Ik neem even (gedwongen) pauze… Vanmiddag weer even eronder gekropen en geconstateerd dat ik de leidingen toch echt verwisseld heb. Dus ze losgehaald en toen gebeurde wat ik eigenlijk niet voor mogelijk hield. Het voorste subframe had ik ondersteund met stevige assteunen. De achterzijde rechts ook met een assteun maar linksachter niets. En dat zal de reden zijn dat de voorzijde iets naar links is geschoven en van de rechter assteun voor schoof. Kortom de rechter voorzijde kwam naar beneden waar ik lag…
Dit had heel erg slecht kunnen aflopen maar er was net genoeg ruimte (dankzij de assteun links)om mij niet ernstig te verwonden. Wel drukte de langsligger op mijn borst. Ambulance en brandweer erbij, naar het ziekenhuis voor foto’s met uiteindelijk resultaat dat ik alleen mijn schouder wat heb gekneusd. En dat na tig jaar onder auto’s schaam ik me zeer..Dom natuurlijk want ik had de auto dus toch niet 100% veilig opgekrikt.
En dan toch nog een technische vraag: klopt het dat het veergedrag in rijstand normaal is met verwisselde leidingen?
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
Je bent door het oog van de naald gekropen! Gelukkig is het (relatief) goed afgelopen.
Wat betreft de aansluiting van de leidingen: als de auto na het starten netjes op rijhoogte is gekomen, dan zitten de leidingen goed aangesloten. (Anders zou je de veercilinder op druk proberen te brengen met de retourleiding, dan zal je auto dus niet op rijhoogte komen).
Je schrijft dat de auto goed veert, dus die rijhoogte zal wel bereikt worden. Als de hoogste stand vooraan niet goed werkt en achter wel, dan zal de stelmotor van de hoogteverstelling wel werken. Dus is het stangenstelsel tussen stelmotor en hoogte regelaar (of de afstelling van dat stelsel) de verdachte.
Groeten,
Wijnand Zwart
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Zo dat is maar net goed gegaan dan! Wat een geluk heb je gehad.
Goed om te horen dat het “alleen maar” je schouder is. Hopelijk hersteld die snel!
René Jongejan schreef:freek schreef:Maar…. de hoogste stand wordt voor nog steeds niet bereikt.
Serie 2, dus elektrische bediening van het stangenstelsel.
Maak eens een foto daarvan na het instellen van de hoogste stand, wordt de hoogteregelaar dan ook volledig mechanisch aangestuurd?
Hoi René, ik heb vorige week wel een video gemaakt van de beweging van de hendel die de plunjer beweegt maar met de hoogteregelaar verwijderd.En hieruit blijkt dat bij mij (S2) de plunjer naar achter beweegt voor de laagste stand. Dit klopt met een aansluiting van de retourleiding op de achterste ingang lijkt mij want dan ontstaat er een verbinding zodat de lhm kan terugstromen. Dus lijkt mij dat de aansluiting van de leidingen inderdaad klopt. Verder ziet de beweging van de hendel voor de 4 standen er zo op het oog normaal uit. Van rijstand naar 1-na-hoogste en hoogste zijn kleine bewegingen en van rijstand naar laag is een relatief grote beweging. Of dat met de regelaar gemonteerd ook zo is kan ik de komende tijd niet controleren maar de regelaar is nu ook helemaal schoon en gangbaar dus je zou denken van wel. Maar dat lost helaas het probleem van de hoogste stand niet op. Nu zeg ik steeds dat achter het goed doet maar nu twijfel ik daar ook een beetje aan. Kan je in de hoogste stand altijd bij het ventiel of blijft een klein deel van de velgrand verborgen?
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel