geachte cx-experts, de wagenhoogte voor is niet goed meer regelbaar: er is geen verschil in wagenhoogte (voor) in de hoogste,de 1 na hoogste en de rijstand. Ik heb verder het idee dat in de rijstand het veercomfort niet optimaal is terwijl er nieuwe bollen zijn gemonteerd. Ik ben daarom maar eens onder de auto gekropen en gekeken wat er gebeurt bij het bewegen van de schuifregelaar die de servomotor bedient. Conclusie is dat de stang die de voorste en de achterste hoogteregelaar bedient probleemloos beweegt. Achter zie je de hefboom aan de regelaar netjes bewegen maar voor wordt de beweging van de stang deels dus opgevangen door het verende uiteinde en beweegt de hefboom amper. Mijn conclusie is dat deze hoogteregelaar vervangen moet worden. Maar ik zie niet hoe je hem verwijdert. Het begint al met de plastic doos: de “bodem” was er zo af maar hoe de rest vast zit zie ik niet. Of moet je dit laten zitten en moet je de bouten van de regelaar zo kunnen verwijderen? Het zit zo ingebouwd dat ik die bouten ook niet zie… Op het forum is deze vraag ook al eens gesteld in 2017 zag ik maar daar is helaas niet op gereageerd. En in het clubblad lijkt het ook nooit aan de orde te zijn geweest (misschien vergis ik mij) en in de manuals of youtube etc vind ik ook geen tips.
Kortom: wie kan mij op het goede spoor zetten?
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even los van het uitbouwen van de hoogteregelaar: hoogstwaarschijnlijk is een goede schoonmaakbeurt voldoende om het ding weer goed aan het werk te krijgen. Niet klakkeloos een nieuwe kopen dus!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De linker zijkant kan er ook af.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hartelijk dank voor de reacties. @waterman: vervangen is inderdaad iets te kort door de bocht. Eerst maar eens verwijderen en kijken wat er aan de hand is. Het linker verticale schotje kan dus ook worden verwijderd. Dat vermoedde ik al; ik durfde geen kracht te zetten). En kan je dan in principe bij de (ik dacht 2) boutjes?
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel



Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
De twee boutjes bereik je via de rechter wielkast. Je vindt ze achter het rubber afdekkapje achter het stuurhuis.
Dankjewel! Ik ga het proberen;-)
Kreeg ook nog de tip dat het lagertje van de hefboom te zwaar kan gaan en dat dit ook tot vreemde verschijnselen kan leiden. Dat eerst maar eens proberen.
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
Het verwijderen van de regelaar viel achteraf erg mee, met dank aan de tips. Om met Cruyff te spreken: je ziet het pas als je het door hebt. Ik heb de leidingen met een stukje slang verbonden zodat er geen vuil in kan komen en de omgeving met remmenreiniger goed schoon gemaakt. De hoogteregelaar blijkt door het plastic “doosje” en de rubber flap in de wielkast goed beschermd te zijn. Zelfs de bouten zijn als nieuw. Nu maar eens kijken wat ik aantref bij demonteren van de regelaar.
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel





























Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar heb je wel een speciaal sleuteltje voor nodig dacht ik
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik weet niet wat gebruikelijk is. De membranen en de as zijn makkelijk te verwijderen en dat maakte duidelijk dat hij toch behoorlijk vervuild is: de olie was zwart en bevatte duidelijk metaalstof.
Vervolgens kan je met remmenreiniger het inwendige via de kanalen schoon spoelen. Als ik het goed begrepen heb zou dat afdoende zijn. Maar ik begrijp ook dat er inwendig schijfjes met gaatjes zijn.
Hoe je daar bij komt begrijp ik niet, maar dat hoeft dus misschien ook niet. Iemand ervaring hiermee?
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
e.e.a. gevonden op t www. niet echt spannend , maak foto’s tijdens demontage, schoonmaken met remreiniger, als je wil spoelen dan een nachtje in de wasbenzine. ( rubber delen ontvetten , niet in de wasb. weken ) succes !
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Die had ik ook gevonden. Het gaat om het rijtje bovenin de foto. Klinkt misschien een beetje suf maar waar zitten deze onderdelen in de regelaar?
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
Dankzij een artikel van Wijnand Zwart in LCER 179 (okt22) ben ik weer iets wijzer. De minuscule plaatjes en messing afstandsringetjes vormen een demper en zitten achter een stopje in de regelaar (zie gaatje bovenin de foto).
Hoe verwijder je die? Kan dat uberhaupt zonder speciaal gereedschap (waar Jantje het over heeft)?
De engelse site https://eastment.net/hcrefurb/hcrefurb2.htm behandelt het schoonmaken van de regelaar van een xantia. Hier staat:
The nylon plug in the end of the damper chamber cannot be removed. To clean the damper chamber fill it with solvent, conveniently from an aerosol can with an extension spout and then blow through the damaper via the exit hole and leakage return spigot.
Wie heeft er nu gelijk?
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
Niet té bang wezen ! Toen je pás verkering had heb je toch ook zelf e.e.a. ‘‘ontdekt?’’ dit is gewoon uit elkaar halen, spoelen , in elkaar zetten en klaar.
Dat vermeende nylon? plugje: laten zitten heb ik in 45 jaar nooit aan gezeten..
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Dus die kleine schijfjes zitten niet achter het nylon stopje? Waar dan wel???
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel



Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
De demperplaatjes zitten achter het boutje wat je ziet op je foto. Een M8 boutje aanpassen zodat het erop past, je maakt er een sleuf in, deze sleuf past er dan op en je kunt het handeltje lossen met een 13.



Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
De demperplaatjes zitten achter het boutje wat je ziet op je foto. Een M8 boutje aanpassen zodat het erop past, je maakt er een sleuf in, deze sleuf past er dan op en je kunt het handeltje lossen met een 13.