Beste mede forummers,
Dit weekend de voorraadbol van de DS vervangen
Eerst langs onder geprobeerd maar ik kreeg het motorblok niet hoog genoeg opgekrikt om de bol te verwijderen
Toen langs boven, leidingen losgemaakt, dynamo verwijderd, schakelstang losgemaakt, 2 van de 3 bouten van de drukregelaarsteun verwijderd zodat ik de steun kon draaien om ruimte te maken
Wat een gedoe, maar uiteindelijk toch gelukt
Nu de montage: drukregelaar met bol hangt ‘los’ weer aan de steun zodat ik wat hem kan draaien om de 2 stalen leidingen er weer in te krijgen
Het probleem is dat deze 2 leidingen zich met geen mogelijkheid terug in de drukregelaar laten manoeuvreren, ze gaan er gewoon niet diep genoeg in om de wartel te ‘laten pakken”
Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl
Is er misschien een leidingrubbertje in blijven zitten?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Als je de leidingen er niet “recht” in kunt steken dan gan ze er niet diep genoeg in, en dan krijg je de wartel niet een eerste slag ingedraaid.
Ik neem aan dat je de leidingen enigszins hebt moeten verbuigen om de drukregelaar er uit te krijgen ( met de bol eraan) en dan is het niet eenvoudig ze weer recht te krijgen. Dat wordt vaak nog versterkt doordat de leiding verbogen is net boven de wartel, dan heb je geen manoeuvreerruimte over. ( Dat van die 2 leidingrubbers heb je al gecontroleerd neem ik aan).
Oplossen: Probeer eerst op je de wartels een paar centimeter terug kunt schuiven. Nee, dan is de boel verbogen, probeer de leiding weer recht te buigen.
Als je de wartels een paar centimes terug heb, steek je de leiding opnieuw in de drukregelaar, en kijktod je hem met het einde van de leiding in het gat aan het einde van schroefdraad kunt krijgen. ZO ja, dan zie je dat de “bol” van de leiding minstens 5 mm in de drukgelaar zit, tegen het leidingrubber aan. Daarna probeer je met de hand de wartel een eerste slag in te draaien.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Voor het goede begrip: De afsluiting van de rubbertjes is doordat de LHM zelf druk uitoefent, en het rubbertje tussen de buitenkant en het “bolletje” op de leiding drukt. Dan word het rubbertje samengedrukt en dicht het af.
Je moet het rubbertje dus alleen insluiten, niet extra platdrukken door de wartel extra vast aan te draaien, dat werkt niet, want je kunt de leiding niet verder dan de verjonging in het huis duwen.
Dat werkt alleen perfect met een nieuwe rubbertje, vandaar dat je die eigenlijk altijd moet vervangen als ze zweten. Aandraaien werkt maar heel tijdelijk, dat is prima als noodmaatregel onderweg, mar niet als je een leiding loshaalt.
To err is human, not to err is divine.
Het is uiteindelijk gelukt, het was een kwestie van de wartel met de leiding recht voor het gat zien te krijgen
In het horizontale vlak kun je dat nog wel enigszins zien maar in het verticale vlak totaal niet
Nu maar hopen dat het allemaal dicht is, dat gaan we later deze week zien
Bedankt voor de reacties!
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl