Na het terugzetten van de back-up is wat info verloren gegaan, intussen zijn mijn uitstaande vragen beantwoord.
Anyway, Na lang zoeken naar onderdelen om mijn airco compleet te krijgen en deze vervolgens in mijn CX 25 Turbodiesel te gaan bouwen kwam ik met Theo (CX Du Nord) in gesprek. Na enige aarzeling van zijn zijde was hij bereid een old-stock nieuwe kit aan mij te verkopen onder voorwaarde dat ik hem retour zou geven, mocht ik hem niet gaan gebruiken.
Details over het bij elkaar zoeken van de benodigde inbouw info, E-schema’s, storingen in mijn originele circuit zal ik jullie besparen, uiteindelijk is het resultaat het belangrijkst; het systeem werkt sinds gisteren, en goed ook!
Hieronder de inbouw in enkele stappen.
Als eerste moest het hele kachelhuis worden uitgebouwd omdat hier een kamer uitgezaagd moest worden en de verdamper geplaatst:
Inbouw verdamper in kachelhuis:
Kachelhuis weer op zijn plaats met doorvoer leidingen naar motorruimte:
Voor de verdamper moet (blijkbaar) een hogedrukventiel, ik vond het al raar dat de meegeleverde slangen niet pasten…:
Toen condensor met veel aanpaswerk tussen de radiator en de ventilatoren geplaatst, uiteindelijk hangt hij nu netjes in rubbers en passen de koelleidingen net achter de radiator langs:
Droger met trinary naast de koplamp in een rubberen steun geplaatst:
Compressor op meegeleverde pasframe ingebouwd en poli op krukaspouli geplaatst en uitgelijnd:
Elektrische componenten op een nieuw railtje gezet, paste helaas nergens anders:
Originele A/C schakelaar was bijgeleverd:
Temperatuurvoeler in de verdamper om het systeem tegen bevriezen te beschermen:
Toen alles gemonteerd was en de O-ringen uitgewisseld voor het HNBR-type heb ik in samenwerking met Air Control in Uden (absolute aanrader! Ik ben zeer fijn door hen geholpen!) het systeem onder druk gezet, gevaceerd en gevuld.
De compressor vooraf met 135ml POE68 gevuld en het systeem met 700gr R134A.
Bij de eerste test klont een gillend geluid en draaide de compressor niet goed mee. Ik dacht dat dit door de afstelling van de vrije slag van de koppeling kwam (bijna 1mm). Deze met andere shims naar 0,6mm gezet en alles weer ingebouwd en gevuld. Resultaat was echter het zelfde. Uiteindelijk bleek de comressorpouly te breed waardoor de riem over de bodem droeg. Gelukkig had Air Control een andere poulie liggen. Deze omgezet, compressor voor de derde keer gemonteerd en het systeem voor de derde keer gevaceerd en gevuld.
En toen werkte hij perfect. Erg leuk om na een paar minuten te voelen dat het interieur duidelijk koud aan het worden is!
En dit is het eindresultaat:
Leuk project, door de slechte beschrijving en niet altijd correcte schema’s best even lastig maar heel leuk om te doen..





























Totaal aantal Berichten: 10600
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Chapeau!!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dus Theo krijgt de parts niet terug…..
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Netjes
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hartstikke mooi werk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Complimenten! AC zal vast erg prettig zijn met de warme dagen.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980