Totaal aantal Berichten: 122
- CX 25 GTi Turbo
- XM 3.0i V6 Exclusive
Sinds vanochtend ben ik de trotse eigenaar van een blauwe XM V6 Exclusive uit 1999. Alle opties behalve schuifdak en achterbank verwarming. De aankoop was een klein beetje haastwerk, dus heb ‘m niet zo uitvoerig bekeken als eigenlijk zou moeten bij een dergelijke wagen, maar door de uitgebreide onderhoudshistorie durfde ik het wel aan.
De auto staat er netje bij en de automaat gaat soepel door de verzetten, en de kickdown doet wat ie moet doen.
Paar kleine puntjes gevonden:
-Rechterbuitenspiegel laat zich maar zeer moeizaam verstellen. Staat nu goed, afblijven!
-Binnenspiegel is erg dof langs de randen, lijkt wel verkreukeld. Nieuwe halen.
-Pookknop gebarsten, nieuwe is wel aan te komen.
-Linker achterraam werkt niet, de andere drie gaan soepel. Ik zit toch nooit achterin.
-Lampje dashboard linker richtingaanwijzer werkt niet, het knipperlicht zelf werkt wel.
-Snelheidsmeter blijft soms hangen bij 90 km/h, bemoedigend tikje op het instrumentarium verhelpt dit.
-Lampje Hydractief gaat niet branden bij starten. Veercomputerstoring? Hij veert verder wel soepel
De auto rijdt heerlijk, heb ‘m flink op zijn donder kunnen geven op het traject Purmerend-Groningen. En wat ik misschien wel het leukste vind is dat de CD-wisselaar werkt, heeft mijn omvangrijke CD-collectie ook weer een functie.
Groet
Bas
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934, C5 2.0i 16v Exclusive 2003

Totaal aantal Berichten: 1246
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gefeliciteerd met je aankoop en ik wens je veel gelukkige kilometers in deze fraaie voiture. Foto’s vinden we leuk!
Ten aanzien van het HA lampje, 99 % kans dat het de stuurhoeksensor is. Met de Lexia te resetten, de sensor is schoon te maken (lichtsluis met ledjes) maar meestal helpt allebei niks en komt het binnen enkele weken weer terug. Het heeft geen impact op je vering. Ik heb er tenminste nooit wat van gemerkt in de 12 jaar dat ik XM heb gereden. Ik was het resetten zat en heb het geaccepteerd als karakter.
Het lampje gaat wel aan als je de sportstand inschakelt neem ik aan?
Het linker achterraam… vaak ellende met de kabels, een kabeltje van de fietsenmaker (versnellingskabel, geen remkabel, die is te dik) en een tonnetje om de kabel te klemmen, wat geduld en rustig sleutelen en je hebt een redelijke kans dat je raam te repareren is. Of je motor moet stuk zijn, dat wil ook voorkomen en dan is het niet anders dan een andere motor scoren.
Voor de snelheidsmeter is een drupje naaimachine olie waarschijnlijk voldoende, volgens mij wordt de meter elektrisch gestuurd en zit het probleem in het mechanische gedeelte van de wijzers.

Totaal aantal Berichten: 122
- CX 25 GTi Turbo
- XM 3.0i V6 Exclusive
Ik zal binnenkort mooie foto’s maken al vind ik het uploaden omslachtig, ik vergeet steeds hoe:-)
Het Hydractief lampje brandt bij inschakelen sportstand. Wat betreft het raam, ik heb nota’s dat de voorste raammechnieken al een keer vervangen zijn.
Snelheidsmeter oliën klinkt als een snelle fiks, zal eens uitzoeken hoe ik daar bij kom, is namelijk best vol onder de motorkap. Ik hou jullie op de hoogte.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934, C5 2.0i 16v Exclusive 2003