1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Dieselpomp mas 100 doet niet
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1266
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 13 augustus 2025 10:05 PM

Het volgende probleem doet zich voor. Van mijn trd uit 1984 doet de dieselpomp niet. Bij het starten komt er geen diesel uit de uitgaande buisjes richting verstuivers. Als ik ga pompen met het pompje dan bouw ik daar druk op maar de druk kan niet weg. De electrische afslag doet wel. Ik heb de plunjer er uit gehaald, daar komt het niet van. De motor heeft lang stil gestaan. Iemand goede raad?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 augustus 2025 10:33 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk zit de interne “opvoerpomp” vastgeroest. Dat is een schottenpomp en daar gaan de “bladen” van vastzitten. Een en ander is helaas pas met zekerheid te zeggen na demontage van de pomp.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1266
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 14 augustus 2025 10:30 AM
  [ # 2 ]

Dank je wel. Ik kan er ook niet doorheen blazen. Alsof er een klep dicht zit. Klopt dat met jouw idee?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 augustus 2025 11:13 AM
  [ # 3 ]

Ja dat klopt wel. Door inwendige roest gaat er een en ander klemmen idd. Andere pomp of revisie…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
klever33
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 510
Geregistreerd: 13-12-2019

- Xantia 2.0-8V-89kW -VSX - Automatik - ZF4HP14
Gepost: 14 augustus 2025 01:09 PM
  [ # 4 ]

Ik had in het verleden veel te doen met dieselmotoren en voorzien waren can CAV/RotoDiesel-DPA en Rotodiesel DPC inspuitpompen en na langere tijd stilstaan niet wilden starten bij gebrek aan brandstof.
Bijna altijd op kunnen lossen zonder de pomp uit te bouwen en of een ruilpomp inbouwen.
Afgaande op wat je schrijft gaat het om een RotoDiesel DPC pomp.

Probleem is tweeledig: blaadjes van de schottenpomp zitten vast of kleven en de rollen in de nokkenring kleven aan de rotor.
De schottenpomp zit in het hart van de inspuitverdeelkopkop op de kopse kant, is uit aluminium en met 4 kleine boutjes
bevestigd.
In het verleden was de ring met blaadjes los leverbaar. Of dat nog zo is weet ik niet. Meestal was opzuiveren voldoende voor een goede werking, tenzij roest opspeelt.

Rollen van nokkenring zijn van buitenaf niet bereikbaar.

Mijn oplossing was : pomp vullen met petroleum, aan de aanvoer een vaatje met petroleum op een hoogte van ca. 1 meter bevestigen, zodat er een vloeistof drukkolom ontstaat, retorvloeistof terug voeren in het vaatje,schottenpomp
loshalen,reinigen en opzuiveren en enkele dagen laten staan. Wat soms helpt is met een kunststofhamer tegen het pomphuis tikken.

Verstuivers er uit ( direkte inspuiting) of de gloeibougies er uit ( indirekte inspuiting ) om een hoger motortoerental te hebben en eenvoudig weg doorstarten tot de inspuitleidingen van de inspuitverdelerkop petroleum geeft.

Ik kan je een exploded vieuw toesturen van de het desbetreffende deel van deze DPC pomp.

Dan gaarne een PN

In dit forum direkt downloaden vanaf mijn computer gaat niet en de andere weg is mij eenvoudig weg te gecompliceerd.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1266
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 14 augustus 2025 02:39 PM
  [ # 5 ]

gedaan.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1266
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 14 augustus 2025 02:40 PM
  [ # 6 ]

Voor het geval dat: iemand nog een Rotodiesel mas 100 liggen?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9555
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 augustus 2025 02:46 PM
  [ # 7 ]

Probeer het clubmagazijn eens.

Mijn TD1 is ruim 2 jaar geleden die kant op gegaan, daar zat er 1 op.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2129504/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1266
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 14 augustus 2025 05:12 PM
  [ # 8 ]

Die zullen ze niet voor mij bewaard hebben René.Wink

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5524
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 14 augustus 2025 06:02 PM
  [ # 9 ]

Wellicht kunnen zie hier jouw dieselpomp reviseren.

Mijn Lucas dieselpomp hadden ze ook gereviseerd.

https://autotechniekdreumel.nl/

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9555
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 augustus 2025 06:47 PM
  [ # 10 ]
cxj schreef:

Die zullen ze niet voor mij bewaard hebben René.Wink

You’ll never know.

Nee heb je, ja kan je krijgen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 14 augustus 2025 06:56 PM
  [ # 11 ]

Was dat voorheen niet Joop van Zonsbeek? die kunnen wel wat .

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1266
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 21 augustus 2025 10:45 AM
  [ # 12 ]

Overigens, iemand vertelde mij dat ik ook een pomp voor een t2 diesel kan nemen. Iemand hiermee bekend?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9555
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 augustus 2025 10:56 AM
  [ # 13 ]

Op een TD2 zit een MAS 200, is een andere pomp dan een MAS 100.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9555
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 augustus 2025 10:57 AM
  [ # 14 ]
cxj schreef:

Die zullen ze niet voor mij bewaard hebben René.Wink

Al nagevraagd?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1266
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 21 augustus 2025 11:19 AM
  [ # 15 ]
René Jongejan schreef:

Op een TD2 zit een MAS 200, is een andere pomp dan een MAS 100.

Dat weet ik . Maar het schijnt te werken.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook