Nou het zit weer in elkaar. Alle kanalen goed doorgeblazen met remmenreiniger en lucht. Volgens mij is hij helemaal schoon. De rubbers waren nog in nieuwstaat dus met een beetje geluk kost het me 3 leidingrubbers en wat LHM. Volgend weekend weten we meer.
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
Nog bedankt voor je reactie Andràs! Ik zie dit nu pas en had gisteravond al besloten om het zo te laten. Hopelijk is alle troep er toch uit. Conclusie is dat “het nylon stopje” dus het boutje is wat je kan verwijderen met het “sleuteltje” dat je zelf even moet maken. Weet ik dat voor de volgende keer. Toch wel opmerkelijk dat dit nooit een onderwerp is geweest op dit forum en er op internet maar een paar hits zijn, zoals de link naar de Engelse xantia eigenaar die dus verondersteld dat het een nylon stopje is. Op you tube vond ik nog een post van 2 Franse monteurs die laten zien hoe je de regelaar uit elkaar haalt maar vervolgens zetten ze hem verkeerd weer in elkaar (veren en metalen schoteltjes verkeerd om) dus dat helpt je ook van de wal in de sloot…
Al met al helpt mijn topic anderen hopelijk om kosten te besparen. CX onderhoud is al duur genoeg
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
Dan haal ik zo’n ding uit elkaar, en kijken wat er achter dat afdek-ding zit, heb er nooit naar gekeken , dus ben nu benieuwd.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.





























Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het sleiteltje oftewel zelfgemaakt gereedschapje dient om de opsluitbout van het inwendige los te draaien. Die dit aan een uiteinde van ed de plunjer. Als je dat boutje er niet uitdraait blijft dus het hele inwendige zitten.
Ik heb het dus over moer 16.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Als je er de hoogteregelaar nog uit hebt, misschien toch wel beter de demper lossen en reinigen. Volgens mij is dit moeilijk om eenzelfde grondige reiniging te hebben met de demper erin. De demper is verantwoordelijk voor de correcties van de wagenhoogte, dus niet onbelangrijk.
jantje1948 schreef:Het sleiteltje oftewel zelfgemaakt gereedschapje dient om de opsluitbout van het inwendige los te draaien. Die dit aan een uiteinde van ed de plunjer. Als je dat boutje er niet uitdraait blijft dus het hele inwendige zitten.
Ik heb het dus over moer 16.
Dit is toch wat anders. Moer “16” op de exploded view is gewoon sleuteltje 8 en dat is niet degene die Andràs bedoelt. Dit moertje moet er sowieso af wil je de membranen verwijderen en dat heb ik gedaan.
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel





























Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok. Dan heeft iemand een keer het originele moertje vervangen door een zeskant. Je zou natuurlijk dat nylon stopje kunnen verwijderen om de demper helemaal schoon te maken en het weer met wat loctite kunnen monteren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is bij mij een messing schroef met 2 platte kanten, een klein punttangetje was voldoende, meteen los.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.