfautomaat zonder koppelomvormer uit de DS.
De verwarring is met opzet veroorzaakt door de marketing afdeling van Citroen, omdat Citroen USA moest concurreren met “echte automaten”, die meestal aangeduid werden met exotische namen als hydramatic. In de VS is een automaat een must - geen optie. Maar zo’n echte automaat kreeg de DS pas veel later. (BorgWarner vanaf ‘72)
Was de SM ook een BorgWarner Automaat ? Vond dat plezant rijden?
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Ja, de SM werd geleverd met een BW35 automaat van Borg-Warner met koppelomvormer.
In Principe dezelfde als voor de DS “volautomaat” maar met iets andere overbrengingen.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn in de USA van de 2000 geleverde SM’s zeker meer dan 1/3 geleverd met een 5-versnellingsbak.
Het aantal verkochte SM’s met automaat in Europa was vrij gering, enkele honderden.
Hoe rijdt een SM met Automaat ? Als een SM, maar zonder schakelen. Hij verbruikt wat meer ( in de orde grootte van 20 % ) en maakt vooral veel meer toeren, en dat merkt je vooral bij hogere snelheden met als gevolg ook een topsnelheid van net boven de 200 ipv 220+ voor een SM met handbak.
In de jaren 70 waren er in de USA al veel mensen die nooit met wat daar heet een “stick-shift” gereden hadden, en die wilde je niet verliezen als potentiële klant.
To err is human, not to err is divine.